Whisky

Jag önskar tips på min typ av smak avs. whisky (whiskey).
Inget rökigt men gärna med smak.

Allt som är lagrat på vin-, madeira- eller liknande söta sakers -fat verkar falla mig i smaken.
En mild irländsk whisky slinker ner väldigt fort och det har sin tid men det jag mest söker är komplexa smaker utan rök.
Har testat ruby, redvine… och trippel-cask… dvs. allt vad ”cask” heter utan att spränga ekonomin. Vet att allt som heter glen är drickbart och att en mångårig glenmorangie rinner ner som saft, men ändå.
Ju mörkare desto bättre…

Egon

Tamnavulin. Finns i tre olika lagringar. Sherry- double- samt rose cask. Testa och hitta din favorit.
Dyrare alternativ: Glenfiddich solera och bäst Glenlivet 18y.

En kvalitets-Rye? Skulle det funka? Är ju inte riktigt som en irländare men smak finns det.
Här har du två sådana:

Rittenhouse BiB har jag på hyllan hemma. Michters var slut när jag skulle beställa.

Testat calvados?

Aberlour a’bunadh

18 åringen Highland park. Brukade vara ett kap men har stuckit iväg i pris. Kanske går att hitta billig utomlands.

Jag nöjer mig med en Famous Grouse Ruby Cask.

1 gillning

Ruby cask har blivit en favvo här också.

Tack för tipsen … Calvados var en outsider, ska testas.
Tamnavoulin har jag kört länge, likaså famous ruby.
Loch lomond har några fina också.

Jag gillar som sagt smak men inte rök. Irländsk whiskey brukar vara lite för smooth utan att på något sätt bli odrickbara utan kanske lite tvärtom för drickbara. :pensive:

Jag skulle gärna slänga ut 1000-1500 om det gjorde något för smaken men jag tycker att 300-500 ger tillräckligt mycket för pengarna.
Her jag missat nåt?

Egon

Ja

Calvados är bra grejor, om man handlar “rätt” sorter.
Christian Drouin är en producent som gör riktigt bra Calva. Köp en flaska. Finns bla ett par varianter som lagrats viss tid på gamla whiskyfat.

Familjen Drouin har byggt en himmla massa god Calvados, provade ett flertal rariteter hos vännen Paul på Wiredaholm…

2 gillningar