Utifrån alla trådar om CF. Om man som jag också gillar att själv prova ut grejerna (trial and error), vad är viktigast? Ett förslag är att skaftvikt är nr 1. Lie funderar jag på om det verkligen är så viktigt, förutsatt att det stämmer inom rimliga gränser förstås.
Bounce tycker jag påverkar extremt mycket på wedgar. Kan gå från perfekt till ospelbar. Men hur viktigt är det för järnklubbor?
Det jag märkte i utprovningen som gjorde störst skillnad för mig var korrekt lie. Hur bra klubborna än var så blev det skit om tån slog i först (pratar om spel på gräs).
Sen är det väl viktigt med rätt flex så man får upp eller ner sin bollbana till optimal flykt men det påverkar ju egentligen bara optimal längd.
Rätt bounce antar jag sitter ihop med allt möjligt eftersom om du träffar bollen perfekt så spelar det ingen roll mer än i sand? Jag har personligen inte upplevt så stor skillnad på just bounce men jag har inte gjort några vidare efterforskningar heller. Kan slå ett järnslag med en j9 ibland när det krävs och den har ingen bounce att prata om.
Summa summarum: Köper du begagnade klubbor, se till att åka och ställa in lie (och därmed också loft)
Ok! Jag tar ett exempel från dagens runda. Mitt naturliga slag sedan mer än ett decennium när jag byggde om svingen till att komma inifrån, är en draw. Med mina utprovade järn blir det en lätt draw oftast. Idag spelade jag ett annat set med 2-3 grader mer upprätt lie. Jag blev tvungen att sikta mer höger än vanligt för att bollen drawade mer. Men, skaften i det här setet är ca 20 gram lättare och gissningsvis lite mjukare (har inte mätt). Varför drawade bollen mer, pga skaften eller lien, eller båda. (Vi bortser från ev dagsform vad gäller själva svingen).
Eller för att hälen tog i? Jag kan inte det här, bara killgissar. Men när tån tog i för mig (totalt 6gr mer flat på de klubborna) missade jag konstant 10 meter höger trots bra träff.
Ja, 6 grader är ju ganska mycket. Men jag tänker att bollen redan har flugit iväg när klubban tar i marken. Slår ju ner på bollen med järnen och då borde det inte spela någon roll. Däremot får säkert bollen någon form av spinn som påverkar. Jag är rejält undrande om det var skaften eller lien som skapade vänsterskruven idag. Kan ju i och för sig bocka om dem och testa. Enklare än att skafta om dem, haha.
Lie gör mycket.
Lite svårt att kalkylera men i teorin gör det mer om loftet är högre. I praktiken så glider ibland bollen på bladet och då blir det mindre effekt.
Vi kan väl säga så här. Sikta höger med upright funkar men du blir aldrig av med att starten är mer vänster än vad den borde vara.
Ang. flex så fattar jag vad du är ute efter. Det är sant att för mjukt skaft böjer sig mer framåt men eftersom du då även får mer drop (tån dippar) så tror jag att det, flex vs fel lie, praktiskt inte gör stor skillnad.
Ja, det verkar ju rimligt att mer upprätt lie + mjukare skaft kan ta ut varandra, dvs liknande lie vid impact. Det kanske var svingen ändå som skapade skillnaden. Typiskt!
Oavsett flex så ”kickar” huvudet framåt innnan träff. Med mjukare flex så finns risken att det kickar liiiite mer och då tiltar facet mer åt vänster (högerspelare).
Det intressant när det gäller flex är att det i praktiken inte adderar eller subtraherar bollhastighet. Mao. slaglängd blir i princip lika men eftersom skaft oftast blir tyngre ju styvare de är och att effekten ovan kommer i spel, så kan det påverka både bollhastighet och bollbana.
Kontentan i folks egen slutledning blir då att styva skaft = kortare slaglängd. Not true.
Egentligen refererar man ofelbart till stålskaft och eftersom styvare skaft behöver tjockare väggar så blir de tyngre. Tyngre skaft svingas ofta saktare och det är det som ger effekt på bollhastighet.
Så, styvhet har föga med bollhastighet att göra. Allt lika så blir slagen lika långa oavsett.