Boende

En kompis brukar säga att det är betydligt mer ekonomiskt att köpa boende med extrarum än att betala för Shurgard-förråd. Jag tror han har rätt.

Nu när vintern närmar sig har rmin hydrofor till bergvärmen gett upp och det blev att beställa en ny. Förhoppningsvis klarar sig växlaren nåra år till. VVS:are på g. Smällar man får ta som husägare. Kanske skall beställa hem en ny värmepump och ha som reservdel med tanke på prisökningar och leveranstider.

Bytte FjV-växlare för ett år sedan. 30 kkr plus ett par rep av gamla ger kostnad på cirka 1700 kr/år för HW.

Bor i ett rum med Duplo, ett rum med Lego och Tekniklego. Sen har vi ett par rum till med lego. Nåt av rummen har dusch, nåt har en ugn som vi har döpt till Berit, ett rum har en tvättmaskin.

Jag vet inte, men det känns som hemma. Även om det mest ränner runt grannungar och föräldrar som letar efter grannungar.

Edit: Vi bor inte stort, men vi har mycket lego.

4 gillningar

Sen måste jag säga att jag på något sätt uppskattar att man den 21 september kommer in till rummet med Berit och det står en pulka och en skridsko där.

Någon väntar på vinter?

Ett övergående stadium. Vips, så är där ingen Lego…

Insinuerar du att invandrarbarnen kommer stula hans lego?

1 gillning

Öööh?
Jag utgick från att Stef har egna barn i huset, mht hans inlägg. De egna barnen bllr snabbt “flygfärdiga” och då blir det “tomt” och slut Lego (om man inte själv är Lego-maniac).

The Joke You GIFs | Tenor

1 gillning

:face_with_peeking_eye:

Lite googlande ger att ca50% är skuldfria när det gäller boende.
Ca 20% har lån över millen.
Bör vara väldigt få som ska behöva lipa ut i Aftonblaskan om att räntan driver dem ur hus o hem…(bortser från den droppen som får bägaren osv…).

1 gillning

Lipandet i blaskan är ju knappast statistiskt representativt; det är ju mest €-drivande för blaskan.

Den som lånat €€ har givetvis räknat med att klara räntor långt över dagens. Det har också bankerna, som lånat ut €€, gjort. För ett par år sedan (då bankräntan var 1.2%) så låg ribban på att klara cirka 7% för att få låna till fastighet.

1 gillning

Men om dom invanrade barnen är hans oxo?
Han har vatt i ytlandet oxo :slight_smile:

Räntan går upp. Tur man har bundit lånen på 337’ :wink:

Fanns det mer statistik? Jag tänker att folk som köpte sina bostäder före 90 eller ännu längre tillbaka eventuellt är skuldfria. Jag menar på 70-talet kostade det typ 200’ att bygga en kåk. Med ökad inflation/löner har det inte varit några som helst problem att betala tillbaka.

Fram till jag köpte mitt hus 2004 kunde du få en bra villa i en liten by typ asarum/mörrum för 1 miljon. Mitt hus låg då på 425’ i mindre populära Svängsta. Så dom personerna är förmodligen inte belånade över millen idag om dom inte byggt om kåkarna helt.

Kort därefter gick banker ut med att man skulle betala 20% kontant (“topplånet”) på lån och då begränsades även lånebiten en del.

Så kanske är det bara från 2010 och framåt som belåningen är över millen och dom 20% helt enkelt är yngre som köpt (sitt första) hus?

Isåfall är det ju så att den delen kommer öka med bestående bostadspriser.

Vad jag menar är, 20% låter lite i din statistik men det kan mycket väl betyda typ “alla nya”.

Det kostar att bygga ut, bygga om och renovera. Köpte för en knapp mille -97. Har gjort ungefär allt vad gäller fixa, från betongplatta till taknock. Är bland de 20%.

Googlade bara och det var vad som dök upp kikade inte vidare för det räckte för mig.

Inte så pjåkigt boende.
Dock inte så billigt

1 gillning

Tjaa, bor i ett aldeles för stort hus,(c;a 350m2 . men bara 200m2 räknas pga, lågt i taket på övervåningen. Elvärme i de rum som finns där, Har bergvärme på bottenvåningen och solceller på taket. Radon fläktar i grunden, Jätte tomt som kan styckas av, egen brygga och har idag målat om en ny vägg på båthuset.
C;a 25000kvatt per år,

Det enda vilda vi gjort, julen 2000, var att köpa hus osett. Vi hade bott i Karlstad av arbetsmarknadsskäl i sex år, men nu yppade sig möjlighet för hustrun att få jobb i hemstaden Uppsala. Karlstad var tryggheten i allt men 30 mil från all släkt och med två små barn…

Kåken i Karlstad var väl standardenonhalvplanaren från 78, lite de luxe, kåkar var billigt. Dubbelt så dyrt i Uppsala. Vi bjöd på nåra, var nära att köpa ett men mäklaren klantade sig. Sen ringde han upp och sa att det var en kåk ute för snabb försäljning. Vi hade inte tid men svågern och svägerskan gick på visning med en mobil och berättade. Vi la in ett bud och fick kåken. Jäklar vilken ångest man sen hade då man åkte dit för att kolla. Men redan då jag såg kåken i änden av villavägen i det Enskedeliknande egnahemsområdet visste jag att vi gjort rätt. Alldeles för stor tomt, och kåken, från 23 sönderrenoverad. Men jäklar vilken rätt feeling. Och då vi sedan, några år senare, på fastpris, totalrenoverade allt, lite tillbaka till 1925, har vi faktiskt, för oss, drömkåken. Det är havs eller sjöläge som kunna gjort det bättre, men du skall långt utanför Uppsala för att hitta det. Inga lyxdetaljer, många grannar har byggt pool, men vi i det lokala klustret av kåkar har gått för att behålla kaffe i bersånkänslan.

1 gillning