Generellt ja, och framför allt på äldre bilar utan anti-sladd system.
Däremot gör jag precis tvärtom på min egen. Kör man bakhjulsdrivet och är uppvuxen med bredställ (nej, kör inte så nuförtiden), så prioriterar jag att ha bra fäste fram och accepterar att bakänden kan komma ut emellanåt.
Det händer däremot inte med dagens säkerhetssystem, utan man nåste ju medvetet koppla ur dem om man vill ha lite kul.
Jag kör MB E klass av senaste modell, med fyrhjulsdrift och all tänkbar körhjälp. Bakänden kommer ut när det är halt, om man provocerar lite… snön och isen känner ingen skillnad på bil.
Snön och isen känner ingenting, det är föraren som känner underlaget genom bilen vilket i slutänden är genom däcken.
Din E klass har vridmomentfördelning nånstans i trakten 40/60 fram/bak, så när du provocerar lite så kommer den att släppa ut bakänden…och den är designad så av MB.
Gillar du inte det beteendet så finns det andra märken som har annan kraftfördelning och som kanske passar bättre?
Aktiv körning, där föraren vet vad den sysslar med, är ju inte det som trafikverket skriver sina rekommendationer för och om man provocerar lite (mycket?) så får man sladd med vad som helst.
Jag står fast vid att för mig, och många med mig som kör bakhjulsdrivet och är uppvuxna med det, så är det bättre att kunna styra och bromsa än att bakänden råkar släppa när man använder motorn.
Diskussionen om bra/dåliga fram/bak är halvt hypotetisk.
På vintern kommer man halka omkring en del oavsett hur man har sina däck. Även i en modern bil med 4wd och spinn+traction via bilens datorer. Klart mindre sladd o kast med systemen tillslagna, men fortfarande kommer det kasta eller hasa lite då och då.
Den som väljer att köra med systemen avslagna vid normal körning borde tänka om.
Har man så tveksamma däck att man funderar runt saken, så skall man köpa nya.
På sommaren är det väl främst vattenplaning som kan vara en grej.
Nu killgissar jag lite, men det behöver nog vara hyggligt stor skillnad på däcken för att det ska vara någon sexuell skillnad på vilka man sätter var.
Obs, ingen trollning
Oh, jag är motormänniska och har kört bakhjulsdrivet i 43 år. Jag räknar 4MATIC som bakhjulsdrivet eftersom MB har designat systemet som de har gjort.
Du har din uppfattning om däck, jag har min.
Hemmavid, den yngste bytte däck på släpet.
Hen undrade lite, hur jag hade dragit bultarna.
7 st 120 nm 1st 110nm. ( någon digital mätare)
För hand med lite feel …
I ett tidigare arbete var slangklämmor en grej. Om “folk” visste hur lite hårt man behöver dra en slangklämma för att den ska sitta skulle de bli förvånade.
Vi fick reklamationer på, med slangklämmor fastsatta grejer där dessa är HELT sönderdragna, krossade. Man kunde med lätthet påvisa felet med en momentnyckel när “king kong” varit i farten.
Jag har alltid använt samma fälgkors, långt innan jag fick körkort och samma kort flyttade med mig hemmifrån. Jag sträcker ju inte gängorna men det finns en inbyggd känsla i det här som inte går att beskriva.
Måmentnyckeln är egentigen köpt till cykel och mc. De är lite känsligare än hjulbultarna på en bil.
Det finns alltid en tanke med allt och eftersom man ofta monterade slangklämmor på div. slangar i bilar där en böjbar ”skruvmejsel/hylsa” var till stor nytta så blev ofta motståndet i den spunna vajerkonstruktionen guide nog.
När folk sedermera nyttjade skruvdragare så sket det sig galant.
Fö.
Det här med årdragningsmoment, klämkraft och inte minst friktion är en skola värd att gå igenom.
Vi hade dyrköpta elektriska samt semihydrauliska dragare som ställdes in perfekt. Åtdragningsnomentet blev aldrig exakt ändå. Skruvar lossnade eftersom det satt teoretiker på kontoret. Före dessa dyrköpta inköp så lossnade inte en enda.
Det är mil i skillnad på en torx med bricka, m6s eller m6sf. Jag fick ta ut konstruktörerna och förklara. Men vem tror på kunskap fler en utbildning och ett betyg. Det slutade med att den lokala skruvleverantören fick kalla på experthjälp från Mattson innan vi var överens.
Nedless to say… jag o Mattson = du o ja Alfred.
En annan ”burk med mask” …
Rotationsriktning är kanske inte lika aktuellt längre men om ett däck gått åt ett håll bör man hålla det. Skifta bara på en sida om ni ämnar skifta fram o bak.