Varför inte vagnbagar med 4-5 fack

Varför finns inga normala vagnbagar (dvs inte tourbagar) med 4-5 fack? Valet står mellan en vagnbag med 14 fack eller en bärbag på vagnen som har remmar och dessutom sällan/aldrig sitter fast ordentligt.

Färre fack är väl i sig inte något att sträva efter? Vad är du ute efter, egentligen? Lättare? Mindre omfångsrik? Annat?

1 gillning

Själv saknar jag 14delade bärbagar.

1 gillning

Jag har 14 delad bärbag.

Jag föredrar färre fack, men verkar vara relativt ensam om det. Kan delvis ha att göra med att jag, beroende på humör och yttre förutsättningar, har en setup som varierar mellan 8 och 12 klubbor. Det gör att bagen ser halvtom ut. Ett klart i-landsproblem men undrade om någon mer här upplevde samma sak.

Tänkt likadant, men har vant mig vid 14+1 fack (stort putterfack). Perfekt för att ha bollhåv (4,5 meter utfälld) med headcover så folk tror att man har 15 klubbor … :joy:

image
?

Kinbag är underskattad. Inget skav mellan klubborna heller.

På det temat är min polares Big Max Silencio oslagbar. Alla klubborna sitter stilla så att det aldrig skramlar.

Söker själv något liknande. Har kollat på Ping Hoofer som har 5 fack och Lite som har 4 fack. Går att tämligen enkelt att ta bort bärselen och även ha den på vagn då “benmekanismen” sitter i en hel botten platta. Bonus är att den även går att använda som bärbag om man vill bära.

Jag har en Ping Monsoon bag som sitter bra på vagn just på grund av den plattas bottenplattan som är toppenbra. Har den oftast på golfresor då jag ibland bär men kan använda vagn eller golfbil vid behov. Mycket bra allround bag!

Alla är vi olika.
Jag är så j-a trött på min bag med 4-delad topp. Alla klubbor hakar i varandra eftersom det är som ett j-a plockepinn med skaften.

Efter att ha haft en bag med 15-delad topp i några år (som tyvärr gått sönder) så tog jag tillbaks min bärbag. Bättre kvalité på den i övrigt men fan inte med att hålla isär skaften.

Jag gissar att denna diskussion liknar den om elbilar och räckvidd. Det är ofta de som inte har/har haft … som klagar.

Egon

Stämmer inte i mitt fall, Egon. Har ofta en Cobra sunday bag på vagnen och innan dess en fullstor Wilson bärbag. Gillade antal fack, men bagarna vrider sig på vagnen och hade gärna haft fler fack och andra små finesser som vagnbagar har.

Ja, min vagnbag var inte perfekt på något vis men just separata fack för varje klubba var det.

Kompisen har en h2no elite cartbag.
Det är så nära tourbag man kan komma men med 15-topp. Det är ju utrymmet i ”buken” man saknar på vagnbagar vilket gör att en bärbag är nästan lika stor och mer användbar.

Egon

Min kompis har också en Sun Mountain Elite cartbag som är enorm. Jag har en Sun Mountain i tour modell som just saknar facket på ”buken”. Jag tror min kompis ska på camping varje gång jag ser hans enorma bag som antagligen skulle rymma allt till golf plus spritkök och tält…

1 gillning

Bra å ha, när det går långsamt på banan.

2 gillningar

märke?

Titleist

1 gillning

Finns väl ett flertal, brukar gå under “hybrid” variant

Jag har fö gått ifrån en hybridbag till en titleist players 5

Är det inte 13+1 stort putterfack?
Bollhov kommer dock inte att finnas i bagen, NÅGONSIN… :wink:

1 gillning