Världsrankingen diskussionstråd, OWGR, TUGR

Alright, du menade så, det ändras ju dock nästa år, om det fortfarande gäller att top10 på dp får kort

Det sägs att topp-10 på DP tour 2023 får PGA kort för 2024. Man kan dock undra på vilken nivå det kommer att ligga, just nu finns 39 nivåer på excemption listan

Och topp-1 på asien touren får spela på LIV.

Ungefär 350 spelare har rättigheter att spela PGA USA touren enligt excemption listan, kvalvillkoren blir med andra ord ungefär lika för LIV som för PGA touren procentuellt sett.

1 gillning

Ja det är ju rätt meningslöst om det inte är fulla rättigheter, men det lär väl ge sig

Det här är lite komiskt faktiskt… att top 50 på världslistan inte ska vara någon skillnad på godtyckligt inbjudna??? :open_mouth:

Så då behövs inte CUT längre för att det skall var en “riktig” tävling? Men i andra lägen så är det en definition för en seriös tävling?

jag ser det hellre som att det blir en nackdel OM man pselar på banor man inte är van vid. Annars är det ju som sagt bara en jmf spelare emellan.

För enstaka tävlingar där ett sportsligt kvalificerat mindre startfält deltar kan jag tycka att ett undantag kan vara okej.

Men… jag tolkar det som att det enligt dig är okej för en hel “tour” att ha det på det sättet men sedan inte för en enstaka tävling på en annan (riktig) tour?

Förstår inte hur cut bidrar till nånting mer än utsläpp av växthusgaser.

Ett typexempel, Sam Burns just nu rankad 13:e på OWGR, han presterar bara på amerikanska typiska parkbanor och får alldeles för bra ranking just för att det är på PGA touren i USA.

När det drar ihop sig till majors eller spel på annat än parkbanorna är han aldrig med i toppen.

En country club golfare.

1 gillning

Ahh, jag förstår hur du menar.
Problematiskt. Å andra sidan, hur värderar man det?

Man skulle ju kunna kategorisera banor och bara ett visst antal i varje kategori får räknas in i rankingen.

Det där är genialt. Men tråkigt för pga touren så kommer inte hända.

Course ratingen med i rankingen typ?

O vädret

Course rating baserat på vad?

… o väljer man en längre tee kan man tjäna mer poäng!

Hur många är enstaka ?

I gårdagens sändning så berättade de att i tävlingen förra veckan var Scheffler 1(!) slag ifrån att ta över stafettpinnen som världsetta ifrån McIlroy.

Bara för nyfikenhetens skull gick jag in och kollade deras placeringar senaste tävlingarna.

McIlroy: 4 - 1 - T4 - 4 - T2 - 1 - T8 - CUT - 3 - T19 - T5 - 1. Ungefär vad man skulle förvänta sig från en världsetta.

Scheffler däremot: T11 - T7 - 2 - T9 - T3 - T45 - T13 - T3 - CUT - T21 - CUT - T13. Inget att skämmas för, men samtidigt inget facit som får en att känna att “shit, nu hugger han verkligen på platsen som världsetta”.

Förstår att världsrankingen har med massa faktorer att göra, bland annat hur de spelade för 1 år sedan, antalet tävlingar (divisor) man spelat och antalet världsranking-poäng som delats ut i dessa. Men oaktat detta känns det ändå som att något är knasigt.

Är det någon som borde aktuell i diskussionen kring “1 slag ifrån världsetta” just nu så känns det spontant som Rahm, och inte Scheffler…

Mycket av Schefflers rankingpoäng är ju sådana som han får tack vare sina 4 vinster tidigt 2022. De tappar dock i värde hela tiden. Samma sak gäller dock Rory, han har bara 2 tävlingar vars rankingpoäng räknas fullt ut.

Det nya sättet att räkna rankingpoäng där även djupet på deltagande gör att Rorys vinst i Tour Championship nu gav förhållandevis få poäng, 38.81, då antalet deltagare var få.

I min konspiratoriska värld tror jag att denna ändring gjordes med tanke på LIV och de såg det som troligt att LIV tävlingarna snart skall ge rankingpoäng.

Pelley och Monahan kom säkerligen fram till denna ändring efter att ha ställt frågan till varandra, vi slipper nog inte undan LIV tävlingarna i rankingen, hur minimerar vi skadan ?

1 gillning