Blev det 1/0 eller 2/0?

Wow, ja det var sannerligen inte lättsmält. Verkar som jag har fel, trodde att man i match kunde komma överens om det mesta t ex, om en spelare rubbar en boll i vila så kunde jag säga “jag bjuder på plikten, vi lirar vidare” men så får man alltså inte göra om jag läser rätt.

“Det överenskomna utfallet är bindande även om det visar sig vara fel enligt reglerna, så länge spelarna inte överenskommit att bortse från någon regel eller plikt som de visste gällde”

Det sätter ju incidenten på Solheim Cup för något år sedan med Suzanne Pettersen och amerikanskan som tog upp bollen i ett annat ljus. Amerikanskan tog upp bollen på green i tron att EU skänkt putten. Det hade man bevisligen inte gjort, Suzanne fick kritik för att hon inte vek ner sig och skänkte putten i efterhand, men det är alltså inte möjligt enligt reglerna - om jag fattar rätt.

Ännu rörigare blir det om läser de klargöranden son finns till regel 20:

Reglerna verkar ha ändrats efter det. I regel 3.2b(2) står det så här:

Om motspelaren lyfter sin boll i strid med reglerna på grund av att spelarens yttrande eller handling rimligen missuppfattats som en skänkning av nästa slag, hålet eller matchen, blir det ingen plikt och bollen måste återplaceras på dess ursprungliga punkt (som, om den inte är känd, måste uppskattas)

Måste ju innebära att när bollen återplacerats så kan man skänka putten - eller ?

Grattis @NickCorey förresten för den roligaste regeldiskussionen på ett bra tag!

4 gillningar

Vet inte om reglerna ändrats.

Jag tror att i det fallet så ansåg domaren att amerikanskan tog upp bollen helt på eget bevåg. Möjligen att Pettersens medspelare tagit några steg från greenen men det kan väl knappast anses vara “en handlig som kan uppfattas som en skänkning”?