Reglerna stoppar väl vid 50/månad …
Egon
Det kan dels regleras av kollektivavtal, men det är också så att man sen 15 år tillbaka får jobba mer övertid än vad Arbetstidslagen säger om situationen kräver det. Och det inte finns nån annan lösning.
Det var bara en lite skämtsam kommentar…
Du kan vara på det klara med att jag, som har personalansvar, är förtrogen med både övertidslagen och div. kollektivavtal.
Egon
Bra. För som fackligt förtroendevald måste jag säga att arbetsgivarsidan väldigt ofta är förvånande svagt påläst.
En nyfiken fråga. Ofta pratas det ju om “beordrad övertid” osv. Men har man verkligen laglig rätt att kräva att någon t ex ska komma in och jobba extra en lördag eller dyl?
Jag som konsult svarar ju bara “hur högt?” när någon kund ber mig hoppa så… Men om man är anställd så blir det ju nåt annat.
Om verksamheten VERKLIGEN kräver det kan chefen beordra övertid. Faktiskt även om du har semester.
Men man ska så långt möjligt undvika det.
Är arbetstidslagen dispositiv?
Jag har förhandlat bort övertid o restid, mot semester o bonusvillkor. Nu är det ett hypotetiskt resonemang för det är inte ofta jag behöver jobba mängder med extra timmar, men man kan ju undra över saken ändå.
Den är dispositiv och kan förhandlas bort genom kollektivavtal.
Men som anställd kan du ändå alltid bli beordrad övertidsarbete om det är synnerliga skäl. Men dom ska vara oerhört starka. Typ firman måste läggas ner om inte du kommer och jobbar.
Om det visar sig att chefen överdrivit kan man få skadestånd.
Chefen måste naturligtvis också få tag i dig. Du får inget straff om du inte svarar i telefon på ledig tid.
Du kan inte förhandla bort kommenderad övertid, bara själva ersättningen
I mitt fall, och för andra som jobbar med mig eller i samma bransch/ftg, så behövs sällan beordrat arbete. När det är saker som “måste” fixas före visst datum eller fort-helst-igår, så jobbar de flesta så som det behövs och de har möjlighet till. Order, när det ngn gång förekommer, handlar för det mesta om att jobba även helg. Då handlar det om eskalerade problem från kundens kund eller kanske någon viktig leverans som trilskas.
Beordrad övertid är väldigt ovanligt. Finns oftast frivilliga som kan hoppa in.
Men vid typ influensaperioder och så kan det ju inträffa.
En fråga som angränsar något till detta som jag aldrig riktigt orkat forska närmare i…
Semesteråret brukar ju ofta räknas som april-april eftersom nya dagar tillförs just i april.
Min fundering är dock under vilken period semesterertillägg räknas?
I vårat avtal har vi 0,8% på fast lön samt 13% på rörliga lönedelar och med mycket övertid under vissa perioder kan det skilja en hel del på dessa 13% beroende på om man räknar jan-jan eller april-april.
Sedan är jag inte hundra procent säker på om semestertillägget ena året får tillgodoräknas som en rörlig lönedel för nästa års semestertillägg.
Rimligen under samma period som dagarna jobbas in. April-april då, i ditt fall.
Vi har semesterår = kalenderår och man får alla dagar direkt 1/1. Intjänande sker sedan under året. Bra, tycker jag. Enklare för admin, tycker ftg. Man får såklart pynta tillbaka på ev slutlön om man tagit ut fler än man sedan tjänar in.
har du förhandlat bort det helt, eller menar du ersättningen för övertid?
För tiden du lägger på jobb är väl begränsad på något sätt?
Ingen ersättning. Vet inte om jag har nån tidsgräns (det har jag antagligen) för jag ser till att det inte blir för mycket timmar.
Det är nog lite olika i olika kollektivavtal. Men normalt ska du få de 0,8 procenten för varje semesterdag, och det brukar betalas ut månaden efter att du haft semester.
Semestertillägg på rörlig lönedel brukar betalas ut i slutet av semesteråret.
Det är väl själva övertidsersättningen som är bortförhandlad, dvs 50%, 100% extrabetalt. Jobbar man övertidstimmar kvittar man väl det mot timmar man inte jobbar
Jag har inte heller rätt till betald övertid (har bytt det mot mer semesterdagar), och det är helt enkelt så att man jobbar tills man är klar med det som behöver göras. Om det är 30 eller 60 timmar på en vecka vet man aldrig men man får givetvis se till att balansera det och inte ta på sig mer arbetsuppgifter än vad man rimligen klarar på i genomsnitt 40-timmars veckor.
Precis så. Ibland blir det en period med “för mycket” jobb. Ibland med “för lite”. Över tid (läs: Ett par, tre månader) håller man det på 40-ish.
Beordrad blev jag några gånger inför stora leveranser under tiden i telekom. Fick sån “middag för två” förutom pengar. Riktigt kul, den middagen hade ingen begränsning, enda gången jag varit med frugan på sån där riktigt dyr avsmakningsmiddag på typ bästa krogen i stan(inte Fjollträsk).
Det är skillnad på ”beordrad övertid” som ett begrepp och att chefen säger till att man ska jobba över.
Rent tekniskt är man skyldig att jobba över om ag meddelar detta före sista rast.
Ått man sen kan komma ur detta pga. bokade tider, hämtning av barn etc., är en annan sak.
När det gäller semester så handlar det om att ag bestämmer när semestern får tas ut. Givet inom spannet juni-augusti och att det ges möjlighet till 4v sammanhängande ledighet. Kollektivavtal kan först o främst begränsa denna rättighet för at, likt inom handel, kommun o sjukvård etc. där bemanning behövs under semestern. Även semesterns förläggning kan naturligtvis flyttas vi koll.avtal för t.ex golfbanearbetare mm.
Egon