Var hittar man en riktigt god chili con carne?

Jag är så jäkla sugen på en riktigt bra chili! Finns det något bra ställe någonstans i Sverige?? Jag är beredd att åka långt för en höjdare.

Chili con Carne, alltså Chili med Kött. Ingen köttfärssås med vita bönor, tack! Ett tidigare favoritställe i Stockholm var Saddle & Sabre men de finns inte kvar.

Om du inte vet vad en riktig chili är, läs gärna receptet på North Texas Red Chili – Tasteline Jag såg det receptet kring 1980 (fast receptet är äldre än så) och då fanns knappt chilifrukterna i Sverige. Nu finns de på närmaste stormarknad…

2 gillningar

Du borde kunna snickra ihop en själv?

Jag brukar göra den här.

Men öka mängden chili om du vill ha mer hetta. :smiley:

Den stora fördelen med receptet är att man har det mesta hemma så det blir inte en alltför lång lista med saker man behöver köpa.

Jag gör också den, men använder Guinness i stället för vatten i receptet.

Med fördel svänger man ihop den enligt receptet på kvällen, ställer in den i ugnen på ca 100 grader över natten och reducerar den sedan dagen efter.

Vill man sedan “försvenska” den kan man hälla i lite andra goa grejer - eller bara njuta den som den är med lite vitlöksbröd och en Guinness.

/Edit: Orkar man inte själv stå och hugga upp en stor bit högrev kan man be butikens delikatessdisk att skära den i lagom stora kuber.

Seriös, men kanske dum, fråga.

Är det brandsäkert att köra ugnen på 100 grader över natten? Jag hade varit för feg.

Tror inte det är några problem. Det brukar min mamma göra med tjälknöl. Tror jag.

1 gillning

Självklart. Vad ska hända?

1 gillning

Old school förklaring: det är infravärme (med termostat) inslutet en plåtburk. Vad skulle man vara rädd för?

Egon

Inte min ugn iaf!

Världens bästa chili
Eller
Cramby texmex chili.

Läs
Laga
Njut

Började också med det receptet för många år sen via kokaihop.se. Har beställt chili på de ställen det finns på menyn men inte hittat bättre än det man gör hemma. Finns få saker som är bättre på en helgdag på vinterhalvåret än att titta på fotboll, känna lukten av långkok och gå att rör och provsmaka lite någon gång i timmen.

1 gillning

Men tjälknöl gör man ju på typ 65 grader.

Precis som med ungefär all mat/restauranger som inte är “premium”: Gör man det själv hemma så blir det bättre.

Chili :hot_pepper: hemma är helt överlägset all chili du kan köpa på lokal.

Därmed inte sagt att man inte kan äta på lokal som inte är premium, men man gör det isf inte för att få kvalitet. :wink:

Nä. Ugnen på 80-85, in med frusen bit på kvällen. Klart på morgonen. Bada i saltlake med den kryddning du vill ha.

65-70 grader om du frågar mig. :slight_smile:

1 gillning

Som om den skillnaden i grader gör hela skillnaden!?
Jag får uppfattningen om att 100 grader var källan till din farhåga… inte ugnen på, i sig?
Är det ugnen på öht.? - enkelt svar.

Du kan inte jämföra olika mediums ledningsförmåga eller hur värmen överförs.

Det hela handlar om brandkällan dvs. det som ska tillagas. Är det brandfarligt vid upphettning till 100 grader?
Om inte, ganska safe.

Egon

Det finns inga länkar i ditt inlägg men söker jag själv på nätet hittar jag dem. “Världens bästa chili” är samma som den som jag länkade till. “Cramby…” ser lovande ut.

Jag har recept på chili men fördelen med att göra den på restaurang är att man kan göra STOR-kok. Blir lite annorlunda än i en 5L stekgryta. Man kan också i en storköksmiljö ha “färdig kryddblandning” att justera styrkan med. Att ösa på med chili efteråt är ju inte samma sak, den ska ju koka med (så man får fixa en “färdigkokad kryddblandning”). Saddle & Sabre hade tre styrkor på sin chili i menyn fast de kunde trycka på lite mer om man så önskade.

Och givetvis kan man laga all mat själv. Fast jag älskar att ha favoritställen runtom i Sverige/världen och när jag är i närheten vet jag att jag kan åka dit och bara njuta. Något chiliställe har jag alltså inte längre…

1 gillning

Jag tänkte att brandfaran var överhettade elledningar till ugnen och inte temperaturen i ugnen i sig. Men tycker jag faller på sin egen orimlighet.

Är väl det som hände förr i tiden om man glömde strykjärnet på. Det tog eld i väggen pga elledningen. Inte att strykjärnet i sig tände eld på något. Tror jag iaf. Lite samma sak som kan hända om du laddar en elbil med 16A från ett vanligt vägguttag.

Jag skrev ju att min fråga om ugnen kanske var dum😁

Det är nog bara någon magisk fobi som dyker upp just vid gradtalet 100…

Om du inte har ngt i ugnen som kan fatta eld så är det nog säkert. Empiriska resultat säger att tjälknölstemperatur funkar fint. Finns inte många saker som tar eld vid den temperaturen.
Kuriosa: Våra ugnar har en sorts överhettningsskydd inbyggt. Beroende av inställd temperatur så slår de av automatiskt efgter viss tid. Varmare ugn → kortare tid.