Är du en av "nakenmännen"?

bakom betalvägg, men i korthet - Högstadieelever duschar numer sparsamt efter gymnastiklektioner i skolan, inte av “tidsbrist” (vilket tas upp i en annan del av dagens UNT, där ungdomar anger det som skäl till den svettlukt som nu ligger över lektionerna) utan för att ungdomar känner sig obekväma med nakenheten. Det tas upp en del om mobilkameror mm. Men också förfäras artikelmakaren, som ser ut att vara i 35-årsåldern över “nakenmännen”, herrar med lite mer rutin som oblygt går på gymmen och inte sveper in sig i handduk. Och spekulationer om att dessa reliker duschade efter gympan i högstadiet.

Jag räcker upp handen. Och har lite förvånat sett hur yngre på gymmen nu sveper in sig i lakan sekunden efter att duschen stängs av. När kom det här krypande? Och varför?

Men nakenhet verkar ju vara nästintill olagligt numera.
Växte upp i en verklighet där nakenhet är naturligt i många fall. Till å från duschen, sova naken, sola naket om möjligt o.s.v.
Själv är jag av samma skrot, men oroas av att dagens samhälle skulle eventuellt kunna finna det helt uppåt väggarna. Min femåriga dotter ser mig naken ibland. Vad händer om hon pratar om såna saker i förskolan?
Man vill inte oroa sig för sånt trams förstås. Men är verkligen det en rättighet att vara naken om man ska hårddra det? Jag känner mig inte så säker. Försöker lära mitt barn att nakenhet inte är något fult i sig, men jag litar inte till fullo på att samhället i övrigt tycker det budskapet är rätt och riktigt. Att säga att samhället har blivit pryd är nog fel. Ivern att skapa rabalder över vadsomhelst har däremot ökat markant som jag ser det.

Det bör väl bero av sammanhanget? Om man vill gå naken inomhus hemma så skall väl övriga världen helt enkelt inte bry sig. Om man knatar runt naken ute på tomten blir det såklart mer ifrågasatt och ute på staden funkar det inte.
De som upprör sig over att någon visar sig naken en kortare stund efter att ha duschat, de behöver skaffa sig ett eget liv och sluta leka indignerade.

En rimlig tanke. Ivern drivs av möjligheterna och möjligheterna är numera närmast astronomiska medan det “back in the days” var halvt omöjligt.

Om man faktiskt vill hårdra saken: Upprörs man över nakehet i de sammahnag som nämns, så är det bara en tidsfråga innan man upprörs över ngt mer, och ngt mer. Snart skall vi alla ha heltäckande klädsel överallt och hela tiden.

Grundproblemet är att man försöker förskjuta någon sort pseudoansvar till sändaren istället för att det är mottagaren, den som pseudoupprörs, som behöver anpassa sig.

2 gillningar

Det har med mobilkameror att göra. Är inte så roligt om nakenbilder av en själv i duschen skickas runt i klassen osv.

Sen kanske man som gammal gubbe gärna skrockar över hur fånigt det är men det är lätt att säga. Är en känslig ålder också högstadiet.

1 gillning

Det är väl en milsvid skillnad på nudism och att vara naken i en allmän duschsituation?

Jag tror att det bara var några få som förr var bekväma i den situationen och att alla andra fogade sig eftersom det var påbjudet/lag.
Idag är det andra premisser där folk/ungdomar bestämmer själva om de vill. Detta görs möjligt av de som förmodligen växte upp när det var påbjudet/lag och sedermera insåg hur j-a dumt det var att tvinga någon att utsättas för detta.

Så… spåningen om att det var ”bättre förr” beror nog mer på om man är exhibitionist eller inte.

Egon

Det gäller inte bara högstadiet. Se på gymmen. De yngre sveper in sig två sekunder efter att duschen är avstängd.

Man kan ju låta var och en avgöra själv. Två sekunder eller tio sekunder. Eller en minut för exhibitionisterna.

Kameran och sådant, som Marten nämner, är mer problematiskt.

Jag fyller 50 nästa år. Jag gillar inte att vara naken i omklädningsrum heller. Aldrig gjort. Men man duschade ju. Hade det däremot funnits 20+ polaroidkameror i omklädningsrummet och man kunnat bli uppsatt på en anslagstavla för allmän beskådan hade jag nog hellre luktat svett.

1 gillning

Jag, 50+ och som hållit på med lagidrott hela livet tycker mig kunna se ganska omgående (i ett omkl rum var det än finns) om en annan man har sysslat med lagidrott eller inte. Mer eller mindre alla som hållit på med lagidrott i någon organiserat sätt, de (vi) är inte så blyga som många andra män/pojkar.

Har två tonåringar , de duschar i princip aldrig efter gympan. Det är flera orsaker, den ena är att duschrummen är sviniga, skitiga och allmänt ofräsha, det finns mobilkameror tillgängliga överallt och det är ett heeeeeelt annat ungdomsklimat idag mot när en annan var ung.

Eller så beror det på har man uppfattar nakenhet., punkt. Är det för att man inte är bekväm att andra kan döma en för ens kropp så är ju inte problemet nakenheten i sig.
Blir nog vad man gör det till. Att göra det till en stor sak så är det en stor sak.
Dessvärre gäller ju inte : ”titta inte om du inte uppskattar det”. Om det nånsin gjort det.
Exhibitionism kan det vara för en liten,liten klick kanske. Större delen är nog som en själv, orkar inte bry sig om folk blir upphetsade av det.

Hade folk på besök nyårskvällen och vi skulle bada bastu. Britten vägrade för han ville inte vara naken med kompisar på det viset. Så ja, jag tror bara det handlar om kultur och det mesta annat är svepskäl.

Sen blir det väl så att om folk ser ner på det och börjar tramsa, så föds en kultur där kameror kommer fram och mobbing tar vid.

Idag kan jag inte förstå varför vi har gemensamma duschutrymmen i skolorna.

Månntro om de har liknande tendenser i Finland?

Som finne brukar jag i alla fall svepa en handduk runt mig när jag går tillbaka till rummet ifrån de delade duschrummen, genom korridoren i Vesterbys länga vid Vesterby Cup :wink:

2 gillningar

Troligen för att vi inte har det, om du menar delade mellan killar och tjejjer. Om det är gemensamma som i att man kan duscha fler personer i samma utrymme så har det med en mängd olika skäl att göra, och inget av dom hanterar blyghet, men väl kostnader och utrymmesskäl.

Klart det är kostnaden som driver, men duschbås ala camping kostar inte så ruskigt mycket.

Har börjat svepa in mig förstås, som en ynnest till de yngre. Men det är inget sundhetstecken, den här kollektiva nakenskräcken,

Fast … jag tror att det kan vara personligt och sen kanske inte mycket alls.
Skämmas för sin kropp kan nog säkert stämma in på en del liksom vilja visa upp sin … (snopp?) stämmer på andra.

Fenomenet fulla killar som alltid råkar hamna med brallorna nere på dansgolvet, stämmer väl in på det sistnämnda.

Tror inte det hela har med inställning till nakenhet att göra utan att vissa spärrar inte finns.
Att gå omkring naken är skönt. Att gå omkring naken i andras åsyn är inte aut. detsamma.

Egon

Brallorna nere på dansgolvet? Har jag bara gjort en gång.:sweat_smile: Kan därmed inte vara vanligt om det inte är riktigt bra drag.

Se där… point proven!
De som inte fick bli helikopterpilot måste tydligen kompensera. :rofl:

Egon