Vilka sociala medier använder ni?

Du drar “forum” över en kam som om dessa är samma grej över hela linjen. Den analogin kan man isf använda för att likställa Messenger, WeChat, Snap, WhatsApp, iMessage, …
Pss kan man då också likställa alla forumbaserade plattformar och alla videoplattformar och alla allmänna user content-plattformar (Facebook, Insta, …).

Gör man det så har inte mycket hänt sedan X år tillbaka och före cirka 2008 fanns inte mycket över huvud taget mht att mobilt internet i praktiken startade med iPhone (2007). Så på det viset har du rätt ang de 15 åren.

Men.

Om man kikar inuti FB och andra media så ser de helt annorlunda ut idag jfr 15 år sedan. I princip är de inte samma grej nu. Så jag tycker nog att där finns en hel del nytt sedan 2009.

:wink:

Första sociala medier jag besökte va nog Phoenix BBS i början av 90-talet med det inköpta modemet. Senare drev jag och en kompis egen BBS och anslöt oss till Fidonet vilket gjorde det världsomspännande.

Facebook använder jag mindre och mindre. Flödet består mer (än jag orkar med) av push för diverse olika grupper jag inte är intresserad av och då man inte kan “tuna” utbudet från olika grupper enligt egen preferens så kommer FB snart att vara utan min medverkan.

Twitter läser jag ganska ofta. Skriver aldrig.

Skriver och läser mkt på Twitter. Gör nåt eller kanske två inlägg på Facebook om dagen.

Rattar FB även på jobbet alltsomoftast.

Sparsam på Instagram men peppras med reels av bonus-sonen.

Läser diverse fotbollsforum men skriver mycket sällan.

Får inte ha TikTok-konto för jobbet.

Tja, det kan man ju säga. Men, antar att även du var inne och härjade i typ BBS innan det här med web fanns, vari är den jättestora skillnaden mot att köra här, förutom utseende? Och Youtube, vari är den jättestora skillnaden? Kidsen håller mig fortfarande uppdaterade som unga IT-proffs, och jovisst det är lite nya utseenden och jo, det föreslås lite åt höger och vänster men för det folk gör dagligdags är det skulle jag påstå, mycket liten skillnad. Och det typ facebook har lagt till har väl snarast gjort att folk använder det mindre…

Det jag skulle påstå är att det är en slöhet som inställt sig, lika mycket här som i spelvärlden, sedan data gick från att vara nåt som nördar gjorde till att det blev kommersiellt. De kommersiella gillar att använda koncept de vet funkar och kör vidare på det. Det liberala.

$ och € rules.