Bollar som går kort

Läste det här:


Undrar hur man tänker sig här.

De nya bollarna kommer inte gå lika snett så klart

Och vad kommer att hända med alla nuvarande golfbollar som inte kommer att fylla de nya reglerna ?
Dumpas i älven ? Slås bort i skogen ? Inte särskilt miljövänligt precis :face_with_raised_eyebrow:

Det syftar på att man inte ska behöva förlänga banorna och därmed ta mer mark i anspråk med allt vad det innebär.

6 gillningar

Det är kanske det uppenbara. Men lösryckt såg sen där formuleringen lite underlig ut. Och visst tänkte man också på bortslagna bollar? Nu skall visst inte de där bollarna påverka vanliga dödliga särskilt mycket.

Eftersom de nya reglerna gäller från 2030 så är det nog inget problem med gamla bollar…

Jag ska redan nästa år förbereda mig för de nya bollarna genom att slå lite kortare

7 gillningar

Anus😤

Man tappar några meter men sånt är livet. Är bolltillverkarna duktiga så gör de bollarna så att man tappar relativt sett mindre ju lägre ss man har.
Man får väl köra några extra core- och armpass under den vita säsongen så kanske man kan gneta till sig de där (ungefärliga) 5-10 meter man tappar på en D och de 3-6 meter man tappar med j6/j7.

Det är inte det som bekymrar, även då jag tycker det är onödigt för oss amatörer.
Alla kommer att bli tvungna att köpa nya bollar då, 2030. Eller bli kallade fuskare. Var illa nog när drivern begränsades. Även där komplett onödigt.
Tillverkarna kan ju därmed sätta valfritt pris då vi inte ställs inför annat val.
Kommer väl kanske en conforming lista då på ”gamla” bollar iofs…

Vi köper ju bollar idag också. Jag gissar att bollarna kommer kosta ungefär som bollarna gör året före reglerna träder i kraft. Den sk “marknaden” sätter priset till det den (marknaden) bedömer att den kan få in, för ett dussin bollar. Jag har svårt att tro att betalningsviljan hos gemene bollkonsument ökar bara för att bollreglerna ändras. Om något så är man väl benägen att betala mindre för bollar som flyger kortare?

1 gillning

Gissar att amatörer får X år på sig att slå bort sitt gamla lager.

Nu har jag inte full koll men 2026 och 2030 har väl nämnts?

2030 för oss amatörer gör att jag slipper reta Jornhona för hans val av flier-bollar och att, i mitt tycke, den värsta scam’en inom golf-business … eh, höhö… vi säljer ”nästan nya upphittade bollar till ett fint pris” får sig en knäpp på näsan.
Bonus är att alla som säger ”jag spelar en Wilson” inte får 50% chans att claima en boll i ruffen som sin.

Egon

Mer mark = mer gödning, bevattning och drivmedel till klippning o.s.v.

Det finns redan idag bollar som följer reglerna skulle jag våga påstå även med den nya svinghastigheten och utgångsvinkeln.
Det är ju inga ändringar gällande hur en boll ska tillverkas bara hur långt den max får flyga med dessa parametrar.

2028 för oss proffs och 2030 för er andra :wink:

1 gillning

En jäkla skitregel. På proffsnivån kan jag köpa det, men att det även införs för amatörer är en skit-idé.

2 gillningar

Ja en skitregel.
Hur knäckande kommer det inte att bli när man slår ännu kortare än nu?

Nya bollar som följer reglerna går förmodligen längre än dina hittebollar från Callaway :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

…på tal om hittebollar så behöver de nog börja tillverka och sälja bollar som följer reglerna tidigare om det inte ska bli onödig miljöpåverkan 2030 vilket de säger sig vilja undvika.

1 gillning

Tänk dig som nybörjare med 5+ bortslagna per runda.
Nya, för lär ju inte hitta conforming i skogen på en gång.