…har jag beställt 2 nya sommardäck.
Samt även ventilhattar med märkning VF,HF,VB,HB.
Smart!
Man sätter ju bästa däcken fram. … ?
Nej, bak.
Gör du så, jag sätter bästa fram så dom slits ner jämnt eftersom dom då också blir lika gamla samtidigt så man inte kör med för gamla däck till slut (och påstå inte att du bytt däck en enda gång för att dom va för gamla, bara att dom varit för slitna).
Det skiljer marginellt på däcken fram och bak oavsett.
Kanske borde gjort en egen tråd… det här kommer spåra ut…
Man sätter 225:orna fram och 255:orna bak, på sommaren.
…jag väntar med spänning på Stefans inträde i tråden. Hans trollning i gamla däcktråden är närmast legendarisk.
Jag vill läsa hur Egon dubbar däck på egen hand.
Om man helt plödsligt ändrat om och köpt annat mönster på däcken som endast passar i en färdriktning så blir det extra kul när man bytt färdigt allt och upptäcker att bakhjulen behöver byta plats.
Varför, alla vet ju att du inte har kapacitet att förstå.
Egon
Det är självklart så att man skiftar fram och bak efter slitage. Man vill ju få ut det mesta av däckens livslängd.
Vad som sedan är bäst .. är en helt annan sak.
Dödar jag tråden om jag påstår att nya däck vid varje tankning eller vid varje ny start på en bilfärd, är det “bästa”.
Egon
Jag brukar sätta bästa däcken på vänstra sidan, alltid retar det någon …
Vanliga är höger. i Nascar alltså.
Jag kan åtminstone konstatera att det inte är bäst att flytta runt däcken lite på måfå…
När jag kollade i våras för att jag visste att 2 däck var tvungna att bytas så hade dom första två däcken 2-3 mm mönsterdjup, när jag sedan tittade i tredje däckpåsen så hade det däcket 6 mm vilket gjorde att jag aldrig tittade på sista däcket.
Efter att ha tagit mina däck med 2-3 mm och åkt iväg och fått nya monterade på dessa fälgar skulle jag dagen efter skifta på bilen så då plockade jag fram även det sista däcket och upptäckte att det hade mindre än 1 mm i mönsterdjup.
Det slutade med att jag fick åka tillbaka till däckfirman och be dom montera på det bästa av mina två däck dom hade plockat av dagen innan.
Troligen har ett av däcken alltid suttit bak och hade därför mycket mönster kvar samtidigt som ett av däcken alltid suttit fram och var helt slutkört… Återstående däck har troligen förväxlats och suttit både fram och bak och var därför halvslitna.
Min F34 verkar tugga bakdäck klart hårdare än framdäck. Borde inte vara hjulinställningen för den lät jag kolla innan nya däck kom dit. Kan iofs vara delvis betingat av en gasfot som ibland blir “tung”. Vi får se hur länge bakdäcken håller denna gång. Tre säsonger tycker jag man borde få ut, i alla fall.
… ok, ok… bästa hjulen på drivande axel då!. Alla nöjda? Givetvis fram på 4wd som jag har… brukar ju va 60-40 på ett ungefär.
Vilken motor?
B47 190 hp Xdrive
8-stegs automat.
19" 255:or bak (225 fram)
Det skulle du kunna göra, men det hade varit fel om man ska vara korrekt.
Bytte till vinterdäcken på en av bilarna igår, passade på att checka drivaxeldamasker, rycka i lite leder.Bytte bromsklossarna fram o “bästa” däcken sattes bak.