Vilken hcp gäller i uppskjuten match?

Egentligen är det ingen konkret regelfråga utan mer bara en möjlighet till diskussion.

I vår interna matchserie i gubbgänget avbröt jag och en spelare vårt spel i onsdags pga sjukdom (som sen visade sig vara skada) hos honom.

VI hade lirat nio hål och beslutade att vi återupptar matchen senare i sommar. Nu visar det sig att vi förmodligen inte kan lira förrän i mitten av augusti.

Vilka hcp tycker ni ska gälla då?

De vi hade när matchen började eller de vi har den aktuella dagen, alltså typ 6 veckor senare.

Jag förlorar med säkerhet på att vi behåller de gamla, men tycker ändå att det känns mest rimligt.

Ett alternativ vore att spela om matchen helt och hållet, men det vore ju orättvist mot min motståndare som var 2up när vi bröt.

Eftersom ni har avbrutit och inte gett upp matchen som ni borde så är det lite high Chaparral.
Ni kan göra hur ni vill och utan att veta hur det kommer bli så bör ni helt enkelt bara bestämma er.
Jag tycker att samma som vid uppbrottet är det enklaste.

Egon

2 gillningar

Hm, lite hjälp går att få av golfreglerna 5.7a andra punkten:

• Avbrott efter överenskommelse i matchspel. Spelare i en match får komma överens om att avbryta spelet av vilken anledning som helst, utom när detta skulle försena tävlingen. Om de kommer överens om att avbryta spelet och en spelare sedan vill återuppta spelet, har överenskommelsen upphört och den andra spelaren måste återuppta spelet.

Det är ju bara att du säger att du vill fortsätta spela idag och kan han inte pga skadan så är matchen förlorad.

Vad händer med övriga matcher i matchserien som din motspelare inte kan genomföra ?

1 gillning

Vi har bestämt. Att vi kör som det var.

Haha. Det vore nog inte det bästa för kompisandan😁
Speciellt inte när det var jag som uppmanade honom att bryta.
Men skulle vi följa ditt exempel får jag 1p i hår grundserie där alla möter alla.

Nu kör ni ju en serie men det vanligaste är ju att man - som vi gör - kör en stege där vinnaren går vidare och då måste matchen spelas klart innan ett visst datum.

Så är det i slutspelet.