Blev det 1/0 eller 2/0?

På gårdagens runda hände något hel alldagligt, som ändå gjorde oss lite osäkra.

Spelare A ligger 1 up inför 18.

A lägger sitt inspel på artonde 10 m från hål. B lägger sig 15 m från hål.
B slår en usel chipp och lägger sig 8 m från hål. A puttar därefter till 20 cm och får putten för par.
B kan därmed inte vinna hålet, utan matchen är slut och B gratulerar A till segern.

Men blev då resultatet tekniskt sett 1/0 eller 2/0?

Dvs betraktas B’s kvarvarande, icke genomförda, åttametersputt som skänkt och hålet delat (1/0), eller som (vilket ju hade varit långt mycket mer sannolikt) som missad (2/0)? Hur förhåller man sig till hypotetiska händelser efter matchens slut?

Tekniskt sett borde det väl ha blivit 2/0 eftersom spelare be inte slutförde hålet?

2 gillningar

Håller med Old-T.

B skänkte hålet/matchen till A och det blev 2/0.

1 gillning

Sätter mina pengar på detta också. Ger man matchen på 10an vid 1-0 så blir det inte 1-0… Väl :slight_smile:

Tack för svar!

Låt oss göra en liten, liten justering: Blir det någon skillnad om B inte gratulerar till matchen, utan bara nöjer sig med att skänka A själva putten.

Pågår matchen fortfarande då? Skall B putta sin åttametare, och på så sätt avgöra om det blev torsk med 1/0 eller 2/0?

Eller är matchen slut i det ögonblick den är avgjord (i meningen att A vann, möjligen oklart med vilka siffror) och vad blev då resultatet?

Måste fråga, har det någon betydelse? Vinner A sista hålet är det 2/0. Ger B upp är det 2/0. Har B en putt för delning av hålet och man ger den blir det 1/0. Kanske spelar B för att snygga till siffrorna vem vet. Kanske spelar A för att krossa B så mycket som möjligt.

Vi borde boka in slaget om hallandsåsen nästa år igen låter det som :wink:

3 gillningar

Detta var ju en grej när Tiger skänkte putten i Ryder Cup för några år sedan. Spelbolagen gillade det inte pga att det ju blev “fel resultat” då.

1 gillning

Det kan ha betydelse om det är seriespel där man även räknar “målskillnad”.

Som att köra snörgolf och lägga ihop stumparna efter ett år. Människor är fantastiska.

1 gillning

Nja, har spelat matchtävlingar där det först är gruppspel där alla möter alla där t.ex. de två bästa i varje grupp går vidare. Om flera spelare kommer på samma antal vinster i gruppen är det rimligt att t.ex. “målskillnad” avgör.

Om spelare A skänkte B putten så blev det delat hål och 1/0. Om inte så har B inte hålat ut och förlorar hålet och resultatet skrivs 2/0.

Om vi backar lite och stannar i det ögonblick B skänkt den korta 20 cm-putten och det därmed står klart att matchen är avgjord… “finns” matchen fortfarande då? Om inte, så kan ju inte A skänka B åttametaren i en match som redan är avslutad.

Men matchen anses alltså fortfarande vara igång, trots att den är avgjord vad gäller vem som vinner, tills även B avslutat hålet? Är det kontentan?

Borde stå i reglerna för tävlingen att varje match måste avslutas.
Det är lite av Schrödingers Match här, den slutar både 1/0 och 2/0…

Man kan ju tänka sig att B eller en åskådare kommer på att A begått ett regelbrott på 18:e hålet, vad händer då ifall B redan plockat upp bollen ?

Noterar att “B gratulerar A till segern”. Det tolkar jag som att B skänker matchen till A när han inser att han inte kan vinna eller få matchen oavgjord (se regel 3.2a(3) och 3.2b) vilket också rimligtvis innebär att B också förlorar hålet.
Alltså slutar matchen 2/0.

1 gillning

I match är det väl så att en regelbrott måste “claimas” innan man spelar vidare? Är man t ex överens om att “hålet är delat” så gäller det även om brott mot reglerna har begåtts. En åskådare, TV-sändning eller liknande saknar betydelse.

Om B plockar upp bollen erkänner han sig besegrad och inget att kan ändra på det.

tror jag i alla fall att det är.

1 gillning

Den skänken var väl märklig av det skälet att om Tigers motståndare (var det Molinari???) missat sin put hade hela lag-matchen delats, nu förlorade USA. En delad match hade ändå givit Europa pokalen eftersom de var försvarande mästare. För Tiger gällde det bara att återerövra Ryder Cup pokalen, men många tyckte nog det var skillnad mellan förlorad match eller delad match. Så minns i alla fall jag det - kan mycket väl vara helt galet, orkar inte googla! :slight_smile:

Utöver det helt korrekt att man inte bryr sig om vad spelbolagen/spelarna tycker. Det vore ju orimligt att det omvända gällde.

Verkar ganska rörigt om man läser regel 20.1b…