Bollar som går kort

Troligtvis kommer det att slås bort lika mycket bollar oavsett om de går 5m kortare. Problemet för oss som slår bort mycket bollar är inte de fem metrarna hit eller dit.
Tillverka en boll som tar ner spridningen, då snackar vi miljövinster…

Många bollar som tillverkas nu är redan kollade jmf med de nya reglerna.
Så här står det i R&As text:
A significant portion of golf ball models that are currently in the market – and more than 30 percent of all golf ball models submitted for conformance across the game – are expected to remain conforming after these changes are applied.

1 gillning

Nu gäller det att få sitt eget spel conforming tills dess :wink:

3 gillningar
3 gillningar

Jo men är det inte lite så vi säger. Det där var 1000:e slaget man faktiskt lyckas med vill man ju att det ska gå så långt som möjligt, inte 95% långt som möjligt.
Slagen ut i skogen får gärna gå så lite snett som möjligt för min del

1 gillning

Låt mig vara så tydlig jag kan. Din score har inte ett skit att göra med om du driver bollen 210 meter eller om du driver den 200m. Nästa.

2 gillningar

Faktum är att vi inte ens kommer märka om vi slår den kortare. Om någon här inne helt plötsligt inte “kan driva över bunkern på 12:an varje gång” så blir jag överaskad. Konstiga är bara att varje gång man spelar 12:an med den personen så hookas det, slicas det och hamnar i bunkern…

2 gillningar

Äh, jag kan visst somna om…:sweat_smile:

2 gillningar

Nja… Om koppen är 210 meter bort och jag slår bollen 210 meter är chansen större att jag sätta nästa slag än om jag slår bollen 200 meter
I min ålder slår man driver på par-3:or…

Om du slår driver på par-3:or så är det väldigt sällan du behöver tänka på greenen från 210 meter.
BroHof från vit/svart har väl någon par-3:a över 210 iofs, och jag antar att det finns även på ytterligare ett gäng banor om man spelar från backtee.

Jag är dock tveksam till att man hör hemma på backtee om man beskriver sitt spel som “i min ålder slår man driver på par-3:or”

2 gillningar

Smidig lösning på begränsningen av bollen. Billig också.

5 gillningar

Det var väl ungefär sådär du gjorde i praktiken när du köpte dina T150 så om du även ritar om siffrorna manuellt har du helt plötsligt gjort samma förändring 2 gånger.

Innan 2030 finns dock risken att man blivit så gammal att man har äkta wokpannor med ännu starkare loft. :joy:

Intressant dock att det ser ut som vi kommer få en boll som launchar högre och spinner mindre. Är det inte just dessa egenskaper tillverkarna jagat för att få ut mer längd, om vi bortser från den tredje variabeln bollhastighet.

2 gillningar

Och i förlängningen så är det väl inte omöjligt att denna förändring även kommer “kräva” köp av ny driver 2030 för att få drivern att passa den nya bollen.

1 gillning

Där ser man. Ungefär 3% kortare carry, men lägre bollflykt och lägre spinn gör att minskningen i totallängd stannar på runt 1% - med andra ord helt försumbart. Fast det sista beror förstås på vilken bana man spelar.

Tur det är riktigt hårda fairways på Vallda.

Du behöver inte nå fram, “du har ju slag här” :smiley:

1 gillning

Fuck! :triumph:

Egon

Jag ville inte säga det, jag tänkte att det skulle komma från dig eller @Forzza :kissing_heart:

1 gillning

Har testat dessa bollar ett tag nu, man kan visserligen driva ut @Puttaren med 50 meter men man kommer ofta 10-20 meter kort mot @Murklan . I det stora hela spinner dom likadant och man missar ungefär 90% av alla puttar.

Stänger ämnet.

2 gillningar

nopp jag är en gentleman hoppar inte på någon som har spelet i kroppen
:wink:

Gentleman???
Du är ju Bajare!

1 gillning