Någon, vissa tillverkare ser ut att erbjuda wedgar som är “behandlade” för att behålla skärpan längre än …tidigare?
Är det någon skillnad med behandling vs inte och om hur länge?
Enkelt svar: Består behandlingen av någon sorts härdning så ja, annars nej.
Egon
Jo värma på med efterföljande snabb nedkylning ger hårdare material.
Ser att tex Cleveland ser ut att värma på för att få hårdare yta, gissar på någon typ av budget härdning för att hålla kostnaden nere…undrar hur mycket det ger på ett mätbart värde a hrc
Att gissa är just en gissning, mäta är en bra utgångspunkt…
För nörden delges den a ointressanta info…
Mätresultat Mätenhet Hrc.
Infinity Pro 304 stål, Hrc 0,5.
Alpha Pro Spec 2-5 Hrc 8620 stål.
Wishons Pcf Platinum 5 Hrc Cast 304.
Yururi 5-6 Hrc S25C Low carbon
Wilson fg-59 Slipade bort kromet innan mätning Hrc 10-15.
Söker man på wedgarna/klubban så har de behandlats med div hockuspokus för önskad spec…
Mätningarna bör vara hyggligt korrekta.
För bättre mätning hade jag behövt slipa ner ytorna med en planslip för bättre kontaktyta för mätapparaten.
Har du ingen planslip?
Det vet du att jag har…men…
Efterskär kallas det då man inte ställt in fräsen plant.
Grejen är att man numera inte får fixa till träffyta eller grooves för då blir klubban non-conforming. Alltså blir köpet av en 1020 eller 8620 wedge inte lika ekonomiskt OM man litar till träffytan för att få den spinn man vill ha.
Jag har bra-fake vokey i 431 som har sina bakskär kvar ännu. De är nog minst 10 år gamla.
Så… även om smitt/mjukt stål är nice så håller en gjuten ping desto längre (outslitlig utanför bunker?).
Egon
Dom där reglerna är ju dock inget som påverkar oss vanligt dödliga. Om nån vill gnälla på att man hade non-conforming klubbor i en scramble eller PB tävling så fine. Men jag tycker den diskussionen är lite löjlig så länge man gör allt sånt där med tanken på att man är sin egna domare.
Kasta helt ok material gynnar ingen på planeten.
Håller med… bara att peta lite på bollen så den flyttar sig lite ur sin torva.
Vem bryr sig?
Egon
Nu pratade jag inte om medvetet fusk. Utan att man kan fixa sina gamla grejer så länge man just inte fuskar (med flit). Om det skiljer nån nanometer här eller där kommer inte påverka någons score. Däremot påverkar det plånboken och miljön att kasta fyra-fem fullt fungerande wedgar varje år bara för att man lyckats lobba in en detalj i regelverket för att kunna sälja mer wedgar.
En wedgetestare som är good enough kan man bygga ganska enkelt om man vill. Problemet är bara att man gjort reglerna så det inte skall gå. Man skall kasta och köpa nytt.
Får dom bestämma så blir det väl obligatoriskt ny boll vid utslag också.
Alpha har/hade milling model rasp, grova med längre avstånd mellan topparna. Topparna blev/blir snabbt nedslitna.
Infinity tätare milling, modell finfil , de tätare topparna slets ner långsammare vs Alpan.
Typ Infinity mer konstant över tid vs Alpan.
Hårdheten mellan de uppmätta wedgarna skiljer marginellt sinsemellan.
Undra hur hårda Pings wedgar är…har ingen att mäta.
Undrar2 hur mycket hårdare Cleveland nya wedgar är vs äldre efter att de har “behandlats”.? Om extremt lite så går det att öka hårdheten extremt lite år efter år och använda det som försäljningsargument.
Jag fattade vad du menade och håller med.
Problemet vi intresserade ställs inför är att folk i gemen inte kan särskilja måsten.
En CT-mätning på en driver lär inte hända på hacker-tävling och likaså mätning av grooves.
Min inställning är att om du bagar en gammal cobra 370 unlimited så ska du diskas utan krusiduller.
Om det syns tydligt att du gröpat ur en wedge, likaså.
Jag lever även i tron om att 2010 års ”grooves-regel” kommer i spel 2024 och innan det meddelas något annat så tycker jag det är lika lätt att hålla sig till som det vi fick med drivers/woods 2008(?).
Inte för att det är rätt utan för att det är en absolut regel och att den är lätt att efterleva.
Egon
Så du förstod att din jämförelse var käpprätt åt h-e men valde ändå att dra den…
Man kan ha massa absoluta regler som är lätta att efterleva, tex skulle vi kunna diska alla som inte har årets klädeskollektion eller senaste iphonen. Listan kan göras lång på potentiella regler som kan bli absoluta och lätta att efterleva.
Trodde du klarade av att urskilja ett skämt.
My bad.
Egon
Vi håller inte på med skämt på internet. Det vet du.