Värt besväret?

Till skillnad från de flesta här är jag en medioker medel-/höghandicappare som pendlar mellan 18 och 21 i hcp.

Jag är alldeles för svajig med driver, och har en alldeles för dålig teknik för att använda den regelbundet. På sikt ska jag ta driverlektioner, men jag funderar på en annan strategi i år - bänka drivern en säsong och satsa på fw5 från tee.

Inomhus i hall ligger jag på ca 170-180 carry med min fw5, en Cobra Ltdx. Inte långt, jag vet, men hyfsat rakt.

Frågan är omöjlig att besvara säkert, men ställer den ändå: kan det vara värt besväret att leta efter ny fw5. Kan det realistiskt vara möjligt att öka minst 5-10 meter ned en mer lättslagen fw5, tex en g425 Max, eller är det slöseri med tid och energi att leta? Mao, kan man köpa sig till extra längd (vet ju egentligen svaret, men behöver höra det)?

Lägg istället pengarna på (driver)lektioner hos pron, det är din bästa uppgradering!

1 gillning

Personligen har jag vissa säsonger bänkat drivern när jag inte haft den tid/lust som behövts träningsmässigt för att få det att fungera.

Föregående säsong borde drivern ha lämnats i garaget.

Tar du några lektioner och nöter på rangen vid 20 tillfällen så har du säkerligen ett fungerande driverslag.

Ja, eller en mer förlåtande driver? Högloftad sådan funkar bra.

Så kan det vara, även om jag ser många duktiga spelare som också förstör sina resultat med drivern i handen. Men min fråga kvarstår, kan det vara värt pengarna att byta ut min klubba mot en mer förlåtande? Om vi för diskussionens skull utgår från att det är en femma som gäller från tee under kommande säsong?

Förlåtande innebär oftast en hänvisning till klubbhuvudet, inte hela klubban.
För att veta bör man kika på någon typ av mätning.
Impactspray/torrschampo för att se träffbilden.
Om ok, Trackman eller dyl för att jämföra eran klubba mot andra.
Det kan vara så eran är superförlåtande(bra match) för er

Spelade fw5 i många år som utslagsklubba.
Kör nu en taylormade SLDR minidriver och är supernöjd
Kostar inte många kr begagnade. Ligger på typ 210-230m med rull.
För det mesta hållit mej på FW om jag inte slarvat.
Har i alla år provat olika drivers. Aldrig hittat någon.
Mååååånga bollar i skogen vatten kärr.
Tagit driverlektioner. På mej bortkastade pengar.
Ligger också på ca 20 hkp

Själv känner jag mig som en 18hcp just nu och har lämnat drivern hemma. I och med att jag slår ner brant på bollen får jag ut nästan samma längd med spoon och har spelat ett gäng riktigt bra rundor i Skottland och Spanien på det sättet.

Vissa långa banor blir eventuellt tuffa men skönt att inte sprida så mycket

För att besvara frågan så Ja… och Nej!

Jag har en gammal titleist spoon på 12.5 grader som med sitt originalskaft då gick runt 180m inkl. rull. Jag hittade den 10 år senare i förrådet och petade i ett nedtrimmat driverskaft.
Vilket lotteri det blev. Totalmiss, låg stinger eller hög draw men för att relatera till frågan… 210m minst.

Så…
Ja, det går att optimera en klubba för längd och kanske hitta de där metrarna extra som man egentligen inte har. Tyvärr så är utrustningsvägen sällan den mest pålitliga utan där är det svingen som gäller.

Egon

Tack för alla svar! Jag förstår ju att jag egentligen borde lägga tid pengar och energi på att utveckla driven. Problemet är att jag som småbarnsförälder har begränsat med tid att träna och har dessutom så mycket annat inom golfspelet att utveckla. Det är inte så att jag bemästrar putting, chippning eller järnklubborna speciellt bra heller. Då tänker jag att om jag ska prioritera bort något så kanske att ge upp 20 m på utslagen kan vara en ok, kanske t.o.m. klok, kompromiss…

20 meter längre ut i skogen är ju knappast värt det.

Men däremot, träna driver. Det skall ju i teorin vara roligt säger dom.