Jag har alltid varit bättre med järn/wedgar än med drivern och det har bara blivit värre och värre. Jag är i princip lika bra/bättre med järnen och wedgarna som förr, men kass med drivern. Ingen fart. I undantagsfall får jag ut 100 mph i klubbhastighet, men oftast inte.
Var en stund på rangen i Tylösand nu på kvällen och slog några 52-gradare som var magiskt bra. Hade utan tvekan ställt mig intill något proffs utan att skämmas. Runt 80 mph i klubbhastighet och bollarna dundrade ned vid 100-skylten i hård sidvind (som inte lyckades knuffa bollen i sida) och nollgradigt väder.
Det var bra. Men … sen skulle jag slå drivar. Och jag fick iväg en som var över 100 i svinghastighet, men de flesta i intervallet 95-100 och inte särskilt skön träff.
Efter ett gäng drivar där jag våldsamt försökte öka farten kom jag på att jag drar greppet genom träffzonen i stället för att låta händerna stanna upp och releasa klubbhuvudet. Först när jag försökte slå höga hookar hade jag någon form av release (men då var bollen ändå mest rak och hastigheten inget att skryta med, ryggen var lite slut efter en lång rangedag).
Hur fn ska man svinga med drivern för att få releasen? Tips på videoinstruktion eller bra knep önskas.
Ålder…
97.3 borde väl ge runt 210 meter carry på banan. Behöver du mer?
Jag har ungefär samma svinghastighet som du med driver, det pendlar mellan 95-100mph. Igår träffade jag 200-metersskylten med en drive, temp runt nollan och rangeboll.
[EDIT] Den här videon är rätt bra om du vill skapa mer fart.
Releasepunkt som är fel. Slår jag wedge är releasepunkten ca en boll framför bollen. Med driver 20-30 cm bakom.
En tanke jag gillar är att releasa mot bakre foten med driver. Helt omöjligt att bli för flack in i bollen då. Snarare tvärtom då det är ”lätt” att komma in uppåt 10 grader in i bollen. Spinnen blir då minimal å.
Mnja. Jag vet ju att jag har potential till iaf 20-30 meter till. Är i bättre fysiskt skick än för 20 år sedan, men slår mycket kortare. Och jag känner att jag gör fel, men är inte människa i att få till det.
Tom. lilla jag dunsar ner 52:an runt 100m. (och mina drives är inte i närheten av dina).
Fattar att du vill och troligen kan få till längre drives men jag tycker inte att du behöver jobba för det.
Koncentrera dig på/träna på att ha en sving som du kan slå direkt om man väcker dig mitt i natten. Då kommer du releasa naturligt och då kommer också klubbhastigheten tillbaka/maxas.
Det är nog väldigt vanligt bland oss som börjar bli lite äldre, att man tappar i den långa änden av bagen. Jag ska ärligt säga att jag inte har mätt min svinghastighet senaste året, då låg jag mellan 95-100 mph. Jag har nog ökat lite i vinter eftersom jag har jobbat hårt med min release. Min releasetanke med driver är att starta releasen strax efter initiering av nedsvingen. Feel vs real, i verkligheten startar releasen en bra bit senare för att vara rätt vid impact. Detta skapar mer fart!
Som sagt var, jag träffade 200-skylten carry i förrgår, det borde ge en carry runt 220 meter med ProV1 i sommartemperatur.
Jag fyller 61 i år och har inte gett upp strävan att slå så långt min kropp tillåter.