Apparater effekt & hushållsel

Kommer testa lite hushållsapparater i verkligheten.

Först ut min frys i halvhöjd: 0.64kWh på 24h med två öppningar.

Imorgon kylen nyfylld med lite alkoholmässiga rumstempererade drycker.

• Frys: 20kWh/månad
  • Kyl: 11,5kWh/månad
  • “Speldator” inkl förstärkare och 4k skärm, ca 0,77kWh/dag eller 24kWh/månad
  • Godnatt-TV, 36W/h, 1,1kWh/månad
  • Tvättmaskin, 1.12kWh/tvätt, 5.6kWh/månad
  • Torktumlare, 2.5kWh per tvätt, 5 gånger i månaden, 12.5kWh
  • Dusch, 0,2kWh med bergvärme, 30 ggr per månad = 6kWh.
  • Kaffe. 7 koppar bryggare, 2.64 kWh/månad
  • Espresso, 1 kopp dagligen, 0,93 kWh/månad
  • Handisk, 10kWh per månad.
3 gillningar

Heja! Ser fram mot liknande rapporter för kyl, DM, TM, TT.

1 gillning

Hur mycket drar en TV/skärm?
Ungarnas extraelement som står på skrivborden och lyser dygnet runt (och nu menar jag lådan med alla fläktar och lysande minnen)…

Kylskåp halvhöjd, 0,38klWh/24h, 11,5kWh för en månad.

Kommer senare idag. Kommer räkna ut vad datorn tar i en timme inkl stereo/subwoofer. Ligger ungefär på 120W så en chansning på 0,12kW/h är inte helt orimlig. Har inte så mycket lysdioder men dom drar förmodligen inte så mycket ström. Däremot en 4k skärm och rätt specad dator (“speldator”) så förmodligen inte i underkant (även om jag inte mäter under spelande eftersom jag- inte spelar).

Yes, stämde rätt bra, snittade runt 128W. På en timme fick jag ihop 0,128kWh och sitter jag med dator igång i snitt 6h per dag blir det 0,77kWh inkl förstärkare/subwoofer.

Ca 24kWh/månad

Tv en timme vid sängen, 36W (Chromecast 2W), 0.036kW för en timme, 1.1kWh per månad.

Äger ingen diskmaskin.

En DM är kanske inte såå intressant. Man kör den när den är full eller om där är nåt som växer till sig snabbare än man fyller den. Den drar det den drar.

TT är nog en elslukare av rang däremot. Och man kan ju välja att hänga istället…

Jag bävar. Men jag tvättar å andra sidan ungefär en gång i veckan eller fem gånger i månaden om man så vill. Återstår att se.

Bastaggregat, 6 kW, kanske 75-100 ggr/år.
MV, 2 kW, 2-3 timmar om bilen står ute, från okt till maj.
Två frys.
En kyl.
Tre cirkpumpar.
Jobblaptop med två externa skärmar.
TM och TT 2-3 ggr/vecka.

Det drar ihop till en del, tror jag.

En tvätt på ekonomiprogrammet 40 grader, 1.12kWh. 5 gånger i månaden blir 5,6kWh

Torktumlaren är ju som väntat en energibov, ca 1500W i 2.5h kommer landa på 3,75kWh ca. Redigerar inlägget när jag fått ut exakt data. Typ 18,75kWh i månaden. Stänger nog hellre av frysen än hänger tvätt personligen.

Det är väl intressant i den mån att man faktiskt kan diska för hand isåfall. Men skulle inte tro den drar mer än en tvättmaskin men, jag vet inte.

Hittade detta och hade rätt i mitt antagande om 1kWh typ.>

En diskmaskin gör av med ungefär 1 kWh el och cirka 15 liter vatten per diskning. Beroende på hur mycket du betalar för ditt vatten och din el så varierar kostnaden, men för enkelhetens skull räknar vi på att dessa tillsammans kostar en krona per diskning.

Bra tråd!
Bergvärmepump ungefär 10kWh per dygn. (satte dit mätaren i helgen efter att ha mätt poolpump och värmare).

Torktumlare, 2.5kWh per tvätt, 5 gånger i månaden, 12.5kWh

När termostaten började slå av oftare gick den större förbrukningen i början ned något.

Bastun har jag funderat på.
Värmen från den försvinner ju inte (förutsatt att badrum är i huset)
Hur stor är nettokostnaden för att värma bastun ? Den värmer ju samtidigt resten av huset.
Samma sak med en ugn och torktumlare

Golvvärmen i badrummet på övervåningen är vår heta potatis just nu. Är nog enda karln i Sverige som vill ha varmare än hustrun. Och jag är känd som köldtålig. Det som är lite bökigt med den är just att den elen är svårmätt