Är du en av "nakenmännen"?

True, men det ska ju inte göras på ett ställe, och i lokaler som redan byggts, och för relativt länge sen.
Då är vi inne på att våtrumsbarriärer bryts alt man kanske måste byta hela rummet, och vips är den nätta kostnaden inte så nätt längre.

Tycker det handlar om lite kollektivt hänsynstagande. Ingen är väl helt bekväm med nakenhet, sen Eva tog tuggan, men man får svälja den blygheten, inte göra nån grej av nakenheten och bara göra som traditionen, inte bry sig om nakenheten. Jag har respekt för att ungdomar kan ha problem med högstadiet, men då man kommer upp i vuxenvärlden, med gym och annat får man anpassa sig och göra allt på enklaste sätt. Sporten och lumpen har slipat av en del vassa kanter där och att dadda unga vuxna är inte bästa modus operandi. Man behöver inte göra helikoptern men allt skall inte anpassas efter snowflakegenerationerna.

Min 12-åring vill inte duscha i skolan.
De två stora spelade hockey så där var det ingen diskussion om de skulle duscha eller inte.
Men jag förstår att telefonerna kan vara ett STORT problem

1 gillning

Och som sagt, jag tror man får ha respekt för att det här med dusch och grundskolan är ett problem. Men sen får man börja bli vuxen.

Håller helt med!

Om man ”får bli vuxen” så kan det ju inte vara ett problem med svettlukt i skolan längre, eller?
Det är konstant vuxna människor som handlar på ica i träningskläder. Tycker du att de är mindre vuxna?

Ärligt talat, vem fan vill duscha på gymet när det finns gubbar där som tydligen ser och undrar varför de yngre sveper in sig fortare än kvickt.
Titta inåt först innan ni tittar utåt!

Egon

1 gillning

Varför skulle man inte vilja duscha på gymmet bland folk som inte bryr sig i nakenhet? Rädd att se en snopp? Titta inte, då, liksom alla sextiotalister fick lära sig att inte göra. Har nog tittat inåt lika mycket som utåt som inåt och man kanske var lite ängslig när man själv gick i plugget men man fick lära sig. Och finns möjlighet att man kan gå in i en ICA-affär i träningskläder - utan att svettas? Klart det är mer pimpinett att gå runt i affären i uppdragen täckjacka men skall man prata svett…

Ang högstadiet - ja det är ett problem.

Det hela är nog ett icke-problem förutom i skolor, kanske?
Som jag skrev tidigare: Orka bry sig om folk drar in handduken under duschen 1s efter att den stängts av. Ungefär samma reaktion är lämplig om ngn “visar upp sig”.

Ni kan ju istället fundera på de som inte duschar före de hoppar i badbassängen. Eller på de som duschar med badbrallor ovanpå kalsingar, innan bassängen. Kanske är det samma gäng som kör ensekunders? Vad vet jag.

Det är väl bara att skolorna installerar kameraövervakning i omklädningsrummen för att se till att inte någon illvillig elev tar fram mobilen och filmar i duschen ?
Vad kan gå fel ? :roll_eyes:

Eller låsa in mobilerna under skoltid.

Jo, det vore ju det allra bästa. Vi äldre klarade oss ju utan mobiler i skolan, så varför skulle inte dagens ungar kunna göra det ?

Jag menar ju på att… om ni gubbar tycker det är konstigt att yngre ”sveper om sig fort” i omklädningsrummet så kanske ”gymforumet” tar upp samma issue fast tvärtom.
Gubbar som bara sitter där.. ogenerat. Vad glor de på?

Egon

Men vem skall anpassa sig och varför? (Jag gör det i viss mån men känner att jag daddar snowflakes)

Det är ju enkelt!
Sluta reta dig på saker som inte angår dig.

Skolan/högstadiet är ur bilden. Där finns en problematik som inte finns i vuxenlivet. Ingen bryr sig om du luktar lite svett i bilen på väg hem eller på ica.

Egon

1 gillning

Gymmet angår mig. Som en av “nakengubbarna” och det är inte högstadiet jag pratar om.

Som Egon skrev.

Som jag skrev

Du gör som du vill. De som gör som de vill. Alla nöjda och glada.

Apropå det här med dusch och så. När jag bodde i Gävle och vi spelade innebandy med jobbet så duschade alla innan vi gick därifrån. Det var så självklart.

Sen kom jag till Uppsala och det blev tal om innebandy med jobbet. INGEN duschade. Alla åkte hem svettiga. Det gick några år till, ny arbetsplats, och samma sak. INGEN duschade.

Kommunala skolor med kommunal standard på omklädningsrum och duschrum gällde på båda orterna.

Perioderna det gäller är fram till 2008 i Gävle och från 2010-2017 i Uppsala.

Ytterligare nåt år senare var jag med och spelade med ett privat gäng två dagar i veckan. Samma sak där. INGEN duschade.

Så det kan ju finnas regionala skillnader också, om jag nu inte lyckades pricka tidsaxeln precis…

Det intressanta är att de blir så pass störda, millenials, så att journalister skriver om det i blaskan.

Nu tror jag att du kanske drog en något förhastad slutsats? Hur vet vi att många millenials blir väldigt störda? Artikelförfattaren kanske är den enda som bryr sig? Jag räknar med att du/Anders inte är en millenial :wink: