Wedge olika finish!

Jag hade för många år sedan 1:a version av Vokey Spin Milled wedgar. Jag valde oil can finish för det faller mig i smaken och jag minns att vid denna tid hade även Cleveland wedgar i oil can. Nu är det länge sedan jag såg just oil can finish och undrar om någon här sett nyproduktion med denna finish? Jag skulle kunna tänka mig raw finish som rostar men det är inte lika som oil can i alla fall. I nuläget kör jag svart finish och tydligen går det ju att strippa färgen för att få raw och rost men orkar inte projektet. Är det någon som vet varför oil can finish bara dog ut?

Klen efterfrågan, kanske?
Man kan antagligen fixa “oil can” själv om man startar med en “raw”. Borde finnas YT DIY om sånt.

Det finns absolut DIY men det innefattar värme och då går det inte att ha huvudet monterat på skaftet.

Det som blivit mer populärt är en matt finish som inte blänker då det är ”blänket” man vill få bort med svart, oil can eller den blå (Gun blue/torched).

Matt finish gör man enkelt med en bläster eller svårt med en handhållen rundslip.

Egon

Såg en skönt ”blingad” klubba (apropå finish).

Handknackad med kulhammare och sedan putsad.

Sen gillar jag Taylormades bronsfärgade wedgar. Kolla på dem innan du börjar mecka.

Och hade jag sett den här frågan tidigare hade jag kunnat fråga Roger Cleveland som jag träffade i Carlsbad igår.

Det är intressant det här med ytfinish och jag önskar verkligen jag kunde ner om hur man ”elektriskt” påför dessa olika ”metaller” till klubbor.
Typ ett bad, ett batteri och en anod och en katod.

Egon

Om jag minns rätt så rostade min gamla Vokey för ”att ge mer spin” och det kanske är så att därför erbjuder tillverkare numera raw finish så slipper de lösa ett moment. Det lustiga är att raw version ofta kostar mer än övriga val av finish och det är väl därför många strippar svarta versionen för att komma åt rosten å patinan.

@Puttaren hade ju varit intressant att få höra en riktig wedge makare uttala sin tanke. :grinning:

I det ärendet kan jag meddela att wedge-mästaren bekräftade att rost inte ger spinn. Det är avsaknaden av kromning som ger spinn. Rosten gör bara wedgen fulare (i mitt tycke).

Nästan rätt.
Ytbehandling såsom krom eller rost, för den delen, adderar/subtraherar inte spinn värt att fundera över.

Yt-preparering såsom en blästrad yta eller skarpare kanter på grooves adderar märkbar spinn i typ 10-50 slag o sen är det som förut.

Yt-preparering modell fräsmönster på träffytan adderar spinn betydligt längre … dags att byta-längre.

Förresten vi pratar inte fulla slag här för då hade svaret blivit att inget ovan adderar nämnvärd spinn.

Det här med raw, chrome och olika stål handlar om hårdhet.
Det är naturligtvis teoretiskt möjligt att en mjukare träffyta kan generera en längre kontakt med bollen men att man skulle kunna se skillnad i hundratals rpm spinn (samma modell olika stål) är inte troligt.

On that note…
Smidda klubbor, mjukare stål… is da shit för många.
De senaste årens hetaste klubbor har 455 carpenter i träffytan. Högre hastighet säger tillverkarna. Absolut. Teoretiskt rätt. Tror någon att vi märker av denna nygamla sanning?

Egon