Idag var det meningen att jag skulle påbörja hanteringen av ett dödsbo för en avliden bekants bekant men ett av barnen till den avlidne ville inte skriva på fullmakten.
Surt för de andra.
Idag var det meningen att jag skulle påbörja hanteringen av ett dödsbo för en avliden bekants bekant men ett av barnen till den avlidne ville inte skriva på fullmakten.
Surt för de andra.
Har lärt mig om arvsrätt, hade inte pejl…
Svågern går bort, mamman ärver 50%.
Pappan borta sedans tidigare.
Syskonen delar på de 50% som hör till pappans sida.
Oki…
Ett halvsyskon ska även ha en skärv??? Pappans sida.
??.
Helt plötsligt blir halvsyskonet delägare i sommarstugan…
Sitter lite i samma sits. Är särkullbarn ihop med min syster. Inget samtalsklimat de senaste åren (av nån anledning) med den efterlevande hustrun. Häromdan fick jag sms om det var ok att hon skrev på farsans deklaration. Hmmm.. usch, det måste varit jobbigt att skicka det sms’et.
Egon
Särkullbarn och arv kan skapa många problem.
Jag vet, och tyvärr så finns det en del pengar i bohaget.
Arvslott och laglott har jag läst på lite om. Jag vill naturligtvis få det som rätteligen är mitt och den enda trösten är att ingen kommer gå under hur det än blir.
I långa loppet tänker jag mer på de som kommer efter mig. Det är min enda tanke i det hela. Jag, ensamt, kommer inte kunna sätta mina barn på en väldigt grön kvist. Om deras farfar, genom mig, kan göra det så är jag tacksam.
Egon
Jag menade mest för dödsboet och “riktiga” arvingar. Som särkull kan du ju kräva din rätt. Hur de “riktiga” hanterar det är ju inte ditt problem.
Näståendes styvmor intrigerar som sjutton för att hennes älsklingsdotter skall få så mycket kosing. Hon är en häxa och karln hennes är en mes. Om hon får karln att skriva över egendom på henne, har min närstående nån chans?
Intressant att läsa om arvsrätten faktiskt.
Skall i sommar få del av ett arv från min far. Men jag vet inte ens hur mycket pengar det är. Kan vara fem spänn eller femhundra tusen för mig gör det ingen skillnad. Spenderar dom oavsett på något ansvarslöst som vanligt.
Klassikern: spendera hälften på vin, kvinnor och sång. Resten kan du slösa upp.
“I’d rather burn out than fade away”
Jag har redan en av mina föräldrar som dog för ett antal år sedan där den nya maken satt i orubbat bo.
I praktiken kan han göra vad han vill med hem o hus … o tillgångar as he fits.. och sen finns det inget kvar när han dör.
För mig spelar det ingen roll men min syster har det inte lika bra ställt. Varje krona är en välkommen vinst för henne.
I teorin hade de hus o tillgångar som kanske landade på 1-2 miljoner. Nu funkar det så att han kan ge bort allt innan han dör och vi får noll.
Som sagt… i don’t give a shit, men ändå. Någonstans ska rätt vara rätt.
Egon
Är det verkligen sant? Låter orimligt.
För ovanlighetens skull har Egon rätt.
Har något efterarv som ligger o skvalpar. Ingen aning om vad hur eller något. 0 skulle underlätta.
Kan man hindra den relativt närstående häxan från att ge alla sina och min närståendes fars pengar till hennes favoritbarn, den närståendes plastsyster? (Barn i ett tidigare äktenskap)
Innan man dör har man alltid rätt att ge bort alla sina tillgångar förutsatt att man inte är satt under förvaltning. När man avlidit är det lagarna kring arv som gäller. Det går bara att testamentera bort 50% av kvarlåtenskapen.
Man får dock inte ge bort 100% till ett av sina barn och 0 till övriga utan att blir krångel. Då kan de övriga protestera.
Finns även en del skrivelser runt förtida arv som gör att man kan bestrida vissa delar av det som görs medans någon lever.
Jo så är det, när det väl ska till ett arvskifte går det att bestrida tidigare gåvor gjorda innan dödsfallet, men det har visat sig svårt att vinna sådana rättsfall om inte gåvan har givits precis innan dödsfallet.
För fast egendom däremot blir det alltid så att alla arvtagare blir ersatta om egendom skänks bort.
Hade inte pejl …
Yngsta svågern var ej luspank .
Svärmor har sedans tidigare ett skrivet testamente som “alla” godkänt. Maximalt till div hjälporganisationer. Delägare numer “sommarstugan” innebär väll att div organisationer kommer att vilja skära ut sin del vid svärmors bortgång av “sommarstugan”…
Äldsta svågern, inga egna barn… sambo, “ärvda” barn o barnbarn…
Sommarstugan ett föräldrahem ett projekt som startades efter svärfars bortgång. Att rusta upp ses tjata dona dricka kaffe umgås fixa o dona är grejen framöver att hyra ut under sommartid.
I slutänden vem ska ta över, finnes egentligen bara en som inte bara vill sälja av utan har lite vibbar för stället, min yngste.
Diskuterat med madamen, hon o älsta svågern har en del att ta tag i…