Aktier, investeringar, sparande

Fan missade att tjacka in mig i onsdags

Historiskt sett kommer det varje månad en eller två börsdagar med större uppgång än en procent, det kommer fler chanser.

All time high på ett veckoslut.
Funderar på att investera i något vettigt tex en ATV med vagn…

1 gillning

Eller köp några hus och lite skog.
Skogspriserna har sjunkit rejält i år.

Haha är för fattig för att köpa mer “arbete”.
Ville inte ens ha mors sommarstuga som låg typ 10m från en sjö när hon frågade, bara arbete.
Har mina ca 4tunnland det räcker.

Jag har insett att jag aldrig kommer kunna konkurrera med proffs i teknisk analys eller fundamental analys och stockpicking, jag har inte tiden och verkligen inte resurserna. Min ISK och pensionspengar ligger i investmentbolag, indexfonder och utdelande ETFer. Hade jag haft tid hade jag dock lärt känna 3-5 bolag riktigt bra och kört optionshandel för hävstång upp, ned och sidledes.

1 gillning

Man behöver inte vara proffs på teknisk eller fundamental analys, inte heller behövs det simuleringar eller egenskrivna program för att tjäna pengar. Min “investeringsstrategi” är i princip raka motsatsen till Berra och jag grottar inte ner mig i siffror eller teknisk analys som xxxx77 verkar göra, ändå har jag fått en avkastning på nära nog 55% (allt kapital) sedan nyår utan att det är högriskinvesteringar. Däremot har jag följt börsen i många år och de senaste 5-6 åren ca 10 olika bolag specifikt. Mestadels fina bolag som inte har så hög omsättning av aktier och i vissa fall högriskaktier, det gör dock att det är lättare att lära sig mönster och förstå psykologin bakom kursen i det aktuella bolaget.
Det många glömmer bort är att siffror bara är en del av börsen, psykologi och flockbeteende är minst lika viktigt. Lägger ner ca 15 min på att kolla börsen varje dag, sen krävs det så klart lite tajming och fingertoppskänsla. Sen har jag gjort många förlustaffärer också, men det är så man lär sig. Så nog har du 15 minuter att avvara varje dag?

“There are more ways than one to skin a cat” som amerikanerna lite klyschigt skulle ha sagt.

EDIT: Sen tycker jag inte att man ska syssla med hävstång eller blankningar om man inte har väldigt bra koll och kan övervaka sina investeringar minutiöst.

TA ger det ni skriver vilket i sin tur ger siffror att relatera till.

Idag tur fast aktien är med på en längre resa…
Valmet, en hygglig order på typ 1miljard euro boosta kursen.
Som sagt tur inget annat.

Men det är ju det som är kul! Lite gambling som man faktiskt går på plus på.

Min yngsta har pyttsat in lite genom åren på ett isk.
Lätt imponerad 175% på 4-5år…
Amd, Microsoft köpta vid “rätt” tidpunkt.
Epiroc typ +75%
Scandic Hotels köpta i botten vid pandemin.
+några andra bolag, något i Nederländerna var med.
Frågade hur han kommit fram till att dessa var bra köp?
Lyssnade lite på mig om att köpa något som man var intresserad av
Suttit med polarna o festat o spånat och kommit fram till resten…

Otroligt snabb sektor ändring…??..Fick dumpa 50%av kvarvarande Telia aktier bara för att det kändes bäst.
Telesektorn på g med lite sättning?
SSAB bottnade rätt lagom runt 45 och har tagit några kliv uppåt.
Kom in i några aktier i mina första köp innan Kina nyheter , typ hade önskat få in köp 2 ochså …dock var de i bolag inom cykliska aktier…(lite flyt)
Ser att koppar priset fått eld i baken…
40% kapital som väntar på tillfälle…

OCH det viktiga, tog en sväng via bolaget, ja just det ATH på ett veckoslut…

Nu när golfsäsongen strax är över börjar funderingarna på strategi 2025.

• Utvidgad databas, åtminstone Norge, Danmark och Finland skall in.
  • Portföljsimuleringar, inte bara titta på enskilda aktier.
  • Simuleringar av olika StopLoss strategier.
  • Åldringsstrategi, när jag ägt en aktie en längre period, skall jag sälja av eller avvakta?
  • Viktning av köpsignaler.
  • Titta på statistik över indexutveckling under enskilda handelsdagar för att möjligen kunna krydda portföljen med några promille bull&bear index certifikat med hävstång.
  • Strukturerad branschbalansering av portföljerna.
1 gillning

Äh, va f-n…some procedure as last year - närmast total passivitet. Kommer tugga på med månadsparande i breda icke Sverigebaserade indexnära fonder med låga avgifter.

2 gillningar

Men ni körde inte ni modell hög omsättning på köp o sälj?
Hur lång är en längre period?

En lång period är cirka 3-4 veckor. Har en aktiekurs varit i princip stillastående så länge var det definitivt en falsk köpsignal som triggade köpet.

Det som jag ska ha med 2025 är en strategi för denna situation. Tänkbart att t.ex. sälja halva innehavet.

Oki, olika metoder ger olika tidsperspektiv.

Kom in rätt bra i SKF lite innan nyheten om styckning.
Sålde av aktierna, nu köpt tillbaka.
Räknar med uppgång fram till avskiljning någon gång om några år. Typ liten risk då tiden talar för aktien fram till avskiljning.

Undrar hur vanligt detta är?
Personligen utgår jag utifrån att div analytiker redan köpt in sig innan analys presentation alt vill ha ner kursen.

Analytikern hällde på kursbränsle – sen sålde han sparfavoriten
Redeyes analytiker Jesper von Koch satte en riktkurs på Neonode som indikerade en uppsida på 550 procent.

Han lät även en ”patentexpert” berätta om hur en miljarduppgörelse med Samsung närmar sig – vilket fick aktien att rusa.

Men själv sålde analytikern så fort han fick möjligheten.

”I efterhand kan jag förstå att det såg tokigt ut”, säger han.

Man bör göra egna analyser. Lite likt Berra gör. Fixar man inte det men vill placera på börsen så finns det alternativ som inte beror av snack hos analytiker.
För mig är det helt självklart att de pratar i egen sak.