Årets sommarpratare i P1

I min gedigna släktforskning har jag funnit att mor och far på papperet är släkt med varandra på 5 olika sätt, dock inte riktigt nära.

7-männing
8-männing
2 ggr 9-männing
10-männing

Det sköttes ganska bra ute i byarna faktiskt. De hade koll och kyrkan motsatte sig inavel. Primärt för att bryta ner släkternas makt (påven gav dock dispens till kungahus) men det hade ju sin bieffekt att inavelsgraden minskade. Det här med att gifta sig med släktingar är ju relativt vanligt i Mellanöstern och det är ju för att stärka sammanhållningen och makten i släkten/klanen.

Pappa har pysslat lite med släktforskning och trots att släkten levt i samma lilla by sen åtminstone 1500-talet så är det väldigt ovanligt att släktens grenar går ihop igen. Dvs att någon får barn med en släkting. Jag blev själv förvånad faktiskt.

Jo jag vet… farsan har suttit med näsan i kyrkböcker sen sin ungdom. Men bara lite, det var väl lite tillförsel av finska gener ibland, annars var väl inte vi så mycket mer omkringfarande än islänningarna? Vägarna var av karaktären två hjulspår.

Egyptierna hade sämre koll, åtminstone i toppskiktet. I rekonstruktioner av Tutankhamon ser han för jävlig ut.

Tror de syskon som inte ärvde gården flyttade en bit för att få påhugg som dräng/piga eller söka lyckan i en gruva, i en stad eller liknande. Men jag vet inte så mycket om det.

Jag har för övrigt 12,5% värmländska gener då min morfars far kom från Värmland. Tror inte vi har några finländska skogsbönder bakåt dock. De bodde längre västerut i finnskogarna. Men kanske via Värmland…

Sen är det inte alltid att det som står i papperen stämmer med verkligheten, nu när DNA analys används mer och mer i släktforskningen framkommer det då och då att kyrkböckerna inte stämmer.

Trots att fadern var känd skrevs nog ofta barnet in som oäkta.

Europeiska kungahus också. Habsburgarna framförallt. Både i Österrike och Spanien. Men även Bourbonnerna även om det var i lägre grad.

Karl II verkar vara det värsta exemplet.

Kanske läge för en tråd om släktforskning?

Andreas Norlén en klar 5:a i betyg. Bäst denna sommar hittills.

2 gillningar

Då skall jag ge honom chansen att upprepa betyget

Robin Olovsson, norrländsk historiepoddare, om norrländsk historia. Jäkligt redigt och intressant och han komplicerar verkligen frågeställningar. Rekommenderas.

Han var bra.

Hans Grundberg, betyg svag 2:a, saknades nästan helt intressanta detaljer som säkerligen finns.

Sammanfattning av vad han pratade om:

Jag är FNs särskilda sändebud i Yemen, det är skitsvårt.

I och med att ni vet detta behöver ni inte lyssna.

Bitte Hammargren, mellanösternexpert.

Ger sig på den omöjliga uppgiften att på en knapp timme ge sin bild av läget i mellanöstern med alla historiska händelser som påverkat. Hon gör det bra men skulle nog behövt ett par timmar till.

Betyg svag 4:a

Klas Eriksson, det var ett prat som inte var som man hade förväntat sig.
Starkt…

Lotta levererade

Lennart Jähkel stark 4 i betyg.