Allt om matlagning och dess utrustning

El Camino i Palma?

Si, señor.

… läste jag det finstilta på jobbets kaffemaskin. Där stod bla att “kaffe innehåller ca 800 aromer…”

Då frågar jag mig - vad är en arom?

Frågar jag AI får jag säkert ett tråkigt svar. Men utan att kolla, vad tänker ni er att en arom är?

smak/doft

Och det känns intuitivt logiskt att kaffet har 800 såna? För mej typ en.

Ger mig f-n på att det finns såna där kännare som hittar 50 olika, men 800…
För mig är en arom en smak/lukt som går att känna/förnimma

Man kan undra hur bra Richard Julin skulle vara på att känna olika aromer i kaffe?

1 gillning

Det finns 5 smaker (egentligen 4 för umami är ju bara flum :wink:) så jag skulle säga att arom är mer doft.

Lite på samma ämna som när vi säger att något ”smakar”. I praktiken smakar det bara avs. de 5 ovan och resten doftar de. Det finns alltså i praktiken egentligen ingen glass med t.ex vaniljsmak.

Btw. Det här lärdes ut i småskolan när fröken tryckte upp apelsinklyftor i näsan på oss och sen fick vi säga vad moroten vi åt ”smakade”.

Egon

Robert Gustafsson vet allt om aromer.

1 gillning

Och då skall man har klart för sig, återigen enligt kaffemaskinen, att kaffe, minsann, har dubbelt så många aromer som vin.

Tja… kanske hamnade rätt här i tråden. Sen kan man diskutera hur många aromer kvällens middag innehöll. Falukorv och makaroner med ketchup och senap har inte många, men det är goda aromer.

Men Senap och korv och ketchup är ju inte en arom, det är ju en samling aromer!

Hur många? Inte så många som kaffet i alla fall.

JO! AI gav svar, sannolikt över tusen! Se där.


Dagens påhitt. Flankstek sous vide, sedan grillad. Det blir även en del annat på grillen: kycklinglår, Salsiccia, majs, paprika, lök, citron, hjärtsallad.
Åsså klyftpotatis, Mojo Rojo, pepparsås och grönsallad.

Ganska enkla grejor med jag tror nog det blir bra.

2 gillningar

Fick kasta på lite Pluma på grillen, lite rostad potatis i ugnen och lite svamp, tomat och zucchini stekt på grillen medan köttet vilade. Till detta fanns det tzatziki…

2 gillningar

Waguy A5 uppäten, Angus entrecote nästa. Försenad födelsedagskrubb, lite presenter från Japan, sonen.

WTF?!? Kokar du ditt kött?

Kokar?

Grådaskig köttbit utan minsta stekyta.

1 gillning