Banor längs västkusten?

Dvs Halland och GbBohus.
Tips mottages tacksamt.
Tylösand finns på listan. Men sedan…?

Spela Hovås (Göteborgs Golf Klubb) ett stycke svensk golfhistoria.
Banan anlades 1904 (6 hål) 18 hål från 1933.
Fantastisk utsikt på hål 7.
Klubbhus med mycket golfhistoria på väggarna.

1 gillning

Skaftö gillade jag skarpt. Helt galen bana men hur kul som helst. Bra boende i deras nya golfhotell och utsökt mat på Brygghuset.

I övrigt är följande spelvärda i mitt tycke:
Hills
Vallda
Kungsbackas gamla
Varberg västra
Falkenberg (18 och 9an)
Holm
Haverdal
Halmstad GK (missa inte fina Södra)
Golfarenan (9 hål äkta links, par 29 samt bra boende)

1 gillning

Thx. Vi får se vad det blir. Som vanligt är det infall som styr. Rätt som det är blir det Blekinge o Östergötland. Om en vecka vet jag.

Karlshamn gamla med mig!

Åtvidaberg måste man spela. Supertrevlig.

I området spelar ni även Vesterby. Hedbana :heart:

Undvik vad ni än gör att åka förbi söderköping om det går att skippa. Åtminstonde inte på dagen. Broöppningar etc ställer till med låååånga köer på sommaren.

Om det infaller sig rätt i tiden kan jag kanske guida. Rabatt för spel med medlem i Tylösand.

Spelade Åtvid (eller Villa Baro som den heter nu) med Murklan och Orlimar i lördags. Vi njöt till fullo. Ca 10.5 på stimpen var lite läskigt men ack så kul.
Just puttningen var väl allt jag behärskade den dagen. :joy:

Greenerna var helt ok, även om det fanns spår av vinterns vedermödor på några av dom.

Det blev varken västkust eller östkust. Det blev rakt norrut mitt i landet.
Väst gick bort pga väderprognoser.
Öst gick bort pga "Äh, nu är vi tillfälligt less på road trip ".
:upside_down_face:

1 gillning

Skakar liv i gammal tråd.
I år verkar den bli av, turnén längs (delar av) västkusten. Planerna har tagit form.

Vi börjar i Gbg-trakten över KrHF, med besök hos polare. Blir nog ngn golfrunda också men vilken/vilka banor bestämmer vi senare.
Sedan golfa sig söderut för att landa runt Halmstad och lira typ onsdag-torsdag innan kompisar från Skåne möter upp för spel på Nationaldagen (fre+lö). Lördag em vänds nosen norrut igen.

Efter tips från @Puttaren (bla i denna tråd) så kan vi nog behöva några dagar i Halmstadstrakten så att vi hinner lira Halmstad, Haverdal, kanske Golfarenan, Laholm, …

Om man bara väljer en av dem, skall man då lira södra eller norra på Halmstad GK?

Ska man skryta så är det Norra som gäller. Även om man gillar att sträcka ut lite och njuta av en skogsbana där alla hål spelas i egna rum. Vill man lira en kortare, tajt och lurig bana är Södra en fröjd. Också skogsbana, men mer parkkaraktär och lite mer kontakt mellan hålen.

2 gillningar

Det är inte långt till Torekov som är bra året runt. Södra roligare och billigare än norra på Halmstad. Laholm favorit.

1 gillning

Ah, just, Torekov. Måste tas med i planeringen på ngt vis.
Det är ju inte långt till någonting i den där delen av Sverige.

1 gillning

Välkommen till Kristianstad.

Ah, ja. Kristianstad på västkusten …

3 gillningar

Inte alldeles otänkbart om än inte i planen. Köra lite bil har sällan varit ett problem och lira Åhus vore nice.

1 gillning

Både Vallda och Varberg västra är objektivt bättre och roligare banor än samtliga halmstadbanor så ta dom på vägen.

I Halmstad tycker jag Ringenäs är den roligaste banan, beroende på slingval (om dom fortfarande byter?). Haverdal är ganska tråkig, men okej. Halmstad södra trevlig. Halmstad norra är schizzo och man får nog vara infödd för att tycka det är en bra bana. Golfarenan är en korthålsbana? Knappast värd besväret om man kör runt i Sverige tänker jag.

1 gillning

Objektivt. Vi säger det.

Det kommer eventuellt en korrekt, subjektivt objektiv, bedömning när vår turné är genomförd. Både Varberg V och Vallda finns på “kanske spela”-listan.

Gillar man inte skogsbanor tycker man som stefan. Och vice versa.