Boende

Hur trivs du i ditt boende och varför, vad skulle vilja ändra på om det var möjligt ?

Jag själv köpte ett till hus, denna gång tillsammans med min nya sambo, detta skedde förra året.
Jag trivs utmärkt tack vare att jag enkelt kan utföra de fritidsaktiviteter som är viktiga.

Jag gillar skidåkning såväl utför som på längden. Längdåkning finns inom driveravstånd, knappa 3 mil till närmsta bra skidanläggning med liftar och preparerade pister.

Jag gillar att vara i skog och mark, främst svamp och bärplockning men även långa promenader. Cirka 200 meter till närmsta hittade kantarellställe och lika nära finns det gott om blåbär och lingon.

Min hemmaklubb när det gäller golf är 2,5 mil bort och ytterligare 6-7 stycken banor finns inom 10 mils avstånd. Det skulle ju inte göra något om man bodde 300 meter från en golfbana också, men det är svårt att få allt.

Sambon gillar mycket att bada/simma och då gör det inget att det finns en badplats 300 meter bort.

Det är rätt nära till våra två sommarstugor, 1,5 respektive 4,5 mil.
Lantstället med skogsskiftet är nåbart utan större ansträngning på en dag om man vill, 22 mil
Till våra barn (2 mina och sambon har 3 i bagaget) är det tyvärr lite längre att åka.

Stor trädgård med mycket fruktträd och bärbuskar är ett stort plus.

I närområdet finns de affärer man behöver till vardags; mataffärer, apotek, bygghandel, mack mm.

På nöjesfronten är det lite glest, här blir det till att åka ett par mil för att kunna gå på konserter, bio, teater osv. Detta gör man ju dock rätt sällan så det är tillräckligt bra.

Lokalbuss finns ett stenkast bort men det blir en rejäl tur om man vill flyga iväg på en längre resa ut i världen. 30 mil till Arlanda.

Restaurangutbudet är något begränsat, men det finns ett antal att välja på. En riktigt bra restaurang finns 2,5 mil bort. Busshållplats precis utanför både boendet och restaurangen gör att det är enkelt åka buss ifall man vill inmundiga alkoholhaltiga drycker.

Vinter på vintern vill jag ha, det är det ju i viss mån men lite knapert med snö emellanåt. Det statistiska underlaget är dock lite litet då jag bara bott ett år här.

Förbättringspotential finns för själva husets standard men lite små förbättringar hela tiden så blir det nog bra om ett par år.

En annan liten nackdel är att en halvstor väg (2000 bilar per dygn) ligger rätt nära huset, men det vänjer man sig snabbt vid.

1 gillning

Fyra väggar och ett tak. Inga grannar vägg-i-vägg som i lägenhet (det viktiga när jag flyttade hit). Hyggligt ekonomiskt vilket är det viktiga. Hyggliga golfbanor runtom men spelade inte golf när jag köpte huset.

Införskaffat för 425000 2004
Installerade bergvärmepump för 105kkr efter ROT 2007 tror jag. Betalde tillbaka sig helt på 7 år.
Nytt tak (bandad plåt) och AC samt lite annat (ac, målning etc) för ca 200,000 för tre år sen
Totalrenovering av garage inkl nytt plåttakt, puts, dörrar, etc ca 150,000 totalt för 1,5 år sen.

Ca 12000 kWh/ år ett milt år, 15500 ett kallt år.

Bor vid Mörrumsån, gillar inte att fiska.

Mestadels jobb på Listerlandet. Börjar bli mer lokalt också med två byggfirmor som ligger lokalt. Fin väg til SBG sen 2014.

Har haft funderingar på att flytta norröver. Gillar ensamheten och kylan. Ogillar mygg så bor nog kvar :wink:

3 gillningar

Utsikten lockade. Mysigt att bo vid vatten.

Nära till allt väsentligt. Som Bajens matcher i fotboll, bandy och handboll. 15 min promenad till respektive.

Cyklar till jobbet på under 20 min.

Massor av golfbanor inom 30 minuter.

Är lägenhetsmänniska.

3 gillningar

Villa för mig. Gillar de utrymmen det ger (ex ett rum helt allokerat till hemmakontor, WFH cirka 80%), att ha varmgarage, en rejäl sauna, en altan med solläge och att man inte har grannen direkt bakom väggen. Huset ligger i slutet av en återvändsgata så trafiken är i princip noll.
Att hela tiden ha diverse små projekt för att hålla ordning på fastigheten tillhör husägarens lott. Senaste lilla jobbet var att betongspackla en skada på garagegolvet.
Enda(?) nackdelen jfr lgh är att man inte kan lämna fastigheten utan tillsyn när man drar på semester.

Närmar mig pensionsålder och kände mig tvungen att minimera löpande utgifter. Därför återflyttade jag med hustru till Gotland, från hyresvilla på 200kvm till hyresradhus på 64 kvm, kallhyra 5300 med gratis fiber och pplatser, inte så svårt att gå ner i boyta som man skulle tro, vi har vant oss och trivs.
Vi har ff inte behövt slå på värmen i elelementen men är väl lite orolig för hur elkostnaden kommer att bli. i vinter.
Fyller på ekonomiskt med att jobba 3 dag/vecka så det ordnar sig nog.

1 gillning

Jag får skicka sambon på studiebesök hos er. Vi har 115kvm boyta + 200kvm biyta och det känns som det skulle behövas 200kvm till.

2 gillningar

Tyvärr, vi har inte plats. :roll_eyes:

2 gillningar

Jag har ett tält med 3 sovrum och ett allrum du kan få låna när du får studiebesök

1 gillning

Hus. Lägenhet skulle kunna fungera men är inget 1:a val.
Senaste projektet att räta till tidigare ägares alla missar…
En platta utan armering, ingen dränering, så den oarmerade plattans konsistens är modell för mycket sand i betongmixen, ingen ballast, fått bila bort mycket av plattan. Grävt upp runt byggnaden, makadam,paddad, dränering,nya elrör för elen, vatten rör, stöttat upp byggnaden för avbärare.
Ena sidan av byggnaden svävar i luften.
Taket är murket, väggarna gjorda av pallvirke…
Golf, vem har tid med det;)

Bilden, gjutformen ligger där den gamla väggen låg.

? ?? ???
Say what? Noll rätt av förra ägaren

Inte mycket iaf, men skönt att det finns att göra.

Hehe fick du betalt för att ta kåken? :sweat_smile:

MMM nästan…:slight_smile: .

Lägenhet mitt i centrala malmö på 65kvm.
Egentligen alldeles för litet får oss då både jag och damen har gott om hobbies som tar sin plats, och vi gillar prylar.

Hon vill ha större lägenhet i samma område, jag vill ha hus med stort garage och bra ytor lite utanför. Vi får se vem som vinner den fighten.

Men en total kostnad på 8000:-/mån inkl hyra, el, parkeringsplatser, 2 shurgard-förråd, alla streamingtjänster, fiber osv osv. Som delas på två gör det rätt svårt att motivera flytt. Speciellt som läget är nu med bopriser, elpriser och räntor.

2 gillningar

Räntorna är fortfarande ganska billiga sett med lite spännvidd bakåt. De senare årens gratis räntor är ju en anomali. Om det sedan kommer trycka ned priser på bostäder i nån större grad utöver vad som redan skett, vet jag inte.
Elpriser däremot…kommer troligen aldrig komma tillbaka till de billiga tariffer vi sett tidigare.

1 gillning

I vinter får vi vara glada om vi får el över huvud taget vissa dagar. Eller - kanske lika bra att inte ha el och slippa betala ockerpriserna.

Enligt SCB var snittkostnaden (2020) i riket för att bygga flerfamiljshus 45859 kr/kvm. En lägenhet för den lilla familjen på 75kvm kostade med andra ord nära 3,5 miljoner i snitt att bygga.
Vi vet att priserna på byggmaterial ökade rejält under förra året och i år har ju också en del saker blivit dyrare. Vem kommer att ha råd att bo i något nybyggt framöver, när också räntorna och elpriset gått upp ?

Att köra KPI och blunda för tillgångsinflation ser ut att ge det resultat vi ser nu.
Tror även som ni att det finnes en dämpande effekt på boprisnedgång pga nybyggnadspriset.
Har ett minne av när 45x90 regel gick för 9,95kr/m…

1 gillning

Det är lite knepigt. Man bygger ju nästan ett basic småhus för samma peng (om man håller sig från dyr tomtmark). Tänk 100 kvm och liten tomt, inget garage.

Så är det, enligt SCB är genomsnittliga kvadratmeterpriset för småhus 36166 kr/kvm