… om du hade 101 miljarder och ”endast” 1 var för dig att leka med.
Den miljarden får räcka till ditt behov att köpa, investera, fördela bland familj o vänner.
Det jag är nyfiken på är hur du skulle göra med de övriga 100 miljarderna som då måste användas för människors och/eller mänsklighetens bästa.
Jag tror att jag skulle säkerställa vård o omsorg för äldre o psykiskt drabbade i Sverige plus försöka fixa vatten i Afrika trots problematiken m regimer o en accelererande överbefolkning.
Vad jag skulle vilja åstadkomma men där jag inte har en aning om hur, eller om det ens är teoretiskt möjligt, är att fixa grundläggande utb till ställen med utbredd analfabetism, tagga ned Muhammedgrejen och ordna så att kvinnor slipper det oket. Då räcker 100 miljarder inte långt.
Jag tror att största hotet för klotet är att det saknas mat o vatten för den växande befolkningen.
Så att på något sätt hålla människor mätta utan att befolkningsmängden ökar.
Då finns det oxå en chans att människor stannar där dom föds.
Så vatten först o sedan allt det du radade upp.
Vatten, framför allt, tror jag. Vatten är svårare att ordna fram än mat. Det är ju lite svårt att odla, liksom. Dessutom kommer ökande temperatur (och jag struntar i varför) påverka tillgången, eller i alla fall var tillgången finns.
Om man ponerar att man ger t.ex. 100 mille till Gates stiftelse för vatten i Afrika, hur stor del skulle komma till nytta och hur mycket skulle “försvinna”
Just vatten och bristen är ju en komplex sak. Vatten saknas knappast någonstans men om man vill leva i öknen kan man ju inte bygga sitt levebröd på böljande havrefält.
Ekonomi är ju också lite komplicerat. Jag har, med andra, drivit verksamhet utan någon ekonomisk vinning i omgångar. Inte en krona betalades ut till någon i lön.
Det ena var för 40 år sedan och troligen lite för mycket vänster för en del härinne, men ändå.
Det andra är still going strong även om jag numera inte är med längre.
FöreningsSverige är unikt och den andan hade hjälpt de flesta projekt ute i världen. 1miljard hade räckt otroligt långt med den andan.
Och en miljon kan verkligen räcka långt, bli en bra grundplåt. Lägg til en nolla så att man pratat om 10-tal, eller två för hundratal så kan man göra verkligen STORA investeringar.
Men såklart, rena biståndsprojekt med barnhem, sjukvård mm osv hade kännts bra, även om det kanske skulle blir mer tal om att hålla lokala långa fingrar borta från ändamålspengarna.
Investera i skatepark, bollhall, driving range lokalt skulle kännas fint i maggropen. Kanske ett bostadshus för utsatta personer inkl personal på plats.
Jösses, man skulle bli ansatt från många håll, det är ett som är säkert.