En veckas disk är ju skönt. Vi fyller en diskmaskin två gånger om dagen. Man får nog ha med lite detaljer på den punkten.
Att Albert inte duschar(!) så länge kan vi ju förstå, men hur han äter och vad han äter kan nog vara svårare att tolka.
En veckas disk är ju skönt. Vi fyller en diskmaskin två gånger om dagen. Man får nog ha med lite detaljer på den punkten.
Att Albert inte duschar(!) så länge kan vi ju förstå, men hur han äter och vad han äter kan nog vara svårare att tolka.
Många av grannarna har upplysta fasader, ser mörkt ut nu😅
Nu var min mätning högst subjektiv. Typ motsvarande en diskmaskin om jag ägt en, tänkte jag i mängd disk. Jag säger inte att ni skall hoppa över diskmaskinen och hade jag ägt en hade jag säkert använt den. Ville bara veta.
Hur mycket kaffe jag dricker, hur lång dusch jag tar, hur varmt jag har i huset osv. Allt subjektivt.
Min snåle grannes lyser än. Får väl se när den slocknar.
Luxorparts mätare som länkas till i 1:a inlägget bör ej belastas med mer än 3600w.
Checkade vattenkokaren…4300w…
Kaffemaskinen 3300w.
Har du trefas till hushållsmaskinerna eller svarvade proppar?
Frugan börjar bli hysterisk med sånt här. Trots att vi har fjärrvärme och bra fast elavtal. Jag kollar elmätaren till kåken lite nu och då och ser till att det inte springer iväg och så är det bra med det.
Vanliga hederliga porslinssäkringar.
Vattenkokaren är märkt med 2000-2400w som bör ligga bra inom tumregeln 2000w säkring 10amp.
Mätningen var ett peakvärde, sedan vandra värdet ner upp ner upp.
Liknande med kaffe maskinen.
Får nog checka igen. Fast kommer ändå ordna mitt kaffe:)
Det intressanta är egentligen inte momentana förbrukningen utan totala energiåtgången för utfört arbete, hur många kWh behövdes det för att koka x dl vatten eller för att brygga en laddning kaffe.
Checkade bara peakförbrukning, mätaren har varit nedpackade några år men tråden ville att den skulle fram. Typ nyfiken
Har mixtrat med mätaren, tryckt fram och tillbaka på func knappen för något var galet då även hårtorken visade liknande värden i div uttag.
Nu mer normalt troliga värden.
Vattenkokare 2000w.
Kaffemaskin ca 1470w.
Ja men precis och det tar 4000J att värma upp 1g vatten 1 grad. Sen kan man bara räkna på hur varmt kaffet är, hur kallt kranvattnet va och mängden så blir det otroligt svårt för en maskin att slå det värdet. Såvida ens kaffekokare inte har värmepump i sig
Stämmer bra överens med mina värden.
Sedan om du har kaffekokaren i köket eller ute på altanen spelar el-roll om du har direktel som uppvärmning. Förstås.
Så länge inte fjärrvärmepriset drar iväg sitter ni ju lugnt tills elavtalet ska skrivas om.
Nästa augusti om det inte händer nåt radikalt. Och värmen kan vi dra ner för min del, det är inte jag som springer omkring och fryser. Nog är kvinnfolk mer energidragande än män?
Mja vettefan, jag har då teven på 90% mer än sambon, jag har även datorn på 24/7 samt laddar telefonen oftare, är oftare i kylen, duschar längre och ser till att golvvärmen är iaf som namnet antyder, varm.
Jag kör bilen oftare etc.
Kanske är jag normbrytande.
Sonens speldator.
Normalläge ~200W
Sleepläge: 4W (!)
Kyl och frys som står ute i garaget: 60-80 W
4W sleepläge kostar dig 2kWh i månaden. För mig är det inget att hänga upp sig på.
200W låter mycket. Jag har en speldator (ryzen 3700, Geforce 3060ti, 4k skärm och förstärkare) som drar 120W i drift ca. Vad drar så mycket ström hos er där?
Sen nu på vinterhalvåret kan du ju säkert värma upp rummet med den. Har aldrig på elementet i kontoret.
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
AMD Ryzen 5 5600X / 6 cores / 12 threads / 4.6 GHz
ASUS Dual GeForce RTX 3060 12GB OC V2 (LHR)
Dubbla 27".
Väldigt lite värme på i det rummet
Å andra sidan mediaservern med 10 diskar som bara skickar data (ingen transcoding) ligger på mellan 80-100W
Passa er för strykjärn ni som stryker ca 1,5 tim 10 kWh.