Vad kostar det att bygga ett golfhål i normal svensk kvalitet

Inte bra att man blivit invald i hemmaklubbens styrelse. Alla tankar man normalt har om både det ena andra och tredje blandas nu upp med alla tankar i hur man sköter en golfklubb.

Det kommer högst troligt inom ett par år att komma ett bud från kommunen att köpa upp mark från klubben där kommunen vill bygga en anläggning som just nu finns i centrala delen av orten. Man vill flytta nuvarande anläggning då området är intressant för bostadsbyggnad. Klubben ser positivt på saken då de 2-3 hål som detta påverkar av många anses som banans sämsta hål där en kraftledningsgata och järnvägen inverkar på spelet.

Klubben äger ungefär 10 hektar ytterligare mark som skulle lämpa sig för nya hål. Givetvis kommer vi att vilja ha rejält betalt men då måste man ju i den långsiktiga budget jag internt bearbetar i vänster hjärnhalva ha med kostnaden för nybyggnationen för att veta hur mycket prislappen skall saltas.

Vi skulle nog gärna vilja ha lite bonuspengar att bygga om några av originalgreenerna från 1973.

Ingen som vet?
Vad tror forumet om 1.5 MSEK per golfhål? Två MSEK? Tre?

Markarbeten är verkligen hur långt är ett snöre.

Därtill måste man ligga ute med pengar och/eller tappa medlemmar/gfspelare tills det växt till sig.

När man byggde övningsgreenen bredvid byggnationen av lodgerna på Åhus lade man färdigt gräs som snabbt tog sig. Man kunde redan samma sommar (detta gjordes när det fortf va frostnätter i mars) spela på greenen. Året efter var det den bästa greenen på anläggningen och mätte för någon sommar sen upp 17,6 på stimpen vid ett tillfälle.

Det går fuska sig till en bra green men det kostar $. Eller rättare sagt £ då gräset var importerat från öarna.

image
13:e augusti 2023. Bild snodd av machine-putter-j helt skoningslöst.

Ps. Visste jag hade det i gömmorna, 20:e mars 2020 rullades gräset ut Ds

Japp, rulla ut gräs kan man om underlaget är bra och klimatet tillåter. Iaf ibland, inte alltid det funkar.

1 gillning

Ju mer jag över ju mer tur har jag? Kändes inte som en chansning.

Ni lever ju i princip i ett växthus med perfekta förutsättningar :smiley:

Ett första utkast till kalkyl landar på xMkr för 2 par 4 hål och ett par 3.

Edit: Summan borttagen

Rent krasst är det väl främst greener som kostar. Övr. markberedning är ju ber. på befintligt underlag.

Vilken äng/åker som helst duger ju till fw. om man sår samt driver upp gräset och klipper det kontinuerligt. Självklart kostar kringutrustning såsom bevattning mm. också men det är mer en tot. kostnad/bana än/hål.

Egon

Markarbeten kostar nåt så fruktansvärt. Behövs det även sprängning eller liknande för anläggning av iaf vägar och dränering så springer det iväg fort.

Bara maskiner och personal till dom går ju på ca 1500-2500 kr/timma och du får betala även om dom står stilla. Kör det gånger fem. Lägg på transporter och material in och ut så försvinner pengar fort.

Stannar någonsin bollen då?

Vet ej, aldrig testat. Den puttinggreenen ligger lite avsides.

Har aldrig hört talas om att en gräsbevuxen green som används för spel har nått en stimp över 17, men det kanske är möjligt?

En snabb googling talar om Oakmont och Augusta och stimp på upp till 15.

Jag spelade en gång Dillingby, nu avsomnad pay-and-play bana i Roslagen. Det var en torr sommar och banan saknade då all form av bevattning. Det snabbaste jag spelat någonsin, men underlaget liknade nog mer betong än gräs.

Sorry för off-topic :slight_smile:

Välkommen till Åhus övningsgreen vid lodgerna. Just nu 13,2 på stimpen precis som US Open.

1 gillning

Har spelat Värpinge (flera ggr) men en runda var minnesvärd. Det var sjukt snabba greener. Lätt de snabbaste jag någonsin puttat på. Svårt veta stimp men säkert runt 13-14.

1 gillning

Haft samma upplevelse på tönnersjö. Små konkava greener som var helt torrspruckna. Det var så nära parkettgolvet som kommentatorerna pratar om som jag sett. Landade man på green studsade dessutom bollen likt en asfalterad väg. Dessutom rätt hög ruff runt greenerna. Så man chippade fram och tillbaka…

1 gillning

Skoj med snabba greener. Nästa gång jag kommer till Skåne ska jag försöka boka in Åhus, har spelat där en gång någon gång för 15 år sedan…

Men tillåt mig ändå tvivla på 17+, det är rätt stor skillnad mellan 13 och 17 när man talar stimp!

Det var Jens, killen bakom machine putters i sverige, som postat. Han bor på puttinggreen. Han skulle nog klaga om något inte stämde känns det som. Men det va förra sommaren eller så, i år har vi inte kommit upp i den farten men välkommen!

Jag har aldrig puttat där ens. Får försöka boka in det. Den ligger vid lodgerna så mer en plojgreen.

1 gillning

Då får jag väl ge mig då! :slight_smile:

Absolut inte, du måste testa själv. Jag måste också… Hojta till innan om du vill ha sällskap i sommar.