Allt om matlagning och dess utrustning

Kvällens måltid blir 300 gram entrecote öst med vitlökssmör i pannan tills den fått bra karamellisering utanpå, men fortfarande är lagom rosa inuti. Till det en enkel kombo med hemgjord grillsås och bea samt en matig sallad med morötter, paprika, rucola, körsbärstomater och avocado i en lätt vinägrett. Något rödtjut till frugan medan jag nöjer mig med vatten (ska ju banta) och i stället njuter en rejäl GT i spabadet efteråt.

2 gillningar

Dito.

Föregicks av lasagne på hemgjord pasta, till middag. Med ett glas rött till och med en espresso och en Armagnac som avrundning.

Dessa jävla såser till kött :rage:

Spareribs i ugn me kokt potatis och gröna bönor. Och ett glas buleitt för å sköja ner att.

Lovely!

1 gillning

Aaahh, jag kan känna sommarkänslan av den GT-kombon. Fattas bara sol och värme då, om cirka 4 månader…

För den GT-intresserade kan jag rekommendera Harris gin med fläder/havssalt-tonic. En oväntat bra kombination.

I avdelningen “kanske kan räknas som de Luxe” så blir det idag i alla fall en aningen ovanlig middag. Tonkotsu Ramen. Buljong på grisfötter. Chashu. Ramennudlar. Vitlök. Sesam, …
Inte varje dag det händer men när snön ligger halvmeterdjup har man tid för både husprojekt och matlagning.

Harris med sugar kelp är en goding. Väl värd de extra pengarna.

/Edit: med 38 grader i spabadet behövs ingen sommarkänsla.

1 gillning

Sonen var över igår, hade med sig en “hello fresh”, han kör sånt själv, men hade en 4-portioners över. Riktigt gott faktiskt. Pasta med en sås av svamp, lök, squash och skinka.

Men plastglas?

Och var är isen?

Alltid plastglas i spabadet. Just in case. Och det där på bilden är ju en byggsats. Dumt att lägga fram isen på bänken medan man duschar och fixar till badet.

1 gillning

Väl tänkt!

Känns som om Spabad är bättre än pool. I poolen flyter ju flamingon med drinken iväg hela tiden…

Och så 38 grader hela vintern (om inte elpriserna är galet höga).

Den där lärde Hofnar mig faktiskt att revidera. Numer är det alltid ginen och tonicen i kylen och utan is. Då smakar det sista inte blask.

Du har inte så många sorters gin då?

Om man fyller glaset med is och sedan inte drar på så mkt tonic. Då håller det rätt bra utan att blaska, om man nu inte ska sippa på den en timme…

2 gillningar

Jag kör med en stor iskub och begränsat med tonic.

2 gillningar

… o vissa dagar har man inte ens tonic.

Både och, då smälter inte isen lika fort.
Som tillägg kan man ju även säga att man nog bör hinna dricka en GT innan isen smälter…

När man läser här får man nästan uppfattningen att folk biter av sin G&T…

2 gillningar