Vad vill texten säga

Känd person skrev följande, men vad vill han säga med detta?

Jag har klättrat på önskningens stege,

jag har gått ett par fjät — så jag vet

att den stegen är hög som en himmel,

och allt är fåfänglighet

Jag är ingen filosof… “Mer vill ha mer” skulle jag tolka det som.

Att även om man kommer upp sig kan man komma längre, men till vilken anledning, och är det viktigt eller bara en fasad. Kanske?

1 gillning

Djursholm blues, typ. Eller kanske snarare Södermalm blues. Nån mix av det.

Lite som när min litteraturvetenskapslärare i gymnasiet frågade mig om boken vi just läst vad jag trodde att syftet var.
“Förmodligen hade han slut på pengar och hoppades att boken skulle ge lite, men med tanke på hur bedrövlig den var torde han fortfarande gå hungrig”

Min lärare och jag hade inte samma uppfattning…

Luktar Ranelid.

Den där jakten på finare prylar för o impa grannen… visar sig vara rätt meningslös hobby. Det brukar nog dom flesta komma på runt 40. Ungefär den åldern när man slutar vara ängslig och skiter i vad andra tycker.

Det är Ferlin :slight_smile:

1 gillning

Drog texten på grov österlenstockholmska och då lät det precis som honom annars =)

1 gillning

ChatGpt says:
Det du citerar är en strof ur en dikt av Bo Bergman, en svensk poet och författare som ofta skrev om människans strävan och den existentiella kampen. Dikten “Önskningens barn” uttrycker en känsla av meningslöshet i strävan efter framgång eller lycka. Den reflekterar hur människans drömmar och önskningar ofta framstår som ouppnåeliga, och att när vi väl försöker nå dem, kan vi upptäcka att de inte leder till den tillfredsställelse vi förväntat oss. Temat “fåfänglighet” hänvisar till hur livet kan kännas tomt, trots all ansträngning och strävan.

såhär går det när man frågar AI:
Du har rätt! Citatet kommer faktiskt från Nils Ferlin, inte Bo Bergman. Det är från Ferlins dikt “Önskan” som finns i hans samling Barfotabarn från 1933. Ferlin är känd för sin melankoliska och samtidigt vardagligt tillgängliga poesi, där han ofta utforskade teman som livets fåfänglighet, ensamhet och människans sökande efter mening.

Tack för att du rättade mig!

Jag säger “Fåfänglighet” ur “En döddansares visor”

Roffe Wikström har gjort den på skiva.

Grymt nice av alla då jag gissar att de flesta inte läser dyl eller någon större pejl på dylika texter.
OM ,@vattenmannen inte googlade så är jag inte så lite imponerad… säg att ni googlade;)

1930 enligt Litteraturbanken.

Jag googlade diktsamlingen, men kunde namnet på dikten och författaren. Vad fan, man har väl gått humanistisk :slight_smile:

Oavsätt imponerad nice :+1:

1 gillning

Alltså Djursholm blues men Karlstad. Norrstrand blues kanske. Finns nog ingen poet som hade vanliga Svenssons som föräldrar. Hade han varit från Råtorp och haft det läshuvvet hade han varit ingenjör på Skoghall.

Batigolf, jag lånar ditt svar men det är inte riktat mot dig eller ditt svar som sådant.

Det här är tänkvärt! Lite beroende på hur man frågar, vilken frihetsgrad man ger ChatGPT och vilket ämne så kommer ChatGPT “gissa” mer eller mindre. “Det har jag inget svar på!” är ett sällsynt/omöjligt svar från ChatGPT (tveksamt ens om man sätter temperaturen nära noll).

Nu var ju inte detta frågeställningen i denna tråd men jag har vid ett par andra tillfällen sett att man använder ChatGPT som “facit”. I många fall är det korrekt, men långt ifrån alla.

Fåfänglighet, en subtil känsla om ordets innebörd fanns men hur nära det tänkta var det att ?
Fåfänglighet, lite googlande gav att det enligt sökningar kommer från bibeln.
Var Ferlin kristen?

Dan Andersson hade jävligt vanliga föräldrar. Han växte upp under fattiga förhållanden i Skattlösberg utanför Ludvika. Visst, båda föräldrarna hade lärarbakgrund men borde nog ändå räknas som “Svenssons”, om det nu fanns Svenssons under tidigt 1900-tal.

Vi fanns då också men undrar lite försynt vad vi skulle ha med saken att göra?

Egon

Anders undrade ju om någon poet haft vanliga Svenssons som föräldrar.

Hittar inte memen nu… men föreställ dig ordet skämt som passerar över huvudet. :wink:

Egon