Vill du veta vad du ska göra eller bara hur det är?
Den fitting som oftast görs kan liknas vid click bait. Kom hit, vi anpassar klubban efter din sving.. grattis du blir bäst i världen nu för din sving är ju såååå bra. Krasst.. ja, men inte desto mindre sant.
Finns det fitters som jobbar med annat i åtanke. Ja. Vad är då det?
Jo, de benar ut vad man kan spela med och samtidigt vad som kommer hjälpa de delar av rörelsen man inte gör så bra.
Vad fan menas med detta? Jo, vi pratar ju ofta klubbhuvud främst avs. looks och sedan skaft avs. performance. Det är lite mer komplicerat än så eftersom det faktiskt går att anpassa vilka klubbhuvud som helst till vilken spelare som helst. Kompensationen som behövs ger ett litet fönster för ett lyckosamt svingande och det är precis det motsatta som är det viktigaste målet med en fitting. För att klargöra… nej, alla spelar inte bra med wokar så det är inte det som åsyftas.
För att förklara mer så tittar vi på proffsen. Dessa excellenta och duktiga spelare kan naturligtvis spela skiten ur oss hackers med vilket klubbhuvud som helst. No problems, bara ta ett huvud och sätt i rätt skaft. Varför lägger de då ner så extremt mycket jobb på att testa ut olika huvud. De slipar in raw huvud för att flytta några få gram och bockar in absurdum för att få precis rätt på sina huvud. Say what… kan det vara sån skillnad. Ja, tydligen. … och om nu dessa experter på spelet som, som sagt, kan slå precis vad som helst .. tar klubbhuvud till en sån nivå ska inte vi då åtm. tänks mer på hur de ämnar fungera än bara hur de ser ut!?
Hur gör man då?
Jo, man tittar helt enkelt på vilka vinklar en spelare presterar och bestämmer vilken kat. huvud som bör passa. Denna baseline jobbar man med genom att tweaka loft/lie för att få till rätt bollflykt och sedan jobbar man med vikt och böjprofil för att få till en bra bollträff. Om vinklarna är helt off så jobbar man likadant för att få till dem bättre. Naturligtvis kommer det att kräva träning men för att ens kunna förorda det behöver spelaren en spec. där träning kan ge resultat.
Golfklubbor, håkkyskridskor, alpingrejor, … same same same.
Alpineliten vs fixa: Finns ingen gräns för hur det fixas för att passa åkare, backe, före, …
Fast, problemet du har är ju att du inte tror på justeringarna.
Återigen. Proffsen kan knappast välja fel. De klarar av allt. Likväl väljer de att anpassa sina val minutiöst. Vi kan definitivt inte klara av allt så valet blir extra viktigt för oss. Att sedan minutiöst anpassa det vi valt, ger inte mycket. Same same.. but different.
Så skrev jag och det står jag för. Man kan absolut tro på justeringarna och är det “rätt” justeringar så blir givetvis resultatet bättre också för en hackare. Men. Eftersom variansen i amatörers genomförande är relativt stor så har fiffiga små fixar inte riktigt samma genomslag som för proffs. Ergo: Begränsad betydelse. Inte utan betydelse.
Fast du förstår inte att konceptet fitting betyder olika saker om det handlar om proffs eller hacker.
OM proffsen filar… behöver inte vi fila. Jag har aldrig skrivit att vi ska det.
Proffsen behöver knappast ens välja. De klarar allt. VI behöver välja med omsorg för vi klarar inte av allt. Jag menar alltså att filandet hos de som är experter bedyrar att utrustningen gör skillnad.
En fitting må innebära fila för proffsen och, som sagt, bara att de gör det bedyrar att små saker gör skillnad även för dem.
En fitting för oss innebär enbart ett val, ett avgörande val för det gör stor skillnad för oss att välja rätt.
Det är saker jag funderar på, tex jag som försöker hitta något som fungerar, gör inte lika 2gånger i rad känns det som, fungerar en fitting då? Tex slår ju jag (vad jag tror) alldeles för högt, hittar jag felet och har gjort en fitting är väl den fittingen bortkastad eftersom jag ändrat något?
Man köper klubbor för att de gamla har gått sönder.
Men i mitt fall vill jag bli den jag ibland är, då jag spelar bra är det tillräckligt bra för mej. Och klubborna brukar inte spela så stor roll. Att jag spelar dåligt är jävulen själv som kryper in i min hjärna.
Om vi dissar den fitting som görs, så är det pärlor för svin.
Om vi analyserar varför du slår/tror dig slå olika varje gång så hsndlar det om kontinuitet. Givet, i din rörelse och lika givet att du styr över den men också att det är svårt att styra över en klubba som inte passar dig.
”Passar dig” ovan är hela grejen. Den passar inte om du gör olika/får olika resultat varje gång.
Jo, men jag(tror ) mig veta att jag gör (många) fel och fortsätter jag göra lika så ändras inget, och tror inte en fitting hjälper att jag tex försöker lyfta bollen, vore jag nöjd med min sving vore det värt en fitting.
Jag förstår men om du tränar med fel förutsättningar (läs, fel klubba för dig) kommer det du tränar på bara göra dig sämre.
Om du, vilket många vill bedyra om sig själva, inte tar spelet på allvar… så finns det ändå ingen anledning att inte ha schyssta grejer.
En low budget fitting (online) är ju bättre än ingen fitting alls. Och, Det kostar ju inte mycket att köpa ett beg. set som mer matchar det du får ut av en sån.
Jag körde 50 mil till min… Jag tycker det va värt det.
Klubbfitting är lite som att gå in i en djungel och komma ut med en av de bästa pinnarna. Det finns olika typer av fittings men det är väl det jag ser som värt det. Att inte komma ur djungeln med fel sticka eller titta på vartenda sticka i hela djungeln för att hitta den bästa.
Alla sätt ger “optimal” sticka, men tillvägagångssättet är lite olika. Personligen har jag inga problem med att betala någon tusenlapp extra för grejerna för att få rätt pinne direkt.
Du kan få okay pinnar av din pro, på dormy eller en klubbyggare. Alla sätt är bra på olika sätt men förmodligen bättre än att själv experimentera på blocket i absurdum.
Jag vill bara lägga till att om man har det som hobby kan det vara värt att mixtra själv givetvis och det är säkert en givande hobby. Men vi dödliga vill nog bara ha ett set klubbor som passar oss mer än det inte passar oss.
Edit: Ser jag haft mina klubbor 10 säsonger. Snart dags att köpa nytt kanske… eller nä… nya wedgar kanske…
Hmm, det var Dormy jag tänkte på för en fitting, har 10mil dit, så du tror också att jag skulle ha nytta av en fitting? Dormy fungerar det inte som fitting ställe?
Är ju tveksam eftersom jag är så ojämn, idag tex durrade det i fingrarna ett halvt hål efter felträff.
Jag tror en respektabel pro ger en bättre fit för dig än dormy även om det kostar dig någon tusenlapp extra. Eller passa på när t.ex Ping kommer till din klubb. Visst vill dom sälja klubbor men dom tvingar dig inte att köpa något.
Vi har ingen PRO här i närheten, Hagge Gk är väl närmaste större klubb, men tror inte dom har något heller.
Det är det som är problemet med att bo i skogen, vi har ingen tillgång till sådan hjälp, och hittar man någon tränare eller dylikt så har jag ingen aning om denne kan något eller ej.