Jag minns då farsan skrek åt morsan “är det klart att köra om nu???”
Och jag har faktiskt kollat lite på internet och det är inte bara artikelförfattaren som bryr sig av millenials… långt därifrån.
Jag minns då farsan skrek åt morsan “är det klart att köra om nu???”
Och jag har faktiskt kollat lite på internet och det är inte bara artikelförfattaren som bryr sig av millenials… långt därifrån.
Nåja sen är vi jätteduktiga i Sverige på att ignorera ungdomars psykiska ohälsa och framförallt självmordsstatistiken hos tonårsgrabbar är läskig.
Tycker man skall göra en undersökning /röstning med eleverna själva. Känner dom sig inte trygga med att näcka framför sina klasskamrater så får man ta det på allvar. Det spelar ingen roll vad dom som inte har problem med det säger, enbart dom som har problem.
elallergiker..
Jag förstår din tanke men man ska inte dra det för långt heller.
Det går inte att bygga ett samhälle enbart baserat på de som anser sig ha problem.
Bra nyanser. Är lite duschkuber att bygga om samhället eller pratar du om något annat ?
När du reser med företaget - delar du rum med en kollega på motell och delar dusch och toa med resten a gästerna eller bokar du singelrum?
Det var din kommentar att det enbart spelar roll vad de som har problem anser.
Självklart drog jag det lite längre för att visa att det kanske inte alltid kan vara regeln.
off topic men jag har flera gånger delat rum med kollegor, senast förra året.
Alla företag har inte råd med dina dyra krav och vanor
Har t.o.m. delat rum med en kund en gång men då fanns det verkligen inga rum att uppbringa i centrala Göteborg, hade inte räknat med att behöva boka men det var flera samtidiga event varav en läkarstämma.
Så om jag kör din retorik är utedass okej, kallvatten i korridoren och duschar gör man på bestämda platser och tider?
Ifall ungdomar mår dåligt av mobbing från klasskompisar i samband med näckning så skall dom harden the fuck up.. Eller ta livet av sig?
Att ha självmordstankar för en dusch iskolan.. då är problemen betydligt större än dusxhen.
Ja men är nog mer rädd för rättstavningen.
Lillörda..
Problemen är alltid större … men de kan hållas i schack.
När man läser den här tråden och inser att ”mini me” är den som talar hela tiden … så blir man trött.
Empati betyder att man kanske inte alltid förstår men man väljer att respektera, oavsett.
Sympati innebär att man tänker likadant och känner igen sig och delar värderingar.
Det är på tok för lite empati och alldeles för mycket ”me, me, me” när inte sympati finns.
Egon
Det här med mental hälsa… Naturligtvis finns det människor som har seriösa problem, som skulle ha seriösa problem i de flesta av samhällen, genetiskt, utsatta för stora trauman, de skall naturligtvis ha den vård de behöver.
Men går man ner ett steg… till såna som mej som nån gång känt sig lite på kant med livet… kommer att tänka på en scen från Croccodile Dundee, då han kommit till NY och går runt och förvånas över storstadsmänniskorna. I nån scen är det nån som skall gå till nån dyr shrink för sin hysteri, och Dundee bara flinar och säger “No back there if you got a problem you tell Wally. And he tells everyone in town, brings it out in the open, no more problem”
Lite så, skulle jag påstå. Ingen är väl bekväm med nakenhet om man inte har väldigt speciella gener. men bodde man lite tufft, kanske höll på med sport, gjorde lumpen… Man fick liksom dra ner sin gnällfaktor lite. Blir lite hårdare, utöva det som Anna Kåver, en av Sveriges mest framstående KBT-psykologer pratar sig varm för - Acceptans. Världen är inte till för ditt välmående, ibland är det tufft och det får man äta. Som att se snopp och bli snoppbeskådad.
Dock naturligtvis inte på högstadiet i det här milleniet, men den moderna tiden har drivit fram betydligt mer ångestdrivande historier än nakendusch. Tycker nog mobilkontroll känns som en bättre åtgärd för tonårigt psykiskt välmående än duschkontroll.. Får se nu då det blir mer allmän lumpen igen, hur det kommer bli där. Bra intro till lite mer hårdhet. Inte bara vad det gäller dusch. Att vara vuxen är betydligt hårdare än att vara tonåring, även om få längtar tillbaka till tonåren. Mina barn på sina första anställningar av ansvarstagande slag upplever det och jag minns det mycket väl. Där kan vi prata mental ohälsa. Även om man där verkligen kan säga att det inte var bättre förr.
Om jag på något sätt låter raljerande vill jag bara säga att jag upplevt riktigt seriös mental ohälsa på nära håll, inklusive mycket nära vän som valde att avsluta sitt liv. Men inga i den jämfört med det akademiska Uppsala hårda miljön där jag växte upp har mig veterligt inte ens tagit terapi. Jag tror det finns bra saker att säga om att vara del av ett kollektiv med vad det medför av gott och ont för mentalt välmående. Eller det finns mer pålästa människor än jag som sagt det. Och jag tillhör inte de minst individualistiska.
Umm nej? Det är inte samma retorik om du tänker lite.
Dina första två exempel handlar om teknisk utveckling som anammas och inte att de som har problem ska bestämma riktning för alla.
Tid och plats bör nog iaf vara bestämt i samband med aktiviteten om du ska fortsätta med skoldagen efteråt.
Jag är inte principiellt emot duschbås enbart ditt oerhört svepande uttalande även om jag raljerade lite för effekt.
Samtidigt har jag inte sett någon rapport som direkt kopplar gemensamma duschar till självmord? Jag tror nog mer på Anders tanke att det är digital mobbing som är problemet här om ungdomars mentala mående så snabbt har försämrats.
Håller med.
På en helt annan nivå så går t.ex min granne ut i sina boxers på sommaren. Det stör inte mig alls men hans fru skäms lite. Kalsonger är ju likt shorts i viss mening men nog frontar han sin banan lite mer.
Jag är säker på att det inte är lathet utan en medveten gärning. Han vill visa upp sig.
Ingen normal människa byter om till speedo’s för att gå ut o sopa garageinfarten… men att ”vara lite lat” o göra det i tajta boxers… går hem under en annan flagg.
Ska man skratta lite eller inse att banan-hamocken har ett syfte och ondgöra sig?
Btw.
Ingen kan väl vara så naiv att man inte förstår att kvinnor tittar lika mycket på mäns attribut som vi män tittar på kvinnors.
Egon
Den manliga sexualiteten är äcklig och den kvinnliga vacker.
När en man går mot kvinnlig form kan den vara vacker
När en kvinna går mot en manlig form är den oftast äcklig.
Jag tar på mig handduken för andras skull. Inte för min egna prydhet. Bland vänner är det skillnad tycker jag, vi har inget o dölja vi är fula allihop.
Helst hade jag haft ett bås att duscha i.
Jag tror mobilerna och risken för att nån jävlas är den verkligt stora skillnaden idag mot “förr”. Spontant är det frestande att säga nåt i stil med att dagens ungdomar är ängsliga och fega, men hade det funnnits mobilkameror och sociala medier när man själv gick i skolan hade nog folk varit lika ängsliga redan då.
Ett par talande exempel på hur snabbt normen har förändrats:
I min lågstadieskola bytte pojkar och flickor om och duschade helt oproblematiskt tillsammans efter gympan. Vi hade också fyrkantiga plasthuvar med en genomskinlig siktlucka framåt över huvudet så man inte skulle bli blöt i håret, men det framstår idag som mindre udda än gemensamhetsduschandet.
På Chalmers anordnade Kemisektionen en årlig bastufest. Efter middagen var det gemensam bastu och sen var det så att säga vanligt party med bar, dans och annat. Ett av åren minns jag tydligt (det gjorde uppenbarligen ett starkt intryck på en tjugoårig student) att de flesta var klädda i handduk resten av kvällen. Och att många tjejer obekymrat hade den runt midjan, inte längre upp.
Båda händelserna framstår ju som fullständigt otänkbara idag.