Kört fram och tillbaka lite längre, bra stunder att beta av några sommarprogram. Norlen, talmannen är bäst hittills, både myspysmässigt och hur han talade för demokratin i den här lite stökiga tiden. Annars, den här Pascal var väl över snittet av författarprat, men Cecilia Hagens kunde man relatera till, dels därför att man står på nån slags tröskel till ålderdom själv, men än mer för att man just besökt farsan, 8 år äldre än Hagen och även om han kanske har mer fysiska krämpor känns han tio år yngre än Hagen i pratet, två dar med honom, kändes inte en sekund som annat än att snacka med nån som är på samma våglängd och han har fan koll på minnet bättre än jag. Kör som en flåbuse gör han nu också efter den lyckade starroperationen. Glad för att han är så vass fortfarande.
Det var hennes berättelse som var bra, det var inte jättemycket om henne som skådespelare förutom några små partier.
Hennes volontärarbete inom unicef, president i jämtland, lite om me too rörelsen (hade hon skippat denna feministdel hade det kunnat bli en stark 4 eller svag femma i betyg)
Det stod och vägde mellan en 2:a och en 3:a en stund men i slutet slutet bestämde jag mig för att betyget skulle bli bättre, det fanns trots allt ett budskap.
Lyssnade själv då, och jag vet inte. Som kompetent skådis, snacka kan hon. Men jag föredrar nog en sjuksyrras välgärningar under sina arbetspass än det där godhetssökandet. Hade hon pallat det? Jag tror inte jag skulle gjort det.
Ett väl fungerande Sverige är rätt bra att foka på om man är svensk, kan jag tycka.
Befälen på I5 i Östersund snackade om att jämtlänningar hade nån speciell skallform eller dylikt. Kommer inte ihåg exakt vad. Känner du till skrönan som åsyftas?
Jämtens utseende är den germanska typens, dock
bättre bevarad i denna aflägsna vrå af världen än i de
sydgermanska länderna. Han är vanligen lång och väl-
växt, har ljust hår, bred, hög panna samt blå eller grå
ögon. Hufvudskålens bildning är dolikocefal
Det var cirka 14000 år sedan som människor befolkade Sverige när inlandsisen drog sig tillbaka, det kom människor både österifrån och söderifrån. 4 generationer per århundrade. 560 generationer tillbaka så är det cirka 50% chans (risk ?) att du med säkerhet hittar gemensam släkting med godtycklig Säfflebo.
Hälsingen är inte som andra. Framför allt är han vacker. Han har inte stockholmarens lömska blick, inte heller göteborgarens hysteriska talesätt eller smålänningens hasande gång, inte sörmlänningens låga fotvalv eller medelpadingens kutryggiga dolskhet.
Nej, hälsingen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över Ljusnan. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa, och hans hållning är rakryggat reslig.
Ändå – allra vackrast är han inuti.
Där klappar ett ädelt hjärta, och där en obefläckad karaktär tagit sitt säte.
Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, knivslagsmål och irriterande intrång i den del av allemansrätten som berör hembränning, har hälsingen lärt sig att kommer bara tid, kommer säkert också råd.
Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken, en klokhet och en känslighet som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina jämmerliga klagovisor, men du kommer också strax att finna tröst i hans kloka lösning på världsalltets dilemma.
”Jaja”, ska du höra honom säga, ”De’ ä’ leaslejet, men vi kan väl raljere lite grövre efter persmässan?”
Har man bara tillgång till getost, tunnbrö´, egen apparat, slipsten och en egen hambo-loge är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det återgår till normala gängor.
På Island har de en app de använder när de raggar på krogen för att kolla att de inte är för nära släkt.
Kollade upp det:
Appen heter ÍslendingaApp (även kallad “Íslendingabók” i databassammanhang) och bygger på en databas över släktrelationer mellan islänningar. Eftersom Island har en liten befolkning (runt 380 000 personer) och många delar förfäder ganska nära i släktleden, är det inte ovanligt att man kan vara kusiner eller släkt på andra sätt utan att veta om det.
Funktionen folk brukar skämta om (men som faktiskt existerar) är att man kan “bumpa” sina telefoner via appen för att se om man är släkt — detta kallades i media för “incest prevention app”. Det var främst en funktion i samband med en tidigare version av appen (finns dock inte alltid kvar i nyare versioner).
Det används inte bara vid dejting, utan även av släktforskare och personer som är nyfikna på sin familjehistoria.
Så, ja – det är en lite ovanlig men verklig lösning på ett väldigt isländskt problem.
Hehe, det restes inte så mycket här hemma i svedala heller. Man lär vara rätt skapligt inavlad från farfarsfars generation och ett par tjog generationer bakåt. Fast jag har lite niven gener