Nu när Sverige till slut kvalade in till VM i fotboll är det väl dags för en egen tråd i ämnet ?
Någon har lagt upp statistik för alla VM som varit.
Klicka på bilden i följande länk för att komma till statistiksidan: VM-fotboll! |
Underligt vad man minns
70 By far största upplevelsen eftersom det var den första gången jag såg färg-TV. Men fattade bara att Tyskarna och Brassarna gjorde en massa mål.
74 Minns massor, Ralfs Volley då störst förstås, ensam vid TV:n skrek mig hes
78 Minns massor, mest Kempes, Luque och de andra, och Arie Haans 2 kanonmål
82 Socrares, Falcao, Eder… och Rossi, och förstås Tardelli.
86 Diego Armando Maradona Mano dos dios och total dominans
90 Fluffiga minnen, Milla, typ
94 När vi gräver guld i USA
98 2 Miljoner på Champs Elysees, men fotboll mest Ronaldo
02 Anders Svenssons frispark och stolpe
06 Minns ingenting
10 Iniestas avgörande mål, sittande i fullpackad bar i Paris
14 Vuvuzelas
18 Brassarna som fick stryk av tyskarna med massor av mål
22 Pavons volley, inget annars.
1986 Det första VM jag har minnesbilder av. Kommer såklart ihåg Guds hand och solomålet mot England. Att det var varmt i Mexiko. Den där skuggan mitt på planen.Maradona stod på topp och cementerade min bild av honom som världens bäste. Var 9, skulle fylla 10 på hösten.
1990 Triumf för Tyskland. Revansch mot Maradonas Argentina. Mitt främsta barndoms-VM. Vänsterfotad Brehme avgör genom att slå in en straff under ordinarie tid med högerfoten. Matthäus var ordinarie straffskytt men hans skor hade gått sönder och han ville inte slå straffen med de skor han fått på sig istället. Skorna som gick sönder var ett par Adidas som Maradona lånat och snörat om på ett speciellt sätt några år före och som Matthäus använt i landslaget i många år. I klubblaget spelade Lothar i Puma. Han var mer eller mindre uppväxt i Puma-fabriken (Puma och Adidas skapades av två bröder som blev osams och har båda sitt säte i samma lilla tyska samhälle som Lothar kommer ifrån, om man bodde på södra sidan av ån så var man Puma och bodde man på norra så var man Adidas) och han satte mycket motvilligt på sig Adidas men blev tvungen om han ville spela i landslaget. Kommer även ihåg hur ledsen jag var när Argentina slog ut ett väl spelande Brasilien. Argentina var inte alls så bra som fyra år tidigare men levde på Maradonas briljans.
1994 kommer ju alla ihåg. Förutom Sverige tänker jag mest på tidernas sämsta final. 0-0.
1998 börjar bli länge sen. Kommer ihåg att Ronaldo hade mystiska problem och att hela brasilianska laget uppträdde chockat i finalen mot Frankrike som kunde ta sitt första guld. I övrigt kommer jag inte ihåg jättemycket trots att det här var mitt under mina mest fotbollsintresserade år.
2002 vann vi dödens grupp med England, Argentina och Nigeria. Jag såg flera matcher på pubar i London. Var ett jäkla liv på engelsmännen. Jag tror ärligt talat att det svenska laget då var det bästa jag har upplevt. Bättre än 1994 men med stolpe ut bokstavligt talat.
2006 var ju underbart när Italien vann. Fabio Grossos glädje!
Det svenska laget var bra och gick vidare ur gruppen. Fulla läktare i Tyskland. Mitt favorit-VM i modern tid.
Vuvuzelas var 2010.
Kommer ihåg att ett hårt och fult spelande Holland tog sig till final och att Spaniens gyllene generation fick krönas. Tyckte dock hela VM förstördes av oljudet. Kunde knappt titta på matcherna.
2014 var i Brasilien när tyskarna slaktade hemmanationen med 7-1. Var i Tyskland på semester och såg matchen i vårt hyrda hus där. Mario Götze avgjorde finalen sen har jag för mig men hans karriär blev det inte så mycket mer av.
2018 var ett bra mästerskap ur svensk synvinkel där borta i Ryssland. Annars kommer jag inte ihåg så mycket. Mitt i småbarnsåren.
2022 var otroligt. Antagligen det bästa VM:et rent spelmässigt och så fick Messi sitt guld. Finalen är den bästa som har spelats och hade det gått åt andra hållet hade vi sett på Mbappe med andra ögon. Hat trick i en VM-final som den ingen tänker på särskilt mycket…
Haha missade ett helt VM på slutet där… ja , de senaste, har sett väldigt mycket av dem men de har inte gjort nåt avtryck. Vet inte bara om det beror på egen ålder.
1970 minns jag att jag som liten 11-årig grabb fick vara uppe och se först Sverige-Italien och Ronnie Hellström schabla in Italiens segermål ![]()
Sen blev Ronnie petad och Sven-Gunnar Larsson stod istället men var lika slapphänt mot Israel och släppte precis som Ronnie in ett enkelt långskott:
https://youtu.be/TGlzruBVSPQ?t=61
En rätt häftig sak är att det är 6 olika vinnare under de 6 senaste turneringarna. Brasilien, Italien, Spanien, Tyskland, Frankrike och Argentina.
Sån spridning har det aldrig tidigare varit. Får hålla en liten tumme på Holland, Belgien, Uruguay, Portugal, England, Kroatien och kanske några andra länder som kan göra det 7/7. Det är iaf en väldigt fin bredd i fotboll. Och då är inte ens Italien med.
Laget att slå är iaf Frankrike. De är ganska stora favoriter i mitt huvud iaf.
Fransmännens största fiende har varit dem själva i alla tider känns det som, kan de spela som ett lag kan (bör?) de kunna slå alla.
1978: Finalen, Argentina-Nederländerna, i Buenos Aires. Mario Kempes. Hela stadion var fylld av konfettiregn.
Var väl då Jan Jangbloed stod i mål för Nederländerna med det för målvakter udda numret 8 på tröjan.
De var ju på vippen att vinna senast så…
Suspekt VM arrangerat av militärjuntan. Konfettin var civil olydnad. Juntan ville inte ha nån konfetti då de tyckte det såg skräpigt ut.
Höll på Holländarna, det var en tät match. Match mellan två forbollsgalna natiomer, Men holländarna 74 och 78, jäkligt skön fotboll.
Schrijvers hade 1 och var tänkt som ordinarie.
Argentina hade nummer efter spelarnas begynnelsebokstav i efternamnet.
Nederländerna menar du väl?
Var ju därför Jangbloed hade nummer 8.
Nej, jag menar Argentina.
Holland hade bara ett udda nummer på just (tänkta) målvaktsreserven Jongbloed. Ett arv från 74 då Holland delade ut numren i bokstavsordning. Cruyff var dock ett undantag och fick behålla sin tröja 14.
Cryuff… han och Ronaldo den gamle. Skönaste spelarna med bollen. Snabbheten, accelrationen men ändå full kontroll. Cryuff innan han fixade straffen mot Tyskarna i finalen 74…
Ronaldinho. Alltid Ronaldinho. Helt överlägsen vad det gäller bollkontroll på den högsta internationella nivån. Däremot saknades en del annat…
Det där är som Genesis eller Status Quo.
Antingen gillar man latinarnas dribblande eller germanernas attackerande. Vare sig Cryuff eller Ronaldo saknade dribblingsförmåga. Direkt, Men det var aldrig show, alltid allt för att vinna väg.
Sen, både Diego Armando och Messi hade båda… men de framstod inte för mig lika slimma och snabba som ovan nämnda.
Faast… långskotten är kungarna. Där har vi ju en inhemsk kandidat.