Vad betyder detta?

En god vän skrev ett kritiskt inlägg om en svingvideo på youtube. Han fick följande svar och undrade sedan om jag visste vad detta var för någonting.
“Om du är sidogolfare, undergolfare så passar detta.”
Är det någon som vet vad en sido resp undergolfare är för något. Den som skrev detta utger sig för att vara ett PGApro.

Svårt när jag inte kan läsa i sitt sammanhang men jag gidsar på:

Sidogolfare - Golf som intresse (tävlar inte)?
Undergolfare - Spelar på undertouren?

Jag skulle kunna tro att det har att göra med hur man svingar när man pitchar. “Side cover” respektive “side under” är begrepp jag hört.

Här är hela svaret på min kompis kritiska inlägg.

Alla ska inte göra samma sak i golf. Vilket gör att all instruktion inte passar för alla. Om du är sidogolfare, undergolfare så passar detta. Du är troligtvis något annat. Så du får titta på någon av mina sista videos.

Denna tråd kan ju nästa liknas med “frågar man inte vågar ställa” så jag lånar tråden och spinner vidare.

Såg i en youtube-video ett gäng som spelade golf. Hamnade i högruffen och hittade inte bollen och droppade med två slags plikt enligt nya regeln. Detta har jag missat helt. Hittar du inte bollen så får man alltså droppa med två slags plikt oavsett område?

Eh…nja…nä.
Om bollen är förlorad, t ex i högruffen ska du enligt regel 18.2b ta lättnad med slag och distans med ett slags plikt.
Om du däremot inte gör det utan t ex droppar bollen i eller utanför högruffen och spelar därifrån får du den allmäna plikten (2 slag) för spel från fel plats.
Detta är inget alternativ du får göra medvetet av lathet eller för att slippa gå tillbaka och slå om slaget utan du kan bli diskvalificerad om du inte rättar till det innan du slår ut på nästa hål (regel 14.7) om du vunnit fördel genom att spela från fel plats.

/ TT

Det var som fan. Så man kan ta lättnad med plikt med slag och distans vart som helst, trodde bara det handlade om markerade områden.

Ska läsa igenom den boken igen så kanske mer saker fastnar.

Tack för svaret, TT!

Edit; Jag har alltid hängt med på att man kan droppa och spela ny boll från den plats man tidigare slog den förlorade bollen.

1 gillning

Ett tips är att vid minsta misstanke att bollen du slog kan bli svår att hitta är att slå en provisorisk. Då slipper du gå tillbaka och slå om den ursprungliga bollen inte hittas.

Jo, men att man kan slå om från tidigare plats har jag koll på. Jag bara blev snopen när dom droppa en boll och slog med två slags plikt för att dom inte hitta den. Trodde att man alltid var tvungen att gå tillbaka om man inte hittade bollen.

Amerikanerna har väl nåt sånt i sina lokala regler.
Iallafall vid out

Om de inte hittade bollen i högruffen, men droppade där ändå, så gjorde de fel och bröt mot golfreglerna.
Om de däremot hittade bollen, men att det var helt omöjlugt att spela den, så får de droppa den inom 2 klubblängder (dock ej närmare hål), bakåt i flagglinjen eller slå om slaget från föregående plats. Alla de alternativen kostar 1 slags plikt.

Youtube-gänget hade nog blandat ihop regler, eftersom det finns en möjlighet för klubbar att ha en specialregel om bollen går out-of-bounds, vilken innebär att man får droppa den på fairway med 2 slags plikt, i höjd med där den skar out-linjen. Detta gäller alltså endast på vissa klubbar, (SGF har en allmän stark rekommendation att detta inte ska användas i Sverige), och gäller inte om man slår in bollen i “vanlig” högruff.

1 gillning

Exakt detta hände. Dom hittade inte bollen i högruffen och droppade där dom letade. Misstänkte att det var fel men blev osäker.

Tack för klargörandet. :beers:

Det är en markant skillnad att följa reglerna och slå om bollen med ett slags plikt jmf med att bryta mot reglerna, spela från fel plats och straffas med 2 slags plikt.
Ungefär som att parkera bilen och betala parkeringsavgiften jmf med att felparkera och få P-böter.

/ TT