När vi ändå pratar el och värme… är det så att en luft-luftvärmepump successivt tappar effekt/verkningsgrad, dvs åldras och blir sämre? Alltså utan att nåt uppenbart har pajat i den?
Eller är det helt enkelt så att antingen så funkar den som den skall, eller så är den defekt och funkar inte?
ChatGPT: Ja, det är möjligt att luft-luftvärmepumpar kan uppleva en gradvis minskning av effektivitet över tiden. Detta kan bero på flera faktorer, inklusive normal slitage och åldrande av komponenter. Här är några faktorer som kan påverka prestandan över tiden:
Slitage på kompressorn: Kompressorn är en viktig komponent i värmepumpsystemet. Med tiden kan slitage på kompressorn påverka dess prestanda och effektivitet.
Förlust av kylmedel: Om värmepumpen läcker kylmedel, kan dess förmåga att överföra värme minska. Kylmedelcirkulationen är avgörande för att systemet ska fungera effektivt.
Damm och smuts: Ackumulering av damm och smuts på värmepumpens värmeelement och fläktar kan minska dess förmåga att överföra värme effektivt.
Elektriska komponenter: Åldrande av elektriska komponenter kan påverka systemets övergripande prestanda. Det kan inkludera sensorer, kontroller och andra elektriska delar.
Luftluft pump, filtret inom hus bör dammsugas minst varannan vecka, enligt instruktioner för våran pump.
Går den hårt med hög fläkthastighet för max spridning av varmluft så bör mer damm ansamlas i filtret/filtren.
Vi har oftast ca 22,5-23,5* innomhus.
November kommer att landa på högre förbrukning av el vs sista åren.
Årsförbrukning sista åren totalt ca 10300- 11500Kwh.
Normala sommar månader ca 550Kwh/,mån.
550x12= 6600Kwh år som basförbrukning, hushållsel/varmvatten
Uppvärmning ca 4000-5000Kwh/år inklusive uppvärmning pumphus/förråd.
Project kamin går trögt…för att kapa värmekostnaden
“vettigt” skulle det rent teoretiskt innebära att det behöver eldas iaf 2-3 kubik ved år…
Ved finnes, har tagit ner några träd och huggit upp det(5-6kubikmeter) .
Eldar mest i eldkorgen för mys samt dumpar av ved hos mor .
Vettig kamin ca 100000kr inklusive “allt”
Checkat historik elförbrukning.
Äldre luftvärmepump( innan 2009).
Äldre pump, snitt förbrukning 11800Kwh/år. Variation under 10 år 15700-11300Kwh/år.Max förbrukning enskild månad 2200Kwh.
Nya pump, 10600 kWh/år. Max förbrukning enskild månad 1300Kwh.
Variation 10400- 11000Kwh(4 år).
Generellt varmare vintrar så kunde den gamla pumpen matcha den nyare rätt bra. Dock när det nyper till och tempen ligger i längre perioder under -5 så visar den nya en helt annan klass. Den ger helt enkelt mer vid lägre temperaturer.
Med den nya pumpen har vi även höjt inomhustemperaturen en del, från ca 21* till 23*…
Hur låg/,hög förbrukning har ni på natten sommartid.
Är ute efter förbrukning som bara rullar på i bakgrunden.
För mig ligger det på ca 0,4Kwh varje timme.
0,4x24x365= 3500Kwh/år. Ca 290Kwh/mån…något i bakgrunden tuggar el…
Menar ni att det är mycket eller att ni har det?
Som sagt inte min avdelning alls .
I racketen hemma så är inte datorn inkopplad, den tillkommer utöver…
Det lät onekligen som en hög förbrukning för ett hemma-NW där det mesta väl(?) borde sova stora delar av tiden.
Men om du har fibermodem, firewall, router och switchar och WiFi AP så kanske det blir så pass?
Jag har mellan 80W och 100W i mitt serverskåp.
Dator med 9 diskar, nätverksutrustning
Grabbens dator drar runt 400W när han spelar tyngre spel. Varmt är det i hans rum…
Har vanlig kondenstumlare. Köper med Vvx den dagen jag behöver byta.
En tumlare med Vvx drar väl mindre elenergi men då får man värma kåken på annat sätt istället.