Undertecknad är född på slutet av 90-talet och fick därmed aldrig uppleva balatabollarna när jag började med golf för 10-15 år sedan. Var det så att de spann mycket mer, men gick kortare?
Såg att NUCLR GOLF postade följande på Twitter: “#NEW: The R&A is expected to announce this week a proposal to roll back the golf ball, but @TelegraphSport reports the plan could take years. A joint media announcement between The R&A and the USGA has been announced for tomorrow. ”
Kan det vara dags för balatabollens återkomst? Jag hade tyckt det var skitkul med en mer spinnig boll
Vill man byta ut bollen gör man en “Tour issue”-regel. Amatörer får spela med dom men måste inte. Lite större boll, lite mjukare. Whatever i t takes. Folk som tycker dom e coola kommer lira tour issue på hobbynivå.
Vill man införa nya bollen på hela fältet gör man tour issue direkt och gör en utfasningstid på 10 år eller nåt där det är okay att lira båda.
Har hela tiden sagt att man bäst löser “längdproblemet” med bollen.
Hela grejen med balata är troligen att man vill rulla tillbaka tiden lite.
Problemet som troligen går att likställa med bowlingens urethane är väl att många tror sig se en enda egenskap när det i själva verket inte är avhängt varesig ”balata” eller ”urethane”.
Mao. Jag är ganska säker att en ”balata” kan göras väldigt lik de multilayer balls vi ser idag.
Btw.
Trots namnet ingår uretan inte i den plast som går under namnet uretanplast eller polyuretan.*
Samt…
Balata är mycket starkt och ej elastiskt, varför det är särskilt lämpat för tillverkning av drivremmar och transportband. Det har tidigare också använts till höljet på golfbollar.
Latexen kan användas som råvara för tillverkning av tuggummi.
Ah, Titleist Tour balataboll och square grooves.
Tre hål med bra träffar så är bollen ganska sliten.
En enda topp så är det soptunnan.
Men det spann bra mycket mer än det gjorde med en TopFlite stenkula. Och den gick såklart kortare också.
Börjar komma in svar från organisationer, spelare och företag på förslaget om en lokal regel för elittävlingar.
Blandade åsikter en del positiva, några avvaktande och sen negativt från ex Dechamboue.
"It was a long time coming, you know? These golf balls nowadays, technology’s so good, right? Manufacturers did everything they could to make sure the golf ball goes straight and far, right? So, I think it’s going to create a lot more imagination and a lot more creativity that used to be in the game instead of just hitting it far and straight” - Brandon Matthews, who leads the Tour in average clubhead speed (126.6 mph) and ranks second in average driving distance (320.4 yards), when responding to Tuesday’s news that the USGA and R&A were attempting to curb hitting distance with a proposal that would modify golf balls used in elite competition via model local rule.
Vad säger tillverkarna?
Antar det är oss dödliga som står för deras inkomster och vi skiter ju redan nu i vad för boll något proffs har, men vi köper gärna det “mest moderna, mest teknologiska” - redan nu, det lär knappast bli så att vi hackare trånar efter kortare längd och mindre kontroll, så om de gnäller pga “vi har satsat så mkt på att utveckla yada yada” så är det ju bara just gnäll?
Egentligen är inte problemet att proffsen slår långt. Tekniken i materialet gör att de slår ”för” långt.
Att dra ner längden på bollen är en väg att gå. Klubbspecs en annan.
När major league baseball fick samma problem frös de materialutvecklingen. Jag ser inget problem med det.
Det är inte annorlunda än begränsad trampolineffekt i klubban eller andra tekniska begränsningar som redan är på plats.
Många materialsporter jobbar aktivt för att motarbeta utveckling för att hålla sporten på ”banan”. Inget konstigt alls.
Särskilt viktigt blir det där sporter har en begränsad yta att bedrivas på eller där säkerhet för hälsan är med i beräkningen.
Min önskan och förhoppning är att de berörda beslutsfattarna gör slag i saken och begränsar möjligheterna till utveckling ytterligare.
Gärna på samma sätt som baseballen gjorde.
Woods gjorda av wood är inte helt orimligt tycker jag.
Sänk kompressionen på bollarna så minskar längdgapet mellan proffs och amatörer direkt.
Vi amatörer blir således inte snuvade genom att vi inte slår lika hårt.
Du är inte fel ute alls.
Verkligheten är dock en annan eftersom bollen är mer responsiv än ett basebollträ.
Sen får vi kanske referera till fakta ur en praktisk synvinkel. Acushnet är väl en av de första som tar upp att begränsningen som föreslås påverkar synen på spelet mer än att begränsa längd.
Ett slag i ansiktet på golfen, enl. Mig. Resultaten blir inte jämförbara och vi kunde lika gärna sätta spannar som hålkoppar på green… för oss hackers.
Nåja.
Har vi koll på vad som föreslås!?
En test avs. boll går idag till så att man bankar iväg den med 120mph och då får den inte färdas (carry) mer än 317y ± 3y.
Nu… ökar man insatt hastighet/energi till 127mph men behåller max till 320y.
Kompression… du är så rätt på det. Acushnet är också där i tankarna (läs, konstruktion) och undrar varför vi ska särskilja och våldta spelet.
Bollen kan konstrueras så att max längd minskar och att längd vid lägre klubbhastighet bibehålls.