Du måste nog ha glömt en nolla, alt. så har din mätare bara 3 siffror och har roterat över.
Finns inte på kartan att den uppsättningen drar 120W i drift
Isåfall är elmätaren trasig för det gör den. Naturligtvis inte med högpresterande grejer igång utan lite webb och nån streaming bara. Om man brassar på max på GPUn drar den förstås mycket mer. Men det var MITT normalanvändande så det har du rätt i, 200W låter rimligt om hans son spelar för jämnan.
Även du kör med svarvade proppar?
Som kuriosa, “maximalt” effektuttag på en 10A säkring (standard svenska hem, även 6A förekommer ibland) är 2,4kWh eller alltså 2400W. Kan kolla mitt strykjärn… hold on.
Mitt strykjärn drar 1300W när termostaten slår till och när den slår ifrån 0W. Vet inte hur ofta den slår till och från under strykning (får väl mäta nån gång) men halva tiden vid fullt ös är väl rimligt? Säg 650W, 0,65kWh och på 1,5h (lång strykning) ungefär 1kWh.
Myth BUSTED.
Upp till 16A på standard schuko kontakt, 3700W. Sen lär ju inte strykjärnet brassa max hela tiden heller, skulle glöda fint. @Hogan, du matar strykjärnet kontinuerligt med 27A i ditt exempel, sjysta kablar du måste ha i lägenheten …
Mikrovågsugn är ofta på tal. Min drar 1380W på full speta (och övriga lägen är bara PWM, alltså på-av-på-av…n). Det blir 0,023kWh. Värmer man ärtsoppa eller bruna bönor (som jag använder den till för det mesta) på 2 minuter så blir det alltså ca 0,05kWh för en måltid. Inte så farligt och svårt att optimera genom att dra igång spisen skulle jag tro- men vet inte.
Har du nåra siffror på vad din spis drar TeMo? Drar induktanshäll mer eller mindre ström än klassiska värmeslingor?
Borde vara mycket mindre förluster med induktion men svårare att mäta då hällarna jag träffat på matas med två faser plus nolla via en perilex kontakt. Visserligen som två 240V halvor men behöver skaffa en mätare jag kan jacka i i centralen med strömtransformatorer istället för pluggarna jag mätt med nu. Kommer vad det lider men det dröjer.
Känns som man kommer längre med en tångamperemätare isåfall.
Då får du momentan förbrukningen men det är inte intressant utan utan vad som krävs för utfört arbete, som att koka makaroner och steka falukorv.
Den lilla vinkylen: 100W dvs mer än kyl/frys som står i garaget. Ska nog byta vinkylen
Det va som fan. Bra jag stängde av min “vinkyl” (groggvirkekyl)
Äh. Sänk värmen till 15-16 grader så bor du i vinkylen och spar mer.
15-16???
Vi har 22-24 inne
Ja, det blir ju för dyrt. Men bo i vinkylstemp blir billigt.
Toffel
Nej det behövs inte, det är varmt på golvet ändå
Jösses. Hade dött av vätskebrist.
Max 19 får det va, elementen är på typ en månad mellan jan-feb kanske.
Behöver jag värma mig går jag och bastar.
100W? Kontinuerlig effekt? Kan det verkligen stämma?
En typisk vinkyl som rymmer 140 flaskor drar cirka 160 kWh/år, enligt datablad.
100W kontinuerlig effekt = 876 kWh/år.
140 flaskor låter otypiskt i en typisk vinkyl, aldrig sett någon i den kalibern själv men jag är ju knappt torr bakom öronen än iofs.
Jo, jag har reagerat på att den alltid står och surrar. (En billig “Jula-kyl”)
Tittar på nyare på blocket…