Var bor du och hur lång är din golfsäsong?

Jag kan väl börja.

Jag bor i Uppsala och jag tror att golfsäsongen är från typ mitten av april till början av november. Om man ska vara generös. Dvs 6,5 månader ungefär.

I Ljusdal där jag kommer ifrån så är nog säsongen från mitten av maj till mitten av oktober. Dvs fem månader. Berra kanske kan rätta mig om jag har fel.

Nere i Skåne är det mer men kan man verkligen räkna året runt nånstans i Sverige? Dvs att det verkligen är njutbart och med hyfsad bankvalitet även i januari?

På Åhus kan man spela året runt så länge det inte är snö (ovanligt). Enda skillnaden är att man spelar inte på frostiga greener och man använder matta från fairway.

Mattkravet brukar införas 1:a november och tas bort 1:a april så i praktiken för mig är det 7 månaders säsong.

Du som har en sån där automatiskt elvagn… Borde du inte kunna slänga på mattan med den och slippa hantera mattan? lägga upp bollen är ju inte så jobbigt, däremot är det jobbigt att gå och bära/hantera mattan.

Uppsala, start så fort mellanbanan öppnar, typiskt slutet april, sista rundan mitten oktober.

Bor i centrala Stockholm. Medlem på Salem som har golfbanan öppen året runt. 9-hålaren (fullängd) Högantorp erbjuder “sommargreener” oavsett väder och temperatur.

Annars har vi ju även Wasa GK med konstgräsgreener att tillgå.

Spelar runt 20 rundor från november till mars.

Annars 60-80 stycken från april-oktober.

65 grader Nord. Banan öppen från cirka 1/6 till första halvan av oktober.
Brukar hinna med cirka 55-60 dagar med golf (9, 18, 27) på hemmaplan. Sedan blir det oftast två resor till södern för en total av ungefär 75 dagars golf per säsong.

Just nu: 57 days and counting.

Bor i Thailand sen 9 år spel året om.

Skulle nog diskvalificera nästan alla dagar i Thailand av temperaturskäl…

2 gillningar

Jo jo. Att banan är “öppen” är ju en sak. Våra niohålare är öppna året runt också. :smiley: Får se hur länge det känns rimligt att spela. Beror väl på hur mild hösten blir också. Det största problemet är nog att det blir så blött och mörkt.

Alltså banan är verkligen ÖPPEN. Fullt spelbar så länge det inte är snö.

Och är det snö är vi ju några som lirar ändå. Om du söker i forumet kommer du att hitta Frozen vintertouren som spelas var tredje lördag från november till mars.

Där lirar vi oavsett väderlek. Med röda bollar och speciella vinter-regler.

Bor i Malmö, medlem i The National och Bokskogens GK. Kungsbanan på BGK är öppen året om (frostfria dagar) med ordinarie greener och inget krav på slagmatta.

3 gillningar

Som Marten nämner är utomhus-golf-säsongen normalt 5 månader här i Hälsingland. Skidsäsongen något kortare, brukar vara 4 månader. Bra år 4,5 månad.

Här i Umeåområdet är golfsäsongen 4-4,5 månad lång, typ slutet av maj till början av oktober.
Tyvärr har slutet av säsongen regnat bort senaste 2 åren - hoppas på bättre väder det här året.

Frozen är typ det enda som får mig att att bli avundsjuk på stockholmarnas golfsituation. Prova en säsong om ni har möjlighet på touren. Tror inte ni blir missnöjda. Kärleken till spelet på något vis.

1 gillning

Bor i sthlm, spelade den första rundan på ordinarie bana 2024-03-21.
Spelade den sista 2024-11-02.
Det var det tidigaste, med råge, men inte den senaste.
Så, drygt 7 månader.

I år blev säsongen nästan exakt 5 månader lång: sista veckan i maj till sista veckan i oktober.