OT
Min längsta dusch var i min första lägenhet. Skulle friska upp mig inför krogen då jag var på @stefan nivå och aldrig hade kommit in. Jag vaknade naken, skakandes och blå 11 timmar senare, tack och lov inte på brunnen, då jag bodde på våning 5 och således hade orsakat en hel del vattenskador neråt i kåken…
Värst vad kaminer det har installerats det senaste, bara en subjektiv iakttagelse.
Ca 10% av husen i mitt närområde har installerat solpaneler.
1400kr/kubiken blandved inför kommande vinter, kluvet o hemkört har nämnts…
För två år sedan såldes en kubik björk kluven och stjälpt 650:- haha.
Man skulle haft lite skog kvar.
Dock tillkom 250-300:- hemkörningskostnad. Så säg 1000kr för björk 1m3.
Tjaa, år 2021fick jag en elräkning för Nov och Dec på drygt 11500 sek, 2022 Nov och Dec på drygt
26000sek. Har eldat i min Keddy kamin ungefär lika mycket.(har egen ved). Har jordvärme på bottenvåning i 6 rum + ett badrum och två separata toaletter, ett badrum har eluppvärmt golv .
C:a 200m2. Övervåning 6 rum med el element + en hall och badrum. Övervåningen 15 grader enl termostater. (c:a 165m2)
Bergvärme med ett fel, behöver luftas och felsökas. (luftades 2021 sent på hösten).
Det är dyrt att ha ett stort hus , räknar med att huset är på c:a 365m2.
Klagar inte!
Har avänt 246 kWh på 11 dagar vilket ger ca 157 per vecka nu. Men renoverar ju (en del elverktyg) samt har kyl/frys i varmt uterum nu så knapast optimalt. Ikväll körde jag dubbel tvättmaskin och torktumlare med så det drog väl upp snittet
Om någon skulle vilja hjälpa mig att kolla sin elförbrukning i oktober jämfört med förra året så skulle det vara intressant att se. Framförallt om ni bor i södra sverige (skåne, halland, blekinge, småland). Tack på förhand.
Liten knorr på den här: alla krukuteblommorna fick gå in i garagets isolerade tonårsrum, med elementet på min. Verkar landa på 7 grader ungefär. Hur mycket skulle man spara procentuellt om man skaffade en termostat som fixade typ 3-4 grader?
Enplansvilla i Kungsbacka på 165 m2 uppvärmd med luftluftvärmepump och (i så låg grad som möjligt) oljefyllda direktelselement. Taket tilläggsisolerat med 20 cm lösull utöver de knappa 30 cm glasfiber i höstas.