Jag ska precis köpa en ny greenlagare. Nu är frågan, ska jag välja en Pitchfix med deras firmamärke på markeringsknappen, för 249 kr? Eller ska jag gå på exakt samma greenlagare men då med Dormy på markeringsknappen, för 129 kr?
Valet är jättesvårt, och jag vill inte göra fel i en så här viktig fråga.
Jag kan utifrån personlig erfarenhet rekommendera Dormys greenlagare.
Jag brukar ofta använda den för att laga andras nedslagsmärken, själv slår jag inte så högt att det blir märken.
Dormys greenlagare är även kompatibel med andra markeringsknappar.
Använder du inte greenlagaren?? Spetsarna är inte ens vassa.
En gång i tiden hade jag en greenlagare där ca.50% av benen var nednötta. Nuvarande greenlagare är inte riktigt så nednött men kanske 10-20% som är bortnött samt att spetsarna är vassa som nålar.
Jag har en sån (Dormy’s) nånstans men den är rent livsfarlig. Den öppnar sig i fickan och sen är det en rävsax. Du kan få den om vi möts på nån träff (om jag kommer ihåg att ta med den).
Jag har haft en greenlagare (magnetisk) enkom för att hålla koll på markeringsknappar. Nu på senare år har de där silverdollar-stora från titleist kommit i min ägo (dubbla ”mynt”) så nu klarar jag mig med en peg att laga med.
Det finns en flat plastpegg (Callaway) med vass ände som klarar greenlagning, grooves-rensning och naturligtvis peg-sysslan med glans. Jag tänkte köpa några sådana men sen började nån jävel göra reklam för den och hävda att gummit på toppen gav ”lägre friktion” och då tappade jag sugen lite.
Standard: ”silverdollar”, en lång, en kort och en driver peg i fickan.
De brukar klara runt 2-3 ronder. Den korta försnillas ibland. Blå modell biltema… har nog så det räcker livet ut med de 39:90 jag investerat där.
On that subject…
Det skrevs om ergonomi ovanför. Vem fan bryr sig om det när man lagar några få/rond. Tänk om och titta på vagn och klubbor… ergonomi noll!
Nää, en peg duger gott och vill man flasha med en greenlagare modell köpt på en tjusig bana … fine by me.
Btw.
Stilettgreenlagare och markeringsknapp på kepsen är lika illa som headcovers på järn.