Apparater effekt & hushållsel

Dusch 30-90 minuter ???

För mig skulle 90 minuter dusch betyda att jag duschar 20 gånger på en dag.

Min normala dusch:

1 min avsköljning
vattnet stängs av
intvålning, kanske 1,5 minut
avsköljning 1,5 minut

summa 4 minuter varav 2,5 med vattnet på.

Sett över hela livet har jag nog aldrig duschat längre än 7-8 minuter per tillfälle som längst.

Hans slutsats att han aldrig skulle kunna bo i villa stämmer alltså.

Det tar ju 5 minuter att raka sig under rinnande dusch oxå

Ja å sen ansiktet med.

2 gillningar

OT
Min längsta dusch var i min första lägenhet. Skulle friska upp mig inför krogen då jag var på @stefan nivå och aldrig hade kommit in. Jag vaknade naken, skakandes och blå 11 timmar senare, tack och lov inte på brunnen, då jag bodde på våning 5 och således hade orsakat en hel del vattenskador neråt i kåken…

3 gillningar

Värst vad kaminer det har installerats det senaste, bara en subjektiv iakttagelse.
Ca 10% av husen i mitt närområde har installerat solpaneler.
1400kr/kubiken blandved inför kommande vinter, kluvet o hemkört har nämnts…

Min svåger beställde en i höstas för leverans/installation nu i februari.
Den är framflyttad till augusti

För två år sedan såldes en kubik björk kluven och stjälpt 650:- haha.
Man skulle haft lite skog kvar. :sweat_smile:
Dock tillkom 250-300:- hemkörningskostnad. Så säg 1000kr för björk 1m3.

Ett bad i veckan överlever man väl inte utan

Chefen tycker att spabaljan som vilat ett halvår skall igång igen.
Jaja det ser ju ut som sista köldknäppen/dyrelen är nu.

1 gillning

Hoppas allt är helt

Har gett det några stötar under vintern för att hålla den frostfri.

Tjaa, år 2021fick jag en elräkning för Nov och Dec på drygt 11500 sek, 2022 Nov och Dec på drygt
26000sek. Har eldat i min Keddy kamin ungefär lika mycket.(har egen ved). Har jordvärme på bottenvåning i 6 rum + ett badrum och två separata toaletter, ett badrum har eluppvärmt golv .
C:a 200m2. Övervåning 6 rum med el element + en hall och badrum. Övervåningen 15 grader enl termostater. (c:a 165m2)
Bergvärme med ett fel, behöver luftas och felsökas. (luftades 2021 sent på hösten).
Det är dyrt att ha ett stort hus , räknar med att huset är på c:a 365m2.
Klagar inte!

2 gillningar

Varmt o gött.
Check på hur mycket el som förbrukats de sista veckorna ger ca 135kwh vecka.

Har avänt 246 kWh på 11 dagar vilket ger ca 157 per vecka nu. Men renoverar ju (en del elverktyg) samt har kyl/frys i varmt uterum nu så knapast optimalt. Ikväll körde jag dubbel tvättmaskin och torktumlare med så det drog väl upp snittet :wink:

Om någon skulle vilja hjälpa mig att kolla sin elförbrukning i oktober jämfört med förra året så skulle det vara intressant att se. Framförallt om ni bor i södra sverige (skåne, halland, blekinge, småland). Tack på förhand.

Mellan Göteborg och Forzza…
2023 999Kwh
2022 757Kwh
2021 797Kwh
2020 928 kWh (Ny luftpump.)
2019 1057 kWh

Den yngste flyttade hem igen 2022, bör ge utslag på förbrukningen.

1 gillning

Liten knorr på den här: alla krukuteblommorna fick gå in i garagets isolerade tonårsrum, med elementet på min. Verkar landa på 7 grader ungefär. Hur mycket skulle man spara procentuellt om man skaffade en termostat som fixade typ 3-4 grader?

2023 - 1 312 kWh
2022 - 1 112 kWh
2021 - 1 518 kWh
2020 - 1 366 kWh
2019 - 1 495 kWh

Enplansvilla i Kungsbacka på 165 m2 uppvärmd med luftluftvärmepump och (i så låg grad som möjligt) oljefyllda direktelselement. Taket tilläggsisolerat med 20 cm lösull utöver de knappa 30 cm glasfiber i höstas.

2023 - 1 141 kWh
2022 - 775 kWh
2021 - 877 kWh

1 gillning