Valderrama, Andalusien, Spanien

Valderrama är den bästa bana jag spelat i Europa. Det varma vädret och soligare breddgraderna passar mig. Det är tredje gången jag lirar banan och även om den kostar en arm och ett ben är den värd det. Vi åker på semester hit med siktet inställt på framförallt denna bana och den levererar även om vi är här på vintern.

Man måste lira med forecaddie på banan och det gjorde vi första gången, men det är värt att lägga 100 euro till (60 euro plus dricks) för att få varsin. Deras kunskap om inspel och linjer på green sänker din score med ett antal slag. Min caddie för dagen hette Paco och uttrycket “Pacoline” myntades. Han kunde inte mycket engelska men greener kunde han läsa. Satte flertalet långa puttar och det är inte vad jag brukar lyckas med.

Han hade gått caddie i Nelly Kordas boll på proam:en på La Reserva (där hon vann) och det bästa med degen var inte betalningen utan att han fick en puss av Nelly :joy:

Caddien följer med dig till rangen och lär sig snabbt sina slag. Samt skämtar lite om din gigantiska putter men det kunde jag bjuda på. Skön stämning från första tee.

Spelade Kingsbarns och Old course i höstas och Valderrama är klart svårare. På många håll gäller det att pricka väldigt små luckor i fairwsy. Greenerna var hålade och pipade idag men det påverkare inte en enda putt. Glashalt. Bunkrarna är perfekta. Ruffarna var blöta men gick att slå ur. Inte Bermudagräs där utan något rakare gräs (inte expert). Tees naturligtvis i det närmsta perfekta.

På 17e lade tigern 5 bollar i vattnet men efter ett perfekt andraslag (host) enligt bild drog jag en i vattnet men efter nästa räckte det med en putt så var bogeyn klar. Helt ok för en 12hcp :slight_smile:

Vi testade “puben” både före och efter och det vi käkade va kanon så det får jag rekommendera.

Ett av Merpos sista varv var med oss här för något år sen och det känns alltid speciellt att komma hit igen.

(Caddien fick två kindpussar efter rundan)

𝓐𝓵𝓫𝓮𝓻𝓽 𝓢𝓪𝓷𝓭𝓫𝓮𝓻𝓰

2 gillningar

Magiskt fint ställe med en som Albert skriver väldigt svårscorad bana. Det finns en niohålare som ska vara av samma klass, men tyvärr får man inte spela den som greenfeegäst.

Om man har femtusen spänn (plus en extra tusing till caddien) så är det en given destination i klass med de största golfupplevelserna i världen - både för de faktiska kvaliteterna och för Valderramas rykte och storhet.

1 gillning

Härlig rondbeskrivning. Nu blev man väldigt sugen att sätta tänderna i Valderrama, även om jag personligen har något svårt att hålla ihop det på banor som är för svåra (mao, jag är för dålig helt enkelt).

@Puttaren, är 9-hålaren Valderramas eller menar du att den finns i närheten?

darn, femtusen och obligatorisk forecaddie á 1000, det sätter vissa käppar i golfbudgeten om man nu skulle åka dit. Å andra sidan, åker man dit så får det väl kosta om det smakar antar jag. Skulle jag sitta i en sits där man vill få lite budget i resan hade får man vä en massa golf för de pengarna?

Men liiiite avis är jag nog allt :wink:

5000 danska kr isåfall

Nice, är det banan eller det varma soliga vädret som ger värde…ivfsh någon gång kanske så…

1 gillning

Valderramas egen. Till höger om åttan och nian.

1 gillning

Ursäkta om jag verkar dum (ibland gör jag det ganska övertygande), men forecaddie? Är det inte en sån som står och ser hur långt in i skogen man slår eller ser till att det är ledigt på green innan man duffar fram bollen 50 meter?
Har man både forecaddie och en “vanlig” caddie?

2 gillningar

Nej forecaddie kan också ses som nån som läser greener, ser till att du hittar på banan, krattar bunkrar och allmänt sköter dig. Men dom bär inte åt dig.

Lite speciellt är det. Man känner sig som ett proffs.

12 i hcp och nöjd med mina 96 slag säger väl en del. Jag strök ett. Det drar snabbt iväg men gjorde ändå en hel del par. Och som sagt jag var glödhet på greenerna, säkert 30puttar, men du måste ligga rätt på fw.