Allt om matlagning och dess utrustning

I kväll: Linguine med soffritto och Mozzarella.
I morgon: Lammtagine à la Marocko.

Varje fredag, räkfrossa. Så fort dottern flyttade hemifrån, slut med fredagstacosen. Ibland en öl till ibland ett glas vitt.

1 gillning

Samma sak här. Fredagar utan räkor är lätt räknade

1 gillning

Då är cirka 35 kg älgkött infryst (det är bra med kollegor som sysslar med jakt). Att läggas till de restkilon från -23 som fanns kvar på botten. Tillsammans med några kilo ren så blir det bra mat under det kommande året.

Inget Besserwisseri. Bara rent tips.

Får jag spinna på tråden om supporterkultur och det där med att ha kunskap? :wink:

Man kan alltid ge tips. Tips värderas olika beroende av mottagarens kunskap och tipsets inneboende kvalitet. Älg och ren håller länge. Bra mycket längre än tipset anger. Det gäller för övrigt också de andra sakerna som räknades upp. Allt under förutsättning att man har bra kyla och packar sakerna rätt.

Säkert så. Jag har noll kunskap i ämnet. Dessbättre är min sambo väl utbildad inom livsmedel.

Bilderna jag la in var verkligen bara tips.

1 gillning

No worries.

Idag: Älgfärsbiffar -23 med kantarellsås, potatismos, rårörda lingon, förenklad pressgurka, några gröna blad.

1 gillning

Frågan är vad som händer med matvaror som lagrats många år i frys ?
Det enda är väl att eventuellt fett som kan härskna.

Även om fettet är härsket finns det väl inget hälsofarligt i att äta det, det är väl bara en smakfråga ?

Jag skulle säga att det går alldeles utmärkt att äta magert kött som bott i frysen 15 år utan att det påverkar hälsan på något sätt.

1 gillning

Förenklad?

Med rätt regering kanske man skulle kunna få rätt att skjuta tomtens rådjur, skulle bli lite fina stekar till frysen det. Kpist sköt jag bra. Youtube - hur du styckar ditt nyskjutna rådjur. Bjäbbmaskinen och de andra grannhundarna skulle kunna få äta upp slaktresterna, blir det nån nytta med dem.

Bara du ger fan i tomtens renar är jag och barnen nöjda!

Ja det står ju så på bilden. Att ren teoretiskt håller maten hur länge som helst utan att den blir farlig att äta.

Rubriken i det inledande Land-inlägget är ju kass journalistik. “Så länge håller maten”. Maten i frysen håller tills det blir strömavbrott eller frysen går sönder.
Rubriken borde vara något i stil med:
“När börjar fryst mats kvalitet att försämras”

Gräddglass är väl det enda där jag märkt någon skillnad vid längre frysförvaring.

Jag tycker en hel varor liksom torkar om de är i frysen för länge.

Men ditt förslag är inte en rubrik, det är en överskrift :wink:

Ja, det torkar om man använder vanliga platspåsar eller burkar.
Vacuumpack gäller, om man skall ha saker “länge” i frysen. Vac-påsar är täta(re) och man har inga luftfickor.

Hyvla gurka. Dräll på ättiksprit och socker. Press. Häll av spad.
Inget saltande. Ingen persilja.
Förenklad. :wink:

2 gillningar

När (dottern och) svärsonen kommer på besök så går det åt mat. Mycket mat.
Gårdagens älggryta à la Porterstek försvann i ett nafs. Alltså: Ny tillverkning idag. Nu à la Bourgogne.

… åt en pizza som hette Växjö Lakers. Den hade typ allt, precis som laget.