Arbetstidsfrågor/övertid

Detta har även jag och även om facket avråder från det så passar det mig utmärkt.
1 vecka till är nice men det är inte värt mer än 30tim ö-tid/år så det gäller att kunna kompensera de veckor o dagar man jobbar mer med att ta ledigt ist.

Egon

1 gillning

Det här med att få en extra semestervecka mot att man inte får övertid är väl att man inte får den extra ersättningsnivån för övertid?

Det har min kund löst genom att ta bort övertidsersättningen för alla konsulter. :smiley: Vi får samma timpenning oavsett. Förr om åren var det annars lite nice att åka in på de driftsättningslördagar vi hade 3-4 ggr per år och få dubbelt betalt.

Fick känna mig som värsta SAP-konsulten och fakturera typ 15-20 tusen för en enda dag beroende på hur lång tid det tog.

Rakt av bara?

Njaej, den korrekta funktionen kallas förtroendetid och/eller oreglerad arbetstid.
Det betyder att man gör sitt jobb och får betalt en månadslön oavsett antal arb. timmar/månad.
Vet man med sig att uppdraget kräver mer tid så ska man inte ta den dealen.

Egon

1 gillning

Edit/
Nu har vi ATF också vilket ger ca. 65tim. som kan tas ut. Dessa läggs ut på klämdagar och eftersom jag inte klockar in/ut så ligger de o skvalpar som något mitt emellan ”jag är ledig i em. för att jag kan” och ”jag har tid att ta ut”.

Det jag märkt är att det blir en del avundsjuka ety jag är en i mängden men likväl deras chef. Lite balansgång där. Jobba hemifrån när man är sjuk, skriva mail på ledig kvällstid och planera morgondagen, syns inte lika väl.

Egon

För oss betalas allt ut i juni månad.
Det jag var osäker på är vilken period som räknas för intjänandet av dessa tillägg.

Maximerar jag övertiden mellan jan-mars kan det bli rätt stor skillnad på dom där 13% beroende på om det är jan-jan eller april-april som används som beräkningsgrund.
Under en 2-årsperiod så jämnar det dock ut sig så det är ju aldrig något som försvinner oavsett.

Senast det hände hos mig, kruxet kort varsel <mån.
Fack o företag förhandlade.
Frivillighet alltid bäst så företaget kryddade med 1 extra inofficiell semesterdag för 12timmars kneg 2 för 24timmars kneg utöver storhelgs tillägg.
Catching rules…

Du är lika skyldig att jobba över om arbetsgivaren säger det samtidigt som du egentligen ska sluta för dagen.

Du kan även bli inringd hemifrån.

[quote=“Vattenmannen, post:28, topic:1550”]Inringd hemifrån
[/quote]

Hos oss ger det utrycknings påslag. Nyttjas sällan förr mer förekommande

Utnyttjas otroligt sällan. Men arbetsgivaren har rätt att göra så.

Men måste verkligen kunna motivera varför.

Kan alltså åka på skadestånd om det används på fel sätt.

Hos oss de gånger det nyttjas är det på “frivillighets” basis.

Då är det inte beordrad övertid i ordets allra rätta bemärkelse. Även om ersättningen är densamma.

Hos oss hamnar ATF på kompsaldot. Kollektivare.

Visserligen, men nu skrev jag ju bara om vad som står i reglerna.

Egon

Vilka regler menar du då?

Det är tekniskt likadant hos oss. Fast komp. finns inte hos oss då vi har flexibel arbetstid. Allt som är över/under går på flexkontot.

Sen var väl min poäng mer att om man har närvarotid via stämpelklockan så räknas ATF. ut mha. det. Om man inte reg. närvarotid … go figure.

Egon

Jag tittar ju mest i kollektivavtalet för teknikarbetsgivarna så jag har för mig att det står klart och tydligt där. Har röda boken på jobbet och i datorn, så jag kan inte ta fram texten nu. Dessa är ju i princip ett tillägg till arbetstidslagen så…

Egon

Snabbkollade ert avtal. Det verkar vara så att om du tvingas jobba övertid och det inte är i direkt anslutning till arbetet får du tre timmar övertid.

Sen finns tillägget att om bara måltidsuppehåll skiljer övertiden från ordinarie arbetstid så gäller inte ovanstående.

Jaha, eller… va?
Diskuterade vi inte bara om huruvida det var ”före sista rast” som gällde? Den texten har funnits med så länge jag minns.
I teorin då, om vi ska vara petiga, man är ju som at skyldig att hjälpa till om det behövs och man inte har laga skäl för det (hämtning etc. dvs. saker som inte kan skjutas på).

Egon

Gissar på att ni åsyftar på “korridoren”?