Så här ser tee-skyltarna ut på Salems GK. Vad avgör för gränsen för hur bollen får placeras? Är det fästena i gräsmattan eller över kanten på skylten? Jag skulle säga att det diffar runt 1 dm, och samtliga skyltar lutar framåt.
Främsta atom.
Sen har jag aldrig fattat varför man försöker kräma ut vartenda cm på tee när man ändå slickar 25m i sida men det är väl bara jag.
Jag bryr mig aldrig om min egen peggning i förhållande till tee-kulor. Jag brukar ta 3-5 dm bak typ. Men man vill ju kunna ta chansen att påpeka för motståndaren…
Håller med ovanstående. Att försöka pegga upp exakt på linjen är bara dumt. Brukar ju dessutom vara rätt slitet med bortslagen torv just där.
Jag försöker hitta platsen där jag får bäst underlag för fötterna och ett oslitet ställe för peg och boll.
Att jag då hamnar en bit bakåt (max 2 klubblängder är ju tillåtet) är oväsentligt. Så exakt slår ingen.
/ TT
Men som sagt. Om motståndaren peggar för långt fram…
Ska man vara snäll och säga till innan utslaget eller elak och säga till efter utslaget som då ger 2 slags plikt ?
/ TT
Oftast snäll. Men det finns ju speciella motståndare, och det finns speciella tävlingar…
För att parafrasera f d domaren Jonas Eriksson när han skulle förklara offsideregeln, så är det teemarkeringens mest offensiva punkt som gäller.
Jag behöver varje cm längd jag kan få från tee. Tappar ju flera meter varje år som går och då gäller det att ta igen det där det enkelt går