Hur trivs du i ditt boende och varför, vad skulle vilja ändra på om det var möjligt ?
Jag själv köpte ett till hus, denna gång tillsammans med min nya sambo, detta skedde förra året.
Jag trivs utmärkt tack vare att jag enkelt kan utföra de fritidsaktiviteter som är viktiga.
Jag gillar skidåkning såväl utför som på längden. Längdåkning finns inom driveravstånd, knappa 3 mil till närmsta bra skidanläggning med liftar och preparerade pister.
Jag gillar att vara i skog och mark, främst svamp och bärplockning men även långa promenader. Cirka 200 meter till närmsta hittade kantarellställe och lika nära finns det gott om blåbär och lingon.
Min hemmaklubb när det gäller golf är 2,5 mil bort och ytterligare 6-7 stycken banor finns inom 10 mils avstånd. Det skulle ju inte göra något om man bodde 300 meter från en golfbana också, men det är svårt att få allt.
Sambon gillar mycket att bada/simma och då gör det inget att det finns en badplats 300 meter bort.
Det är rätt nära till våra två sommarstugor, 1,5 respektive 4,5 mil.
Lantstället med skogsskiftet är nåbart utan större ansträngning på en dag om man vill, 22 mil
Till våra barn (2 mina och sambon har 3 i bagaget) är det tyvärr lite längre att åka.
Stor trädgård med mycket fruktträd och bärbuskar är ett stort plus.
I närområdet finns de affärer man behöver till vardags; mataffärer, apotek, bygghandel, mack mm.
På nöjesfronten är det lite glest, här blir det till att åka ett par mil för att kunna gå på konserter, bio, teater osv. Detta gör man ju dock rätt sällan så det är tillräckligt bra.
Lokalbuss finns ett stenkast bort men det blir en rejäl tur om man vill flyga iväg på en längre resa ut i världen. 30 mil till Arlanda.
Restaurangutbudet är något begränsat, men det finns ett antal att välja på. En riktigt bra restaurang finns 2,5 mil bort. Busshållplats precis utanför både boendet och restaurangen gör att det är enkelt åka buss ifall man vill inmundiga alkoholhaltiga drycker.
Vinter på vintern vill jag ha, det är det ju i viss mån men lite knapert med snö emellanåt. Det statistiska underlaget är dock lite litet då jag bara bott ett år här.
Förbättringspotential finns för själva husets standard men lite små förbättringar hela tiden så blir det nog bra om ett par år.
En annan liten nackdel är att en halvstor väg (2000 bilar per dygn) ligger rätt nära huset, men det vänjer man sig snabbt vid.