Apparater effekt & hushållsel

Jag fick inte använda snabblläget för atrt värma ugnen när jag var yngre eftersom det var så dyrt att köra på max :smiley: Som du säger, den skall upp till 220gr och det spelar ingen roll hur.

Min dator värmer ju kontoret jag sitter i också. Svårt för energi att inte bli värme =)

Min torktumlare är ingen kondenstumlare, så den släpper ju ut ångorna utomhus. Det är ju lite dumt.

Som sagt, med bergvärme i resten av huset (vattenburna radiatorer) märkte jag ingen skillnad när jag slog på den för 10 år sen. Den är 810m² och täcker alltså ungefär 8m². Om din toalett är mindre…

Däremot sänkte jag min temp nu. Men det är kallt på golvet. Frågan är om det är värt det. Alltid bra att trycka ur fukt.

En bastu värmer ju luften med elvärme, så det blir förmodligen samma förlust som att gå från elvärme till bergvärme. Man fjärdedelar sin elkostnad på uppvärmningen ungefär.

Så om en bastu drar 6kWh så går ¼ till generell uppvärmnings-kontot och den drar effektivt 4.5kWh. Typ.

Man undrar lite varför den drar igång och jobbar vid 5 på morgonen?

Serverskåpet med mediaserver, nätverksutrustning och Piar, 75-100 W

Bastukamin är el.
Värme är FjV hos mig.
Det mesta av värme från bastu går nog ut via vent. Man bör inte släppa värmen med all blöta in i huset men kan såklart öppna dörren när det vädrat ut en stund.

1 gillning

Kondenstumlare, full med tvätt, hög värme och extra skåptorrt läge, 0,98kWh.
image

1 gillning

Värmepumpstumlare?

Ja, det var vad jag menade med kondenstumlare :flushed:

Körde en till med låg värme och stryktorrt, 0,15 kWh, nu i torkskåpet med värme, den blir nog inte lika kul och se data på …

Torkskåpet var bättre än vad jag trodde. 1,5 kW elementeffekt och medelvärme i en timme, 0,85 kWh. Men, klart bättre att torktumla och bara hänga upp utom att vissa kläder har en förmåga att bli lite tajta efter ett tag. De verkar i och för sig även hända med kläderna som bara hänger i garderoben …

3 gillningar

Sen är ju en viktig del hur reaktiv automation ni har och om man är under vinter eller sommarläge. Har man bra termostater på vattenburna radiatorer eller direktel/luft-luft så blir ju förlusterna av varje apparat reellt mycket mindre då värmen återvinns, förutsatt att det är vinterläge.

Säg att du har 2-3x bättre effektivet än ren el i uppvärmning då får du ändå ta med dig en hel del av förlusterna tillbaka till uppvärmningen på ex kyl&frys. Så säg att du kan dra av momsen på dessa apparater under vintern :wink:

1 gillning

Så har jag tänkt också, men jag har ändå en relativt konstant innetemperatur. Är på sommaren den skenar iväg och blir tokvarm och då går kylen dyrare. Men då har man inga uppvärmningskostnader så det blir billigt ändå.

Vad är det för sensor du kör?

Fibaro plugg som jag satt på olika ställen. Har en Fibaro HC2 som controller så de mesta av belysningen kan jag se direkt vilket tex gjorde att spottarna i hallen på totalt 80W som har rörelsesensorer numera bara lyser en minut istället för två efter att rörelsen slutat och att de inte tänds om det är ljust i hallen.

2 gillningar
  • Tog en dusch och tajmade mig själv. 2m14s utan att stänga av vattnet. Finns förbättringspotential alltså.

• Mitt ostrypta duschmunstycke levererar 20 liter vatten på 103 sekunder, eller 0,21l per sekund.

• Mitt varmvatten i duschen (jag gillar att duscha varmt) var 39 grader och det håller just nu 15 grader på inkommande vatten. Det är 24 grader som behöver värmas upp.

• Det tar 4000 joule att värma upp 1 liter vatten 1 grad.

Då börjar vi. Först och främst har jag använt 134 sekunder dusch till ca 0,21 liter per skund, eller exaktare (20l/103s). 134*20/103 ~= 26 liter vatten.

För att värma upp 24 grader krävs 24*4000 J / liter, det är 96000 J/l.

Totalt 26 liter * 96000 J = 2496000J.

2496000 J ~= 0,7kWh. Eller om man vill, 0,313kWh per minut dusch.

Med en bergvärmepump med COP på 3,5 ger det mig en dusch för 0.2kWh.

Om kallvattnet sjunker till 10 grader på vintern kommer det krävas 0.84kWh, eller med samma COP 0,24kWh el med bergvärme.

Jag tar mer än gärna emot kritik och koll om min matte stämmer.

Skulle helt säkert kunna halvera vattenförbrukningen genom att tvåla in mig med vattnet avstängt. Nån som vill ha videobevis?

2 gillningar

Inga enskilda apparater.
Kl 03-04 då endast allt står på tomgång/ grundförbrukning ger en åtgång på 0,55Kwh, kyl,frys,frysbox,minireningsverk,f-ventilation,server,golvvärme toa(el).(Vägrar iskalla toagolv på morgonen)
Liknande åtgång tider då endast grundförbrukning tuggar el. (Nätter)
Ca 400Kwh/mån då “allt” bara står på tomgång.
4800kwh/år tomgångs körning.
Total förbrukning ca 11500- 4800 tomgång ger 6700 kWh/år till värme/pumphus/varmvatten/matlagning/tvätt osv.
Har en otroligt gamal dosa som styr golvvärmen, det är på eller av via en givare i golvet.
Moderna går väll att styra mer?
Funderar lite på styrning av f-ventilation, nu endast ett vred. (Trimpotentiometer)

Med elgolvvärme är det ju lätt att trimma. Men generellt är alla produkter för villor dumma. Även de som marknadsförs som smarta idag.

Diskmaskinsmätning idag, 1,03 kWh på autoläge.

Renoverade köket under våren och plockade då bort belysningen med 20W halogenlampor som tänds vid skymning och släcks vid 23. Under tiden armaturen var nere byggde jag om den till LED istället och det ger helt klart en besparing.

2 gillningar

Mina ligger ute i förrådet för att monteras i köket…
Kanske skulle byta ut dem som sitter i hallen med

Vad är det för en energimätare du kör, Temo?