Inför nästa års golfresa så har tankarna om att ta tag i det hamnat i ett beslut. Att byta ut mest loftade wedgen Titleist SM9 58*(59*) 14K till något med annan slipning som förhoppningsvis ska passa underlagen runt Medelhavet “bättre”.
58an är en runt green o bunker klubba.
Så frågan är vad? Det jag vet sedans tidigare är att c- grind går bort. Iofs har aldrig testat C-grind med bredare sula.Föredrar på rea köp, helst “standard” wedge skaft. Dock inser att rätt grepp o skaft blir svårt. Tanken är då för spel på lite hårdare banor.
Nivå på wedge spelet.(Subjektiv empiri)
Wedgen ovan 58:an en del bättre vs hcp
58*:an sämre än hcp.
Tankar/tips o annat användbart tages emot …ja förutom då ändra teknik/lektion, den lixom ändras mellan varje runda ändå…
Jag skaffade mig en Vokey 56/08M för ett tag sedan och den blev snabbt en favorit. M-slipningen är väldigt mångsidig och funkar utmärkt från de flesta underlag. Allt från fulla slag från både hardpan och mjukt underlag, korta, långa pitchar med square eller öppet klubbhuvud. Bunker, greenkant, ja den kan faktiskt allt jag behöver. Så pass bra att jag inte känner mig behöva en lobwedge.
Hmm… måste man inte vara en väldigt skicklig spelare för att det i praktiken skall spela nån avgörande roll vilken grind (eller för den delen, till och med bounce) man har på wedgarna?
Jag och de allra flesta jag spelar med är ändå inkapabla att träffa bollen så konsekvent att det är wedgarnas utformning det hänger på. Det är en allsköns mix av halvtoppar, duffar och alldeles för lösa eller hårda slag insprängda bland de lyckade slagen - och såna missar är ju så grova och vanliga att de knappast kan skyllas på (eller åtgärdas av) wedgarnas utformning.
Och å andra sidan, om man sätter en wedge i händerna på en tourspelare så är (väl?) de så skickliga att de efter lite inlärning tar sig runt med ungefär vilka prylar som helst?
Jag kan sjävklart ha helt fel, men skulle gissa att den typen av finlirsdetaljer främst spelar praktisk roll för spelare med handicap runt scratch. Eller?
Jag har SM9 58/08 M. Använder den både som LW och som SW. Man kan såklart inte daska den helt ohejdat ned i mjuk sand men annars tycker jag den funkar bra. Till saken hör att jag inte är så förtjust i wedgar med massor av bounce.
Finessen med M är att sulan är dubbelslipad med väldigt mycket bounce i öppet läge. Öppnar man upp bladet kan man daska på rätt rejält i sanden. Med square klubba så kan man lättare plocka bollen cleant på ett tajt läge. Tycker jag, får jag väl tillägga.
Varför kallas den M-grind?
Höstgolf nu. Förra ronden och en del slag med 58 senaste tiden har duffats oförklarligt. HGK imon så det är nog bäst att jag knallar ut i garaget o bockar till min 58K som jag dömt ut för att vara för studsig. Blir dubbla 58:or i bagen. ![]()
Egon
Hur kan c grind gå bort ![]()
Basic, halvt obekväm med att öppna bladet.
Vokey wedge selector ger stor betydelse i bunkersandens fluffighet/avsaknaden av fluffighet.
Selectorn i 58* området ger M alt S beroende på vad som matas in för mig.
54* (55*) har F grind och ska ingenstans.
Bunkerspel, när sanden är mer firm/ lite sand så upplever jag att K grind o jag inte kommer överrens, normalt alt fluffigare så är vi överens. Bytet av sand på hemma banan lyfte mitt bunkerspel.
Vi har helt olika syn på det här med grind och bunkrar.
Min taktik är att när jag går ner i bunkern hoppas jag på att komma ur.
Gjorde jag det var wedgen bra ![]()
Byter ut wedgen til jag
Hade 3 bunkerbesök idag. Inget superspel men resultatet i snitt blev 2m från hål. Satte 2 av dessa puttar.
Man kan ju fundera lite över om hyggligt bra bunkrar ska vara ett kriterie vid val av bana/besök!?
Egon
Enklast att beställa o testa det man tror blir ok
Så…
SM 10 Nickel 58* S-grind 0.25" förlängda, bollande med fittern som ordnade mina järn gav S eller M men valde S.
Leverans om 2-3 veckor.
Min gissning är att både slipningen, vinkeln och djupet på sulan är mest avgörande vid bunkerslag.
I övriga fall, kan man kanske önska sig en sula som inte gräver ned sig så in i bängen efter bollträff. Brukar bli smutsiga kläder då.. Beroende på olika förhållanden som t ex mjuk mark.
Sulan kan vara en bra räddare om man har dufftendenser men med för mycket “studs“ så blir det inte heller bra (sorkdödare). Träffar man bollen först så spelar nog allt det här en mindre roll?
…Jag har många olika wedgar med förmodligen lika många olika sulor ![]()
De 2 senaste vårresorna, Spanien o Turkiet har givit att bunkrar där jag hamnat har lite fluff på toppen sedan stenhårt under.
Föredrar mer sand. K grind nyttjas.
Köper mig runt problemet inför nästa års vårresa.
